Hellpig Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Jag förväntar mig ingenting av Behringer...Vet man hur en god Ale smakar så känner man skillnaden på det och kattpiss..... Kör ett blindtest och övertyga mig. 😛 Jag tror att hälften av sanningen ligger begravd under 300 kg snobberi i sådana fall. Inte alltid men ibland och samma sak med ljudprylar. Man skall inte förvänta sig megakvalité av Behringers prylar men de är ett gott alternativ som ibland kan överraska särskilt om man tar priset i beaktning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MindWarp Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Alltså skulle du köpa gitarren på Netto...för att du tycker den är helt okej och prisvärd. Den kostar ju med förstärkare bara 1500.... Om jag bara hade 1500 kr för att förverkliga min dröm om att spela gitarr så är det väl ok att handla på Netto? Eller? Varför gillar du inte Behringer? 😛 Är det så att billiga Behringerburkar gör att fler spelar in själva och att du då missar kunder? Är det därför du ogillar Behringer? Jag har svårt att förstå din attityd gentemot Behringer. 😄 Eller vad är det som gör att du inte kan se Behringers produkters plats i de glada amatörernas studios? 😲 / Mikke Det finns en del som tycks tro att man blir proffs bara för att man använder proffsutrustning. Det blir man inte. Möjligtvis kan man stolt visa upp en förteckning över vilka prylar man haft råd att köpa, men kan man använda dem? Har man nytta av dem? Kanske man skulle investerat dessa pengar i att, som nån skrev, dricka skumpa på krogen istället och träffat folk? Jag håller med dig, att man till en början ska skaffa det man behöver, inte det som är bäst, så man kan komma igång med att göra det man vill - göra musik. Ingen amatör/nybörjare är så bra att man har nån egentlig nytta av proffsgrejor, utan man har bäst nytta av något som öht fungerar som man vill. Sen, om eller när man blivit duktig och vill vidareutvecklas, då skaffa man bättre prylar. Men naturligtvis, tycker man att man har pengar över till proffsgrejor, då finns det ingen anledning att tveka. Men hade jag haft en massa pengar över, så finns det andra saker jag först hade skaffat mig. En bil eller bättre lägenhet, tex. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Hmm... Jag ser din poäng, Ostkakan. Ett riktigt kasst instrument och att bara få spela det i pannrummet dödar snabbt lusten. (Jepp, en kompis till mig och en klarinett hade ett väldigt kort förhållande.) Men jag tycker ändå skillnaden är extrem när det gäller kompressorer, mixers och skojiga effektburkar. Behringers dito gör faktiskt sitt jobb, men om man höjer inköpspengen med 400% så kanske man får ut 50-100% bättre ljud. Är inte riktigt säker på att det är rätt, framför allt inte i början. Den som däremot köper en Behringer-gitarr tills sin unge borde bli åtalad för barnmisshandel. Det var den mest skrämmande upplevelsen jag haft på länge. (Kan ha varit ett måndagsex i och för sig...) Och då är jag varken gitarrist eller puritan med annat än billiga skitgitarrer hemma. (Japp de kostar samtliga under 10000kr. Jag vet. Borde inte ha gjort så. Borde ha väntat tills 50-årsdagen och köpte en PRS för 24000.) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ostkaka Postat 12 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 12 januari 2007 Allt hänger ihop - så även en budget! Om man köper en Behringer-pedal för 200 SEK och inte en från T.Rex för 2200 SEK, så har man kanske de där pengarna över till en Gibson Les Paul, annars inte... 😛 :musik Alltså gör 2000:- absolut ingen skillnad på ljudet....Sen är det kanske först efter gitarr köpet du skall köpa en riktig pedal....men klart köper man en gitarr för 1500:- är ju två hundra nästan jättedyrt. Men det låter ju därefter.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 en preamp låter inte bra bara för att det står Focusrite på den, 'Jo... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel H Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Behringer B1, kondensator mikrofon fick faktiskt samma betyg som Studio Projects B1:a. Fick även stämpeln "Studio Rekommenderar". Detta var i Studios test av budget mikrofoner i nummer 5, 2005. Så att säga att allt Behringer kör är skit tycker jag är att överdriva. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 (redigerat) Helt klart kan ett dåligt musikinstrument få en att tappa intresset för musiken. Däremot finns det ok och inte alltför dyra instrument också. Yamaha C-40 är ett exempel på en prisbillig spansk gitarr som är bra att lära sig på, eller en Admira Malaga t.ex. Att en Behringer-pedal dödar lusten för musik är knappast troligt. Det är ju inte den man spelar på. Min första elgitarr var en postordergitarr från Japan. Har den kvar och ska göra en nyversion av en låt från tidiga ungdomstiden. Ett bättre annorlunda ljud skulle jag kunna få om jag använde en annan gitarr, men jag vill ha det unika, originella ljudet från ursprungslåten kvar. Den stämmer ur sig efter 4 minuter så låten får inte vara längre... Skulle inte köpa en Netto-gitarr idag. Kan man, så köper man dyra bra grejer, är det inte så? 