Jump to content
Annons

M-box 2 och M-box 2 pro


Joelstromgren

Recommended Posts

Tjena och Godkväll.

Har varit inne på att byta ut Cubaset mot Logic, Men märker att ekonomin går inte ihop 🥰

Men har nu fått upp ögonen för Pro tools (Trots den fula layouten). Jag tycker det verkar smidigt som fan och sådär. Och då är ju altenativet att köpa en M-box o få PTLE till.

Anyway, M-box 2 & M-box 2 Pro, vad är det för skillnad på dem?

Bättre preamps? bättre AD/DA? ljudkvaliten överhuvudtaget.

Ha de fint Mvh Joel 😲

EDIT: okej, den kanske skulle legat band "ljudkort" 😕

Redigerat av Joelstromgren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Key Differences between Mbox 2 Pro and Mbox 2

The following are the differences between Mbox 2 Pro and Mbox 2:

More I/O: Mbox 2 Pro supports more simultaneous I/O than Mbox 2.

1. • Higher sample rates: Mbox 2 Pro supports up to 96 kHz sample rates****; Mbox 2 only supports up to 48 kHz sample rates.

2. • MIDI Time Stamping support: Mbox 2 Pro supports MIDI Time Stamping (MTS) for highly accurate MIDI timing; Mbox 2 does not support MTS.

3. • Phono preamp: Mbox 2 Pro features a phono preamp, allowing for direct connection of a turntable; Mbox 2 does not have a phono preamp.

4. • Word Clock I/O: Mbox 2 Pro features Word Clock I/O ports to easily lock to external sources; Mbox 2 does not include Word Clock I/O ports.

Sedn tror jag att det ingår mer mjukvara/VST/i i Pro'n.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Key Differences between Mbox 2 Pro and Mbox 2

The following are the differences between Mbox 2 Pro and Mbox 2:

More I/O: Mbox 2 Pro supports more simultaneous I/O than Mbox 2.

  1. • Higher sample rates: Mbox 2 Pro supports up to 96 kHz sample rates****; Mbox 2 only supports up to 48 kHz sample rates.

  2. • MIDI Time Stamping support: Mbox 2 Pro supports MIDI Time Stamping (MTS) for highly accurate MIDI timing; Mbox 2 does not support MTS.

  3. • Phono preamp: Mbox 2 Pro features a phono preamp, allowing for direct connection of a turntable; Mbox 2 does not have a phono preamp.

  4. • Word Clock I/O: Mbox 2 Pro features Word Clock I/O ports to easily lock to external sources; Mbox 2 does not include Word Clock I/O ports.

Sedn tror jag att det ingår mer mjukvara/VST/i i Pro'n.

Men vafasen. bruka man spela in i högre samplerate än 48 kHz? och jag tror knappast att jag behöver wordclock eftersom att jag inte har några externa burkar. "Phono Preamp"? vad menas med det? tilllåter till direct connection of a... ?? 😎

Redigerat av Joelstromgren
Link to comment
Dela på andra sajter

"Phono Preamp"? vad menas med det? tilllåter till direct connection of a... ?? :rolleyes:

Det är en speciell preamp för skivspelare, sk RIAA-förstärkare.

Finns på Claes Ohlsson för tre hundra spänn och motiverar knappast klivet upp.

Själv har jag just skaffat mbox2 mini och är mer än nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

macC (oregistrerad)

Sitter å läser in mig på så mycket jag kan just nu inför mitt val/köp av diverse inspelnings/redigerings-utrustning...

och frågetecknen rätas ut ett efter ett... men vill passa på att fråga:

Pro Tools lätt att lära sig / komma igång med?

Är det bättre än...? (Ja vad är alternativen?)

Mbox2 vs. Mbox2 Pro vs. Mbox2 Mini -

-Kommer man inte sakna att inte ha MIDI I/O... eller löser man det med en USB/MIDI-konverter för å få sitt klaviatur?

-Kommer man troligtvis "växa ur" sin MB2-Mini om man tycker att man inte behöver fler I/O-portar just nu?

-Kommer man vilja ha Firewire koppling efter att man tröttnat på hög latency för att man valde Mini:n med enbart USB?

Educate me!

Tack på förhand!

Redigerat av macC
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter å läser in mig på så mycket jag kan just nu inför mitt val/köp av diverse inspelnings/redigerings-utrustning...

och frågetecknen rätas ut ett efter ett... men vill passa på att fråga:

Pro Tools lätt att lära sig / komma igång med?

Är det bättre än...? (Ja vad är alternativen?)

Mbox2 vs. Mbox2 Pro vs. Mbox2 Mini -

-Kommer man inte sakna att inte ha MIDI I/O... eller löser man det med en USB/MIDI-konverter för å få sitt klaviatur?

-Kommer man troligtvis "växa ur" sin MB2-Mini om man tycker att man inte behöver fler I/O-portar just nu?

-Kommer man vilja ha Firewire koppling efter att man tröttnat på hög latency för att man valde Mini:n med enbart USB?

Educate me!

Tack på förhand!

Midi är ju en smal (och billig!) sak, lösa interface finns ju lite varstans.

Vad gäller latency så är den med min M-Box Mini USB nere i 9 ms vilket jag gissar är snabbare än midistandarden. Personligen behöver jag inte lägre latency än så, men om du jobbar med triggmickar och livetrummor kanske man vill ner ännu en bit.

Just nu tycker jag den är toppen, liten och nätt och framförallt låter den sjukt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...