musik (oregistrerad) Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 (redigerat) Hej! Om vi bortser från Custom Shop-modellerna, Signature-modeller och fina ex i mint condition av gamla årgångsklenoder genom åren av Les Paul, så har de: Vilket är en Gibson Les Paul Supreme. Mickarna är de som sitter i en vanlig, "billig" SG Standard. Men man får istället betala för "lull-lull": Toppen klassad som AAAA i skönhetstävlingen. 41000 SEK. Vilket är en Gibson Les Paul Std Premium Plus. Mickarna är BurstBucker Pro. Toppen klassad som AAA i skönhetstävlingen. 34000 SEK. Vilket är en Gibson Les Paul Std. Mickarna är BurstBucker Pro. Toppen klassad som AA i skönhetstävlingen. 30000 SEK. Kan fås för 21500 SEK hos vissa. Vilket är en Gibson Les Paul Std Faded (Mattlackbehandlad, men inga fade-repor). Mickarna är BurstBucker Pro. Toppen klassad som AA i skönhetstävlingen. 25600 SEK. Kan fås för 14000 SEK hos vissa. Är det värt 20000 SEK extra för exakt samma gitarr? Jag tänker på detta med att gå från en Gibson Les Paul Std Fadad till en Gibson Les Paul Std Premium Plus? Affärerna har aldrig inne Premium Plus-varianterna och de säljer relativt sett mindre (pga priset 34000 SEK...). Däremot har de lager av de med enklare utförande, och som många affärer därför bara tar 14000 SEK för. Men i övrigt är den för 14000 SEK och den för 34000 SEK SAMMA gitarr! Är det rubbat?! Att köpa en Supreme för 41000 SEK verkar galet, inte för priset, men för att den har billigare SG-mickar. Alla är ju snygga... Obs att färgerna ovan bara är exempel. Alla kan fås i HoneyBurst. Till exempel. 😮 mandelkubb//:musik Redigerat 13 januari 2007 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 omg vad dom är snygga.. 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 Jojo, men... 😮 Gibson Les Paul Supreme 41000 SEK (Gibson SG Std-mickar!!) Gibson Les Paul Std Premium Plus 34000 SEK (Gibson BurstBucker Pro-mickar) Gibson Les Paul Std 21500 SEK (Gibson BurstBcker Pro-mickar) Gibson Les Paul Std Faded 14000 SEK (Gibson BurstBucker Pro-mickar) Den dyrare går bort för genomborrad ej massiv kropp och enklare mickbestyckning. Men väljer man en för 14000 SEK, en för 21500 SEK eller en för 34000 SEK? Det är EXAKT SAMMA gitarr, bortsett utseendet... :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 (redigerat) Jojo, men... 😮 Gibson Les Paul Supreme 41000 SEK (Gibson SG Std-mickar!!) Gibson Les Paul Std Premium Plus 34000 SEK (Gibson BurstBucker Pro-mickar) Gibson Les Paul Std 21500 SEK (Gibson BurstBcker Pro-mickar) Gibson Les Paul Std Faded 14000 SEK (Gibson BurstBucker Pro-mickar) Den dyrare går bort för genomborrad ej massiv kropp och enklare mickbestyckning. Men väljer man en för 14000 SEK, en för 21500 SEK eller en för 34000 SEK? Det är EXAKT SAMMA gitarr, bortsett utseendet... :musik hur är det med träslag o mekanik?? är de handbyggda, eller maskinbyggda?? vart är de byggda?? edit:påfyllnad Redigerat 13 januari 2007 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 (redigerat) Det är EXAKT SAMMA träslag (mahogny kropp, mahogny hals, lönn topp & rosewood greppbräda) och mekanik mellan de tre modellerna (bortse nu från Supreme, som har en "Chambered Mahogny Body" (alltså uppborrad kropp) och andra mickar). De är alla fyra byggda i deras egen fabrik i USA. I princip handbyggda, enligt de uppgifter jag fått från säljare och gitarrbyggare. Saken är den att, då de gjorde Faded-serien, så tog de helt enkelt ett antal färdigtillverkade Standard och Faded-behandlade dem, genom att matta ned lacken, "rubba ned den". De lade dock INTE till några repor eller andra märken, som man gjort på Gibson SG Faded (där man ser fula repor på plektrumskyddet, men annars är den modellen också SG-identisk, och för bara 8000 SEK...). Frågan är: Ska man köpa en Les Paul Std för 14000 SEK eller en för 34000 SEK? Faded gick för 25600 SEK när den kom, men den sålde otroligt mycket sämre än vad man räknade med, så därför kan man få den för 14000 SEK idag. Inkl. case. Lite ungefär som stone washed jeans... 