Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu är det så att jag har sån beslutsångest mellan dessa 2 mickar!

Det ska bara vara för röst dvs sång/rap.

jag har lyssnat på claes inspelningar och fastnade lite mer för Sp t3:an.

Men röde har jag hört mer om, och att dom är lågbrusiga med mera.

så tänkte höra vad ni tycker och om ni har nån av dessa micar?

Annons
Postat

okej, mjo det lutar sig mer mot en röde ntk.

saken är ju att jag vill ha bättre ljud än min tsm 170 och det tar jag förgivet att jag får 😉

Postat

Hei.

Jeg bruker en NTK på demosidene her: stuilui. Bruker den strømforsyningen som kom med mikrofonen pluss vst effekter. Lyden er varm, litt stor, men kanskje litt lite presence. Nå har jeg lagt et hav av delay på vokalen, så mikrofonens karakter kommer kanskje ikke helt frem, og jeg bruker ikke kompressor. Er fornøyd med den, men man må nok ha en litt feit micpreamp for at den skal låte enda bedre.

Tove.

Postat
Hei.

Jeg bruker en NTK på demosidene her: stuilui. Bruker den strømforsyningen som kom med mikrofonen pluss vst effekter. Lyden er varm, litt stor, men kanskje litt lite presence. Nå har jeg lagt et hav av delay på vokalen, så mikrofonens karakter kommer kanskje ikke helt frem, og jeg bruker ikke kompressor. Er fornøyd med den, men man må nok ha en litt feit micpreamp for at den skal låte enda bedre.

Tove.

kjempegreit! 😆

Postat

Personligen hatar jag både NTK och T3. Skarpa och ingen botten. Jag skulle lätt föredra t.ex ADK Hamburg framför dessa, allvarligt. En standard till rap och annat i Staterna är annars Shure SM7b, fantastisk mik som dock kräver lite mer av preampen.

Hälsningar

/Henrik

Postat (redigerat)

Ytterligare ett trevligt alternativ till de rörmicar som fanns med som alternativ i ursprungsinlägget, är sE Electronics Z5600A, som har fått mycket beröm på olika håll. Finns också med på testsiten. 😠

För att öka beslutsångesten ytterligare, så kan jag också nämna att ett gruppköp av Oktavas MKL-2500 är nära förestående... 😄

Redigerat av Claes
Postat

okej, tack för era svar.

har även tittat in Röde K2 micken och var lite sugen på den.

kollat även på en preamp och har hittat Focusrite trackmaster pro, nån som vet något om den ?

ziracorn (oregistrerad)
Postat

Har båda 2 & det är bra mikar båda 2. T3 sticker inte lika mkt i diskanten som NTK & är kanon på ak-gura. NTK vinklas lite med fördel vid inspelning av sång för att dämpa "essigheten", & då låter den kanon. Det är hugget som stucket, men som allround skulle jag rek. T3 då den har 3 lägen. Men NTK:an har mer "kropp" känns det som...

Förvirrande? Ja, det är svårt med mikar. Vilken är billigast? Tillverkas NTK fortfarande?

Postat
För att öka beslutsångesten ytterligare, så kan jag också nämna att ett gruppköp av Oktavas MKL-2500 är nära förestående... 😉

Har du någon E.T.A på det gruppköpet?

Kan vara värt att veta för folk som går i rörmikrofontankar...

pme (oregistrerad)
Postat
Har båda 2 & det är bra mikar båda 2. T3 sticker inte lika mkt i diskanten som NTK & är kanon på ak-gura. NTK vinklas lite med fördel vid inspelning av sång för att dämpa "essigheten", & då låter den kanon. Det är hugget som stucket, men som allround skulle jag rek. T3 då den har 3 lägen. Men NTK:an har mer "kropp" känns det som...

Förvirrande? Ja, det är svårt med mikar. Vilken är billigast? Tillverkas NTK fortfarande?

Min T3 har 9 lägen. Jag har ingen rode så jag kan nog bara hänvisa till Claes tester.

Postat
För att öka beslutsångesten ytterligare, så kan jag också nämna att ett gruppköp av Oktavas MKL-2500 är nära förestående... :rolleyes:

Har du någon E.T.A på det gruppköpet?

Kan vara värt att veta för folk som går i rörmikrofontankar...

Väldigt snart. 😄 Ska bara kolla med Olsberg att det är ok med en reklamtråd...

ziracorn (oregistrerad)
Postat

Jo, min T3 har oxå 9 lägen. Jag menade 3 karaktärer (kard, åtta, rund).

Postat

...fast den har ju faktiskt 9 olika upptagningskarakteristiker; Dels de 3 huvudkarakteristikerna - men också mellanlägena, som ger dig olika mellansteg mellan de tre vanligaste... :rolleyes:

ziracorn (oregistrerad)
Postat

...fast den har ju faktiskt 9 olika upptagningskarakteristiker; Dels de 3 huvudkarakteristikerna - men också mellanlägena, som ger dig olika mellansteg mellan de tre vanligaste... :rolleyes:

Korrekt!

Postat

...fast den har ju faktiskt 9 olika upptagningskarakteristiker; Dels de 3 huvudkarakteristikerna - men också mellanlägena, som ger dig olika mellansteg mellan de tre vanligaste... 😉

Korrekt!

De flesta rörkondingar har det.

Postat

...fast den har ju faktiskt 9 olika upptagningskarakteristiker; Dels de 3 huvudkarakteristikerna - men också mellanlägena, som ger dig olika mellansteg mellan de tre vanligaste... 😮

Korrekt!

De flesta rörkondingar har det.

Det finns väl en massa rörkondingar som inte har det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.