Jump to content
Annons

Har du en bra hemstudio och vill tjäna pengar?


State

Recommended Posts

Jag har skrivit tolv visor som jag tänkte sammanställa till en cd. Sättningen består av leadsång, en nylohnsträngad gitarr och kontrabas. Tillkommer några gitarrsolon samt lite stämsång. Således har jag inget intresse av en 24-kanals proffsstudio som kostar 500 spänn i timmen. Däremot är jag på jakt efter en bra hemstudio i Göteborg där det sitter en person som är kunig både på ljud och på tekniken. Sedan får du gärna ha någon känsla för visor som är kryddade med lite jazz i dur och blues i moll. Jag har en studio på förslag som kostar 2.500 om dagen men ser gärna att du är något billigare. Tolv visor är ju en hel del. Det vi spelar in kommer jag att låta mastra av ett proffs. Slutprodukten ska kunna säljas utan att jag ska behöva be om ursäkt för ljudkvalitén. så kom igen nu. På det här forumet borde det finnas någon som är kompetent nog att klara av det här och samtidigt tjäna en liten hacka på det hela. Är du intresserad kan du skicka ett mejl på state.lycke@gbgsd.se så får vi talas vid. Vill du höra jag låter kan du gå in på min hemsida www.statemusik.se och lyssna på lite gammalt skräp som jag spelade in under det förra seklet.

Redigerat av State
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Verkar vara ont om bra hemstudios i göteborgstrakten. Så många visningar och inga svar än. Kollade med en professionell studio i stan som tog ett dagspris på 2000+ moms. Det skulle lända på fem papp eftersom vi nog behöver två dagar på oss för att spela in tolv visor. Sedan tillkommer mixningstid. Kan någon komma med ett anbud som bräcker detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara ont om bra hemstudios i göteborgstrakten. Så många visningar och inga svar än. Kollade med en professionell studio i stan som tog ett dagspris på 2000+ moms. Det skulle lända på fem papp eftersom vi nog behöver två dagar på oss för att spela in tolv visor. Sedan tillkommer mixningstid. Kan någon komma med ett anbud som bräcker detta?

Tänkte ni köra in allt live eller pålägg? Är det det senare alternativet så tror jag att två dagar kan vara lite lite. Men men, ni ser ju. Tyvärr har jag inget bra och billigt förslag i Gbg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag registrerade mig precis och har spelat in en del med min enkla hemstudio.

(studio är kanske lite väl stort ord i sammanhanget, lokal med div inspelninsprylar

är nog ett bättre ord, men det går att spela in och enkla demos finns på

www.myspace.com/adorablemadness)

Jag vågar egentligen inte säga ja med en gång, av rädsla för att ta mig

vatten över huvudet, men jag har ju onekligen tänkt att dra i gång något

så småningom så man kan ju testa kanske?

Men frågan är nog vilken typ av inspelning vi pratar om,

live eller pålägg?

När, är också av vikt att veta eftersom jag nog

skulle vilja göra några enkla uppdateringar av lokalen.

(bättre ljudisolering på ett par ställen etc)

Billig lär jag väl vara, frågan är nog snarare om mina

hobbyprylar räcker. Kul hade det varit i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kommer att köra in live eftersom vi på det sättet bibhåller samma känsla som vi har när vi repeterar samt uppträder. Det blir lättare att behålla det natrliga svänget då. Sedan kommer jag att lägaa lite solon och stämsång i efterhand.

Någon prova-på verksamhet vågar jag inte chansa på utan jag ser helst att ljudteknikern har dokumenterad erfarenhet sedan tideigare. Någon som vet hur man får sång, akustisk gitarr och kontrabas att låta bra ihop.tanken är ju att slutresultatet ska kunna gå att sälja utan att köparen blir förbannad på ljudkvalitén.

Link to comment
Dela på andra sajter

Buy quality. Ja de flesta som besöker det här forumet har säkert köpt en uppsjö av tekniska prylar som har med inspelning att göra. Och tillverkarna av dessa prylar hävdar med bestämdhet att om du köoer det här av oss så kommer din hemstudio att låta överdjävligt bra. Om det ligger någon sanning i tillverkarnas påståeden så borde det finnas gott om bra hemstudios runtom i landet med tanke på hur mycket dessa inspelningsprylar har sålt. Så den tekniska kvalitén lär nog vara god i de flesta hemstudios. för det kan väl inte vara så att tillverkarna ljuger.

Min tanke var således att komma i kontakt med en duktig hempulare som spelat in en hel del men som kanske inte tänkt tanken att sälja ut sina tjänster inom detta områdel. Och på så vis kanske man kunde pressa priset lite i jämförelse med en proffsstdio.

Så under förutsättning att ine tillverkarna av produkterna ljuger om deras förträffliga egenskaper borde det finnas tekniskt välutrustade studios i en hel del hem. Och därför tror jag att man inte nödvändigtvis måste betala dyra timpengar för att göra något som låter bra.

Känner själv till två sådana här hemstudiokillar och har frågat dem om de vill ställa upp men de har inte tid för de är redan fullt sysselsatta med att spela in andra projekt. Och det låter bra och det kostar inte skjortan. Men det är tyvärr fullbokat. Kanske för att det låter bra och inte är svindyrt. Men jag tror att det finns fler därute.

förstår ni nu vad jag är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

bara för att man sitter med dyra grejjer betyder det inte att man är bra... man kan sitta med rätt sugiga grejjer och göra så att det låter superb. tänk på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde inte sagt det bättre själv Vagge. Därav mina lite griniga och konspiratoriska kommentarer om tillverkarna. I själva verket handlar det ju inte om grejerna utan om kunnandet. Men faktum kvarstår att dagens hemmapummalre har en lättare tillvaro än vad jag hade under åttiotalet då en kasettporta kostade en månadslön för en livsmedelsarbetare. Men tillgången på billig och bra teknik har nog blivit dyr för en och annan också. Tillverkarnas fagra ord om produkternas kvalité har nog fått en och annan amatör att köpa på sig grejer de inte kan hantera också. Många är det som insett att det tar många år att bli bra på att utöva ett musikinstrument men som glömmer att en bra ljudtekniker har några timmar bakom sig.

så för att bli ännu tydligare. Du som kan det här med ljudteknik och som nu äntligen tack vare produktutvecklingen fått en möjlighet att bygga en egen hemstudio. det är dig jag söker.

Trevligt att ni kommer med inlägg. Själv ligger jag hemma och är sjuk och ruggigt uttråkad så det är kul att få tjöta av sig lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om ni pallrar er till stockholm kan jag spela in er. Har hållt på med musikproduktion i typ åtta år så jag är väl inte helt kass. Jag har mest spelat in mig själv men en del vänner också. Har rätt bra grejer men det har inte ännu blivit av att starta nån form av "riktig" studio, så jag kan hålla ett rätt lågt pris isåfall..

Men det är väl lite långt till stockholm kanske? Annars kan du söka på mitt nick här på forumet och lyssna på lite inspelningar. En del mer seriösa, andra mindre.. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

studioigloo (oregistrerad)

Om du kan tänka dig att åka en 45 min söderut så är du mer än välkommen att spela in här hos mig i studio igloo

ligger i falkenberg och är en ny startad preproduction studio i trevliga lokaler

jag har själv en hel del erfarenhet av just den typen av inspelnigar som du skriver om för mer info besök oss på www.myspace.com/studioiglooifalkenberg

mvh stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...