Ponderosa Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 (redigerat) Som vanligt vet jag att 90% kommer att svara, det är bara dina öron du kan lita på när du skall mixa. Och Ja, visst är det så. Men som allt annat, som typ lära sig ett nytt språk, behöver man ha grunderna i gramatiken för att kunna böja verben. Det går inte att bara gå på känsla. Inte i början i alla fall... Jag har lusläst mååånga poster på detta forumet + dom 5 studiotidningar jag hittills köpt, och helt klart har många poletter trillat ner, men många frågetecken kvarstår. Har ännu inte gjort en klar slutmix på NÅGONTING jag gjort för att jag aldrig blir nöjd. Hela tiden dyker det upp nya saker som jag vill göra bättre. Men samtidigt är det grymt jobbigt rent psykiskt när högen av projekt bara växer och växer... Nu sitter jag med efter många års slit med Cubase SX3, hela serien av DFH trummorna, Waves Gold Bundle + en himla massa andra pluggar och effekter. Förutsättningarna till att lyckas för en gångs skull tycker jag borde finnas där nu . 😉 . Musiken ämnet berör är mestadels "normal" rock/pop Trummor Hur delar ni upp trumsettet bland frekvenserna? Skär ni allting under 50hz på Bastrumman? Vilka effekter har ni på virvelkaggen? Kompressor, Reverb, Dist? Fråga: Satt och lyssnade på min ena mix och sen satte jag på en Metallical-åt. Vad jag reagerade på var att när jag sänkte volymen på min förstärkare så upplevede jag att effekterna i min mix "försvann" mer och mer (typ reverbet på virveln) ju tystare jag spelade. I Metallica-låten så "hängde" hela effekbilden med oavsett hur tyst jag spelade i min stereo. Vad är det jag missat? Krävs det att jag slänger på en kompressor på reverbet? Och hur använder man en limiter, bara på slutmixen? Bas Vilket frekvensområde ligger basen? Vilka Effekter? Har läst att om man tar bort för mycket diskanten på basen kan det bli att den försvinner helt ur ljudbilden när man tex spelar en låt i en liten köksradio eller liknande? Syntar Vilket frekvensområde ligger dom i? läste ett tips i studio där en kille sa att man skulle skära bort MYCKET bas och krydda med lite dist, och det har jag gjort och faktiskt så låter det riktigt bra 😉 Sång Vilket frekvensområde ligger den i? Redigerat 12 januari 2007 av Ponderosa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sounden Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 tror du kan hitta lite matnyttigt här http://www.saecollege.de/reference_material/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gsol Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 tror du kan hitta lite matnyttigt härhttp://www.saecollege.de/reference_material/ Nice! Bra sida, mycket läsning. Jag tror jag stannar hemma ikväll Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 det enda du behöver fatta är att en vanlig mix behöver balans mellan frekvenserna. om du har en elbas som ligger och pumpar så kan det vara fel att han en fet pad som ligger och trycker i samma frekvensområde. men detsamma gäller med sång och exempelvis en gitarr. försök att se till att saker inte konkurerar om samma utrymme. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 jag har i princip slutat att tämka på frekvenser överhuvudtaget. utan använder bara mina öron. det som låter bra är bra det som låter keff är också keff. klart jag använder eq ordentligt. men om man har ett ljud klart för sig inne i en själv så jobbar man fram det. dvs man behöver känna av låtens samlade sound INNAN man sätter igång. tack för länken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hobbex2004 Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 Fråga: Satt och lyssnade på min ena mix och sen satte jag på en Metallical-åt. Vad jag reagerade på var att när jag sänkte volymen på min förstärkare så upplevede jag att effekterna i min mix "försvann" mer och mer (typ reverbet på virveln) ju tystare jag spelade. I Metallica-låten så "hängde" hela effekbilden med oavsett hur tyst jag spelade i min stereo. Vad är det jag missat? Krävs det att jag slänger på en kompressor på reverbet? Och hur använder man en limiter, bara på slutmixen? Mkt intressant fråga.. Tyvärr så har jag inget svar på detta, däremot är jag nyfiken på svaret/lösningen, så hoppas att ngn har ett bra svar... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 skaffa böcker, eller läs på internet om instrumentens generellt huvudsakliga klang-register.. alltså vart de olika instrumenten har huvudklang, övertoner som är viktiga etc.etc.. bör väl finnas ngn slags karta över detta.. jag vet att i mixologins eq o filter-del finns en sådan!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 Satt och lyssnade på min ena mix och sen satte jag på en Metallical-åt. Vad jag reagerade på var att när jag sänkte volymen på min förstärkare så upplevede jag att effekterna i min mix "försvann" mer och mer (typ reverbet på virveln) ju tystare jag spelade. I Metallica-låten så "hängde" hela effekbilden med oavsett hur tyst jag spelade i min stereo. Vad är det jag missat? Krävs det att jag slänger på en kompressor på reverbet? Och hur använder man en limiter, bara på slutmixen? det beror på flera saker. för det första: metallica's låt är mastrad, det gör en otrolig skillnad. och då mastrad av någon som tar ca 10000 skr per låt. men det går att jobba med ens egna mixar för att få ett strot ljud. det viktiga är att veta innan man mixar, alltså vad vill jag åstadkomma? stort litet? intimt? skrämmande? vad säger texten? ang. trummor så är ett tips att ha ett litet rum med en kompressor efteråt på en buss. dit skickar du du alla trummkanaler (men inte lika mkt). ha två spår av virveln. men eq'a de olika: en mörk, en ljus. samma med baskaggen. sedan kompressor, eq på alla trumkanaler. ett vanligt misstag är att bearbeta och se trummorna i sina enskilda delar. de är de inte, de bildar en enhet. ett annat är att inte panoera ut allting så förbannat. OH max 50%, virvel max 4%, etc efter att man har fått trummorna som man vill ha dem så gäller det kombinera trumman med bas sedan gitarrer. samma sak här som ovan; stuk, genre, mm. ett annat tips är att jobba med master regeln. jag har i ordning: EQ, kompressor, band/röremulator, breddare. när jag mixar har jag bara kompressorn på, sedan när jag är klar till 95% så kopplar jag de andra på. på ett av mina senaste jobb så har jag använt mig just av detta, ett projekt med rammsteintypgittarer/bas, syntar samt då ett trumset. och förståss sångar, körer. Your browser does not support the HTML5 audio tag ps: angående limiter; de är ett nödvändigt ont. jag använder limiter vid inspelning, och då en rörlimiter tillsammans med rörkompressor/förförstärkare. Limiter vid mix använder jag BARA när jag ska bränna en testskiva och vill att låtarna har liknande volym, dvs så att min klient hör det hela lite "rättare". Annars så överlåter jag limitering till den som mastrar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 13 januari 2007 Dela Postat 13 januari 2007 ett annat tips är stt införskaffa charles dye's "mix it like a record" dvdn. han går igenom en mix från början till slut. mkt matnyttigt här! det går att läsa sig till men . . . det viktiga är att jobba själv, skafa sig en mentor, nån som kan kritisera komma med idéer. det är bara att fråga; om man ärligt vill lära sig så kommer man det också! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.