Jump to content
Annons

Musikforums

pme (oregistrerad)

Recommended Posts

pme (oregistrerad)

Speciellt vilka oberoende forums finns det? Dettta är väl den största, men inte oberoende

eftersom det är en tidning. GMF är aktiv, men den drivs av en affär. 99musik är nu mer

en del av 99mac, men startade oberoende.

Dela på andra sajter

Annons

forum.studio.se

🙂

drummersunited.se svenskt trumforum!

har inte MM ett forum med??

vstforumet som claes snackar om.. 😎

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

forum.studio.se

😄

drummersunited.se svenskt trumforum!

har inte MM ett forum med??

vstforumet som claes snackar om.. 🙁

http://vstforum.clubcubase.net menar du...? 🙁

Det är definitivt oberoende - och det drivs av en tvättäkta entusiast och god vän, Sven Bornemark - som inte kräver någon ersättning alls av någon för att de ska få vara med i forumet, trots att det kostar pengar för honom privat att driva det hela. 🙁

99musik ser numera ut som en Mac-butik där det finns ett krypin för musiker, där det blinkar Mac-reklam från alla håll och kanter. Mycket tröttsamt efter deras sammanslagning av 3 separata forum...

Dela på andra sajter

Speciellt vilka oberoende forums finns det? Dettta är väl den största, men inte oberoende

eftersom det är en tidning.

Japp, så hoppar den gode Olsberg in med ett försvarstal 😲

Det beror nog på hur du definierar "oberoende". Själva poängen med tidningen Studio är att den är just oberoende.

Men visst, vi ägs av ett förlag men har inga intressen i hur det diskuteras om produkter (mer än att det ska vara sakligt för tydlighetens och oberoendets skull). Här välkomnas både positiv som negativ kritik om tidningen (saklig, förstås 🙂 ). Det enda som egentligen inte tillåts men som är av juridisk karaktär snarare än vårt beroende av förlag, är att vi inte uppmanar till piratkopiering, eller håller på med förtal.

Ungefär så.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Hej där! 😉

Jag såg behovet av ett 99musik en gång i tiden och kontaktade då 99mac där man tyckte det verkade intressant men ville veta mer. Musik? Vad är det för någonting? Det har vi hört någon gång.

Några dagar och diskussioner senare fanns sajten och den blev en enormt stor musiksajt. Från början administrerade jag det hela men jag orkade inte, eftersom det kom enormt mycket meddelanden till min inkorg om hur saker och ting skulle vara. Jag ville ju bara ha kul och snacka om syntar och musikproduktion.

Så jag utsåg tre duktiga medlemmar och de blev så admins. En av dem har klivit av forumet och så har också några andra långtida och samtida medlemmar. Nu även jag.

Till mitt förtret så fick jag inte ta bort mina inlägg, så nu finns min profil kvar som ett spöke men jag kan inte logga in. Ett typexempel på hur 99-administrationen kör över och bestämmer saker helt utan demokrati. Jag hade en vision om full demokrati och full öppenhet. Har påtalat i e-mail till ledningen för 99.se att jag önskar få alla mina inlägg raderade, eller åtminstone att de inte hela tiden ska visas öppet (jag hann med att göra över 15.000 inlägg på 99-sajterna under de 5 år jag var aktiv medlem).

Under tiden med 99musik fram tills idag har sajten uppdaterats ett tiotal gånger. Varje gång har det skett utan förvarning, och varje gång har förändringar inträffat som inneburit extremt mycket merjobb för tidigare mig och nu de nuvarande administratörerna.

Sajten hade tills nyligen en design som medlemmarna röstat fram. Allt kändes väldigt harmoniskt och demokratiskt.

Sedan blev det hela 99.se över en natt och hela idén med 99musik kändes efterhand, inte till en början då jag var mer öppen, tolerant och nyfiken, som något helt annat än vad jag velat bygga upp. Som Claes säger ovan, en macbutik med en liten musikhörna.

Känns skönt att backa ur därifrån en stund nu.

Mest positivt var nog ändå att Mats och Björn här på Studio såg mitt intresse för att skriva och förstod att jag hade inblick i syntarnas värld. Jag fick då sköta Reason-artiklarna i tidningen Studio en tid (tills jag inte orkade själv även denna gång) och även testa en hel del hårdvarusyntar i tidningen.

En känsla man bär på efter att på sätt och vis ha svarat uttömmande - ett otal gånger - och därmed till viss del donerat bitar av sig själv i ett sammanhang, blir konstig när den insats man gjort inte uppskattas. Så känner jag idag om 99musik. Allt jag gjorde var ändå i slutändan helt betydelselöst. Sådant kan väcka mycket tankar en dag som denna. Det enda som folk kommer minnas av mig är ett lösryckt slutcitat och kritiken riktad till detsamma, som jag inte kunde bemöta då mitt konto stängts av. Något som självklart till viss del är självförvållat, eftersom jag vände mig till 99-ledningen och bad om att mitt konto skulle tas bort och så även alla inlägg. Utan pardon togs enbart min inloggning bort och allt annat finns kvar. Snyggt? Känner mig rätt så överkörd.

Men det finns viktigare saker i livet. Som att det är ett underbart vinterväder utomhus och att det finns ett skitbra musikforum på nätet, på svenska, som du befinner dig i här och nu.

Ha en bra dag! 😉

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.