😛 :musik p.s. Gibson Les Paul Classic lär väl också ha uppborrad kropp d.s. Redigerat 13 januari 2007 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 GIBSON Här var länken. Kolla in själva och jämför. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 haha, jag vet inte riktigt vad det är man betalar för, men sätt dig o lira på de olika gitarrerna o se vilken som äger...!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 Jag vet inte riktigt vad det är man betalar för, men sätt dig o lira på de olika gitarrerna o se vilken som äger...!! Jag äger ingen av gitarrerna, men har spelat på tre av dem. Ljudet i den dyraste (Supreme) är lite enklare enligt min källa, åt SG-hållet (inte konstigt med samma mickar...), men de tre övriga har helt samma ljudkarakteristika! Eehh... inte heller konstigt, det är ju samma gitarr! Så...betalar man 20000 SEK mer för ett annat utseende? Jag tycker även den billigaste är snygg. :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 klart man gör!!! alla vill ju ha samma gitarr som slash.. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 FA-AN OXÅ!!!!!!!!!! Då måste jag vänta ett bra tag till... 😛 Nej vänta... ...ett dåligt tag till, blir det väl då?!?! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 Så...betalar man 20000 SEK mer för ett annat utseende? Jag tycker även den billigaste är snygg. Inte om man inte är oanständigt rik... det är ju helt idiotiskt som jag ser det. För 20 papp kan du ju få en gitarr till, eller en bas eller tja. Det finns mycket jag skulle kunna lägga 20000 kr på men inte +20KKr för en gitarr som redan är hyfsat dyr... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 Detta måste utredas... Jag kollade in prislistorna för de olika mickarna på dessa Gibson-modeller. De där "BurstBucker Pro" som sitter i modell 2,3 och 4 kostar 1600 SEK/st. Men det gör även de mickar som sitter i Gibson SG Std och i Gibson Supreme... Hmm. De kanske inte är ett dugg sämre, bara för att de sitter i SG... Tyvärr var det ju just Supreme-modellen jag inte provspelat själv. Så där får jag gå på andrahandsuppgifter. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 en sg o en les paul har oftast väldigt olika toner i kroppen.. en les paul låter mer fylligt o mastigt, medan en sg har lite mer mjukare o snällare ton. är lättare o få in i ljudbilder osv.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 en sg o en les paul har oftast väldigt olika toner i kroppen.. en les paul låter mer fylligt o mastigt, medan en sg har lite mer mjukare o snällare ton. är lättare o få in i ljudbilder osv.. Ja, just det jag vet, jag har hört olika Gibson i åratal, men aldrig haft möjlighet att köpa en egen själv... Så frågan blir alltså: Hur låter en Gibson Les Paul Supreme, med de typiska Gibson SG-mickar den är bestyckad med?? 😉 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 Min epiphone hamnar i skamvrån ;( Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 Köp en Tokai Love Rock och måla över märket om det stör dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 Köp en Tokai Love Rock och måla över märket om det stör dig. Bra idé Ska köpa mig en V70 å sätta dit Ferrari och hoppas att bilen går lika bra! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 Köp en Tokai Love Rock och måla över märket om det stör dig. Men var hittar man en sån'? Har själv letat utan större framgång... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 Köp en Tokai Love Rock och måla över märket om det stör dig. Bra idé Ska köpa mig en V70 å sätta dit Ferrari och hoppas att bilen går lika bra! 😄 🙁🙁🙁 jag med isf.