😛 Redigerat 12 januari 2007 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ostkaka Postat 12 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 12 januari 2007 Hmm... Jag ser din poäng, Ostkakan. Ett riktigt kasst instrument och att bara få spela det i pannrummet dödar snabbt lusten. (Jepp, en kompis till mig och en klarinett hade ett väldigt kort förhållande.) Men jag tycker ändå skillnaden är extrem när det gäller kompressorer, mixers och skojiga effektburkar. Behringers dito gör faktiskt sitt jobb, men om man höjer inköpspengen med 400% så kanske man får ut 50-100% bättre ljud. Är inte riktigt säker på att det är rätt, framför allt inte i början. Den som däremot köper en Behringer-gitarr tills sin unge borde bli åtalad för barnmisshandel. Det var den mest skrämmande upplevelsen jag haft på länge. (Kan ha varit ett måndagsex i och för sig...) Och då är jag varken gitarrist eller puritan med annat än billiga skitgitarrer hemma. (Japp de kostar samtliga under 10000kr. Jag vet. Borde inte ha gjort så. Borde ha väntat tills 50-årsdagen och köpte en PRS för 24000.) JAg säger inte att man skall köpa värsta DBX burken det första man gör, lika lite som man skall köpa en Les Paul det första man gör när man skall börja spela gitarr. Men det finns andra grejer man kan välja innan man köper en kompressor från Behringer. Men det finns ett andrahandsvärde på grejorna med, behringer gitarren kommer du förmodligen inte få en enda krona för när du säljer den, om du inte lyckas övertyga nån desperat tondöv tonåring vars högsta dröm är att bli nya Dregen att köpa den...Men det känns som att många här tycker att det är jättebra prylar för många säger att det är jätte prisvärt, men det är det inet. för en kompressor från behringer låter jättedåligt, då har man enligt min mening inte hört på så många kompressorer.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Alltså skulle du köpa gitarren på Netto...för att du tycker den är helt okej och prisvärd. Den kostar ju med förstärkare bara 1500.... Om jag bara hade 1500 kr för att förverkliga min dröm om att spela gitarr så är det väl ok att handla på Netto? Eller? Varför gillar du inte Behringer? 😛 Är det så att billiga Behringerburkar gör att fler spelar in själva och att du då missar kunder? Är det därför du ogillar Behringer? Jag har svårt att förstå din attityd gentemot Behringer. 😄 Eller vad är det som gör att du inte kan se Behringers produkters plats i de glada amatörernas studios? 😲 / Mikke Det finns en del som tycks tro att man blir proffs bara för att man använder proffsutrustning. Det blir man inte. Möjligtvis kan man stolt visa upp en förteckning över vilka prylar man haft råd att köpa, men kan man använda dem? Har man nytta av dem? Kanske man skulle investerat dessa pengar i att, som nån skrev, dricka skumpa på krogen istället och träffat folk? Jag håller med dig, att man till en början ska skaffa det man behöver, inte det som är bäst, så man kan komma igång med att göra det man vill - göra musik. Ingen amatör/nybörjare är så bra att man har nån egentlig nytta av proffsgrejor, utan man har bäst nytta av något som öht fungerar som man vill. Sen, om eller när man blivit duktig och vill vidareutvecklas, då skaffa man bättre prylar. Men naturligtvis, tycker man att man har pengar över till proffsgrejor, då finns det ingen anledning att tveka. Men hade jag haft en massa pengar över, så finns det andra saker jag först hade skaffat mig. En bil eller bättre lägenhet, tex. Jag tycker att du har en klar poäng här. Många skivor som är inspelade för 30-40 år sedan som idag framstår som klassiker är inspelade med utrustning som förmodligen ligger under Behringers kvalité idag. Somliga kan inte med dem pga av deras ljudkvalité. Jag tycker att de är klassisker och kulturella avtryck av hur det lät då, en bra låt är en bra låt oavsett inspelningstekniken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lexor Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 (redigerat) Värdeminskningen på din dyra gitarr vid försäljning skulle lätt överstiga vad din behringer kostade om du så skänker bort den.. rätta mig om jag har fel 😛 Dvs, om du ska testa ditt intresse. Redigerat 12 januari 2007 av Lexor Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Alltså skulle du köpa gitarren på Netto...för att du tycker den är helt okej och prisvärd. Den kostar ju med förstärkare bara 1500.... Om jag bara hade 1500 kr för att förverkliga min dröm om att spela gitarr så är det väl ok att handla på Netto? Eller? Varför gillar du inte Behringer? 😛 Är det så att billiga Behringerburkar gör att fler spelar in själva och att du då missar kunder? Är det därför du ogillar Behringer? Jag har svårt att förstå din attityd gentemