Jump to content
Annons

Hjälp med köp av trummikar

MrC

Recommended Posts

Hej på er!

Jag är en riktig nybörjare av mikar till trummor och har aldrig använt det förut.

Jag tänkte köpa ett paket och tex JAM verkar ha ett vettigt paket för 1395:- som verkar duga till en amatör,eller finns det ngt vettigare?

Det står att två av mikarna kräver fantommatning,vad menas med det?

Har ni några bra tips och "bra att tänka på" till en nybörjare som mig så är jag väldigt tacksam! Även länkar till företag som säljer mikar mottages tacksamt. Kan även tänka mig begagnat om ngn har!

Mvh Christian

Dela på andra sajter

Annons

Vad spelar du för musik? Om det är lite mjukare trumsound du är ute efter tror jag att du får bättre ljud med en hyfsat bra stormembrans kondensatormick samt någon komplementmick till baskagge. Helst dynamisk med stort membran men funkar även med någon typ av sm58 kopia.

Fantommatning är en typ av strömförsörjning som alla kondensatormickar behöver och får via mikrofonkabeln från mixer eller mickpreamp.

Dela på andra sajter

ngt du kan göra är att köpa en eller två stormembranare och experimentera med olika positioner på mickning..

jag har kört mkt med en mick mellan bastrumma golvpuka o virvel samt en rumsmick som står 2-4 m från kitet , helst baktill och två-3 m upp i luften(på stativ då! 🙂 ) och det har låtit riktigt bra..

det är iaf mitt tips.. två stormembranare, ex. studio projects b1, och jobba med positioner, riktning, och så vidare...!!!!

Dela på andra sajter

Har faktiskt använt jam:s set (det röda) och det funkar mot mina fördomar riktigt bra, duger absoult till en hemstudio, för de pengarna är det nog svårt att hitta något bättre om man vill ha alla trummor på separata spår, annars är ju de förslag som getts ovan inga dumma ideér heller. Kan man bara krana till ljudet på jam mickarna så är det inga problem, jag körde själv med kagge micken liggandes inne i kaggen (på filt)

Dela på andra sajter

Tack så jätte mycket för alla bra tips! Jätte mycket värt.

Dum fråga kanske men måste inte alla mikar gå via ett mixerbord och då alltså ha fantommatning?? För hur kopplar man om inte till ett bord?

Så ni påstår alltså att det igentligen räcker med ca 2-3 mikar för vanligt hemmaspel?

Inget att jämföra med igentligen men jag testade på skoj med vanliga sångmikar och det lät faktiskt hyffsat.

För övrigt så spelar jag pop/rock aktigt,inget hårt tempo spelande alltså.

Tack allihopa 😆

Dela på andra sajter

Alla mickar måste gå till en mikrofonförstärkare antingen separat eller inbyggd i ett mixerbord eller inbyggd i ett ljudkort o.s.v.

Dynamiska mickar behöver ingen fantommatning. Vissa kondensatormickar kan även drivas med batteri vilket kan vara bra om man ex. ska spela in utomhus med minidisk eller liknande.

Jag har inte testat jjlabs trumpaket men däremot en liknande som hette superlux och jämfört med detta mickset så skulle jag hellre rekommendera färre men bättre mikrofoner. Då kan du dessutom bygga ut med fler mickar vart eftersom. Men jjlabs kanske är bättre?

Jag ser närmickning av varje trumma separat som ett komplement till överhängsmickarna.

Vad har du för "vanliga sångmickar"? Shure sm57/sm58 fungerar utmärkt till trummor. Komplettera med en (helst två för stereo) kondensatormick för överhäng samt en mick som tar upp låga frekvenser till baskagge.

Förresten har du några andra mikrofoner?

Dela på andra sajter

skaffa en schysst preamp när du ändå håller på så slipper du äckliga små mixerbord som låter skit och brusar värre än ett gammal kassetdäck.. 🙂

Dela på andra sajter

Väldigt trevligt att så många vill hjälpa mig, så jag fortsätter fråga så får vi se när ni tröttnar på mig!

Jag läser era svar om och om igen och försöker få ihop hur jag ska göra.

Ni tror alltså hellre på att köra två kondensatormikar och ev en komplementmick till kaggen och pröva mig fram för bästa placering?

Vad menas med stormembranare? Är det helt enkelt dom lite större mikarna jämfört med dom som ser ut som en stav bara?

Vad är för och nackdelar men kondensatormick resp dynamsik?

Musikbörsen har en kondensartormik som heter BEHRINGER MICROPHONE C1 för 499:- st och sen heter nästa BEHRINGER MICROPHONE C2 som är i set om två smalare mikar för 595:- Skulle detta kunna vara ngt?

Än en gång ett jätte tack till er som kommer med värdefulla tips!!

Ska för övrigt fråga mina kvinnliga sångare vad fan dom sjunger i:)

Mvh Christian

Dela på andra sajter

Väldigt trevligt att så många vill hjälpa mig, så jag fortsätter fråga så får vi se när ni tröttnar på mig!

Jag läser era svar om och om igen och försöker få ihop hur jag ska göra.

Ni tror alltså hellre på att köra två kondensatormikar och ev en komplementmick till kaggen och pröva mig fram för bästa placering?

Vad menas med stormembranare? Är det helt enkelt dom lite större mikarna jämfört med dom som ser ut som en stav bara?

Vad är för och nackdelar men kondensatormick resp dynamsik?

Musikbörsen har en kondensartormik som heter BEHRINGER MICROPHONE C1 för 499:- st och sen heter nästa  BEHRINGER MICROPHONE C2 som är i set om två smalare mikar för 595:- Skulle detta kunna vara ngt?

Än en gång ett jätte tack till er som kommer med värdefulla tips!!

Ska för övrigt fråga mina kvinnliga sångare vad fan dom sjunger i:)

Mvh Christian

I jam:s set får du också med två småmebrans kondensatormickar, gissar att behringermickarna inte är av någon högre kvalité än jam:s (har ej hört dem dock). Till överhäng kan både stor och småmebranare användas, med tanke på den musikstil du ska spela in så skulle jag närmickat alla trummor o då blir det jam:s set. Använde dem under ett stort inspelningsprojekt i norge, de användes i två olika studios o både jag som hade den ena studion med dessa mickar och producenten i den andra vart positivt överraskade av dessa mickar. Visst de låter inte lika bra som dyrare mickar men man kommer en bra bit på vägen, sen är det nog roligare och mer lärorikt för någon som är ny på inspelning o mixning att få till alla trummor på separata spår.

Edit. Iofs beror mycket på om du kommer spela in allt på separata spår o mixa i efterhand eller köra via en mixer och submixa ner allt på två spår, att bara köra två överhäng funkar bra om man har ett rum som låter bra...

Redigerat av kempor
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.