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 Jag köper ju hellre en 8-strängad gitarr för 7600:-, tar dom resterande pengarna och köper rackenhets effekter, tappetserar om i köket, köer nya skor och tar ut en helårsprenumeration på nån amerikansk tidning. Jag är ledsen men betalar man 26.000 eller uppåt för en gitar är man korkad, man kan få en handgjord ciostum gitarr för kring 15-20 tusen för en 8-strängad. kostar inte speciellt mer än 10-15 för en bra sexsträngad som har samma trä som gibson och spelar minst lika bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 Jag köper ju hellre en 8-strängad gitarr för 7600:-, tar dom resterande pengarna och köper rackenhets effekter, tappetserar om i köket, köer nya skor och tar ut en helårsprenumeration på nån amerikansk tidning. Jag är ledsen men betalar man 26.000 eller uppåt för en gitar är man korkad, man kan få en handgjord ciostum gitarr för kring 15-20 tusen för en 8-strängad. kostar inte speciellt mer än 10-15 för en bra sexsträngad som har samma trä som gibson och spelar minst lika bra. Man är aldrig korkad om man köper sig ett instrument man vill ha. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 14 januari 2007 Dela Postat 14 januari 2007 Jag köper ju hellre en 8-strängad gitarr för 7600:-, tar dom resterande pengarna och köper rackenhets effekter, tappetserar om i köket, köer nya skor och tar ut en helårsprenumeration på nån amerikansk tidning. Jag är ledsen men betalar man 26.000 eller uppåt för en gitar är man korkad, man kan få en handgjord ciostum gitarr för kring 15-20 tusen för en 8-strängad. kostar inte speciellt mer än 10-15 för en bra sexsträngad som har samma trä som gibson och spelar minst lika bra. Man är aldrig korkad om man köper sig ett instrument man vill ha. Nej, kanske inte. Frågan i tråden kvarstår dock. Ingen har berört den lustigt nog. Kanske beror det på att ingen annan kände till detta faktum. Descreated: Om den fås för 14000 SEK, som jag skrev, hur ställer du dig då? Särskilt i förhållande till att en likadan i annan färg kostar 34000 SEK. Själv har jag tänkt på detta med ebay. Det finns ju en del som har ute Custom-gitarrer där. Quilt Topar är ju läckrast egentligen. 😉 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 14 januari 2007 Dela Postat 14 januari 2007 (redigerat) Alltså, det finns inte ljud i en elgura för hur mkt pengar som helst. Visst 20 papp för vadå? Jo kanske statuspryl. Men det är inga pengar som jag tror att du förlorar. Alla som vet vad det är för gitarr vet att den modellen är inget man får gratis. Raritet, sällsynthet. osv.. Lite som när kompisens farsa köpte en merca så fanns det en färg till bilen som kostade 80 papp extra utöver alla andra. Så det är väl där kanske det ligger? Om det nu är det enda som styr det? Hur som helst, så får en gitarr som är helt sjukt grym som jag tror att du kommer vara asnöjd med och säkerligen ha den resten av ditt gitarrliv! edit: kråka stava Redigerat 14 januari 2007 av KillwithSkill Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 14 januari 2007 Dela Postat 14 januari 2007 (redigerat) Hej KWS! "kråka stava" *kadaverskratt* Medge att det är lite sjukt att samma gitarr kan fås för mellan 14-34 kSEK. EDITH: Såg nu en sak som faktiskt skiljer den billigaste från de andra: Den har inga kåpor! Hur dyrt kan det vara? En hundring eller två? :musik Redigerat 14 januari 2007 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 14 januari 2007 Dela Postat 14 januari 2007 Jag köper ju hellre en 8-strängad gitarr för 7600:-, tar dom resterande pengarna och köper rackenhets effekter, tappetserar om i köket, köer nya skor och tar ut en helårsprenumeration på nån amerikansk tidning. Jag är ledsen men betalar man 26.000 eller uppåt för en gitar är man korkad, man kan få en handgjord ciostum gitarr för kring 15-20 tusen för en 8-strängad. kostar inte speciellt mer än 10-15 för en bra sexsträngad som har samma trä som gibson och spelar minst lika bra. Man är aldrig korkad om man köper sig ett instrument man vill ha. Nej, kanske inte. Frågan i tråden kvarstår dock. Ingen har berört den lustigt nog. Kanske beror det på att ingen annan kände till detta faktum. Descreated: Om den fås för 14000 SEK, som jag skrev, hur ställer du dig då? Särskilt i förhållande till att en likadan i annan färg kostar 34000 SEK. Själv har jag tänkt på detta med ebay. Det finns ju en del som har ute Custom-gitarrer där. Quilt Topar är ju läckrast egentligen. :musik Det handlar om fitta. kvinnor dras till dyra saker, om du trädde en guldtråd rund snorren skulle du aldrig få vara ifred även om den var 9 cm och slapp. 🙂 Men som sagt, om du har 14.000 köpt inte en gibson, bygg en costum, du får bättre gitarr än gibson. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 14 januari 2007 Dela Postat 14 januari 2007 Det handlar om fiXXa. kvinnor dras till dyra saker, om du trädde en guldtråd rund snorren skulle du aldrig få vara ifred även om den var 9 cm och slapp. 🙂 Men som sagt, om du har 14.000 köpt inte en gibson, bygg en costum, du får bättre gitarr än gibson. Inte minst med tanke på att de kanske vet att snorren förändrar sin längd med mellan 2 och ända upp till 12 (!!) cm ytterligare i erigerat tillstånd. Den kan alltså bli 21 cm, 8 cm över medellängd. Om de nu vill ha en sån... (så blir det när man varit ihop med en sexologiterapeut) Jag är dålig på att bygga gitarr tror jag, så det blir en Gibson nåt år... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 14 januari 2007 Dela Postat 14 januari 2007 Nu är jag inte helt hundra om det här är exakt den guran. Men jag vet Gibson släppte en Les Paul som hade en design med en aligator på gitarrkroppen. Jag vet att den var med i gamla Luthmans kataloger och den kostade 800 tusen Är inte helt hundra men jag tror det är den här modellen: Gibson ÄR dyra, speciellt signature serie. Kan tillägga att en kompis köpte en Gretsch Nashville 1959 för 36 papp härom dagen. JA, det sved i plånboken och, JA, han är grymt nöjd! Så KÖP NU! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 14 januari 2007 Dela Postat 14 januari 2007 Jag köper ju hellre en 8-strängad gitarr för 7600:-, tar dom resterande pengarna och köper rackenhets effekter, tappetserar om i köket, köer nya skor och tar ut en helårsprenumeration på nån amerikansk tidning. Jag är ledsen men betalar man 26.000 eller uppåt för en gitar är man korkad, man kan få en handgjord ciostum gitarr för kring 15-20 tusen för en 8-strängad. kostar inte speciellt mer än 10-15 för en bra sexsträngad som har samma trä som gibson och spelar minst lika bra. Man är aldrig korkad om man köper sig ett instrument man vill ha. Nej, kanske inte. Frågan i tråden kvarstår dock. Ingen har berört den lustigt nog. Kanske beror det på att ingen annan kände till detta faktum. Descreated: Om den fås för 14000 SEK, som jag skrev, hur ställer du dig då? Särskilt i förhållande till att en likadan i annan färg kostar 34000 SEK. Själv har jag tänkt på detta med ebay. Det finns ju en del som har ute Custom-gitarrer där. Quilt Topar är ju läckrast egentligen. :musik Jag har missat frågan i tråden, vad var den? Och vad var det inga kände till? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 14 januari 2007 Dela Postat 14 januari 2007 (redigerat) Köp en Tokai Love Rock och måla över märket om det stör dig. Men var hittar man en sån'? Har själv letat utan större framgång... Jam i GBG hade både en Love Rock och Love Rock II sist jag var där (ett par månader sen), fast de var (som de flesta gitarrer de har) dåligt justerade. Janne Helge har precis börjat ta in lite Tokai också, vet inte om han har planer på att ta in just den modellen dock. Redigerat 14 januari 2007 av rainydays Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 14 januari 2007 Dela Postat 14 januari 2007 Köp en Tokai Love Rock och måla över märket om det stör dig. Men var hittar man en sån'? Har själv letat utan större framgång... 😲 Jam i GBG hade både en Love Rock och Love Rock II sist jag var där (ett par månader sen), fast de var (som de flesta gitarrer de har) dåligt justerade. Janne Helge har precis börjat ta in lite Tokai också, vet inte om han har planer på att ta in just den modellen dock. Just det Helge, ja. Hmm... får nog ta ett snack med honom. Support your local guitar healer, lixom. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.