Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det någon/några man kan ringa om support? Installerade just Cubase Studio 4 på min 2ghz Intel iMac Dual Core. Installationen gick bra, men mina Native Instrumentspluggar (Colossus, Adrenaline, Vapor) läggs till "blacklist"-xml:en och vägrar synas i programmet. Laddade ner uppdateringen från Steinbergs hemsida, men den j*vla installern säger bara att: nej jag kan inte installera den här uppdateringen eftersom du inte har Cubase Studio 4 installerat på din maskin...

De senaste två timmarna har varit ett enda långt argument för piratkopiering.

Frustrerad fredagsfilmtok som beeeer om hjälp...

Annons
Postat

Det verkar som om det är så "enkelt" att en x86-host inte kan anävnda PPC-pluggar. M a o måste jag välja m,ellan att köra mitt gamla sega cubase med de bra pluggarna, eller det nya snabba cubase med de sunkiga. Najs. Ett moment 22.

Vet någon om man kan få av varandra oberoende musikprogram att kommunicera med varandra på samma dator? Samtliga mjukvarupluggarna jag vill använda går ju att köra parallellt; Kontakt/Kompakt Player kan ju ladda in de ljuduppsättningar jag vil ha i bakgrunden, men hur får jag Cubase att dels skyffla MIDI-data till ett externt progrtam (som Kontakt Player) och dels ta till sig de ljuddata som programmet lämnar ifrån sig?

Postat

Nu spånar jag fritt ...

Men skulle nån ReWire-lösning vara ett alternativ?

Pluggarna i t ex Cubase LE och ReWire mot CS4?

Postat

Nu blir jag väl sågad längs fotknölarna, men... *host* jag är ReWire virgin 😎

Men rent spontant (om det fungerar som jag tror) är väl det en lösning, men om man ändå måste ha Cubase LE igång är det väl nästan enklare att köra det rakt av? Undrar om Musikbörsen är pigga på att byta mitt öppnade ex :/

Postat

*ASG*

Okej, puristerna kommer väl att hata den här lösningen, men... i väntan på UB-versioner av pluggarna som jag verkligen behöver använda, så...

Workaround (obs, inte "lösning" 😛) för alla som är intresserade:

VÄlj Cubase Studio 4-appen, Get info -> General, klicka i "Open with Rosetta" :-)) När man tvingar in UB-frameworket i Rosetta kan man använda alla pluggar - VST1,2 och 3. Visst, det äter mer CPU oxh RAM än att köra det native förstås - men sanningen är att prestandan fortfarande är överlägsen det jag körde innan (Cubase SX 1.0.6). Vräker på pluggar och effekter men har fortfarande inte fått CPUstapeln att gå över 50% med mindre än att lägga 16-dubbla pad-stämmor med HalionONE ;-)

Postat

För att nu spinna vidare på ReWire-lösningen ...

Om du hade nöjt dig med Cubase LE så antar jag att du hade skaffat det istället för det dyrare CS4? Det senare har ju trots allt lite större möjligheter.

Nu har jag aldrig testat att köra ReWire mellan 2 Cubaseversioner, men det borde väl funka?!?

ReWire funkar ju så att du startar upp det program du vill ha som master och därefter det du vill ha som slav. Då kan du styra utgångarna från slaven till ingångar i mastern. De dyker upp som reglar i Cubase och du kör den som master. Du kans styra start/stopp mm från både mastern och slaven.

I så fall får du antagligen styra pluggarna från Cubase LE:s sequenser och sen utgångarna i LE till ingångar i CS4. Då borde du kunna använda CS4:s hela funktionalitet.

Men det kanske är lika bra att några fler här på forumet har åsikter om detta innan du drar igång nånting. Det finns kanske nån hake nånstans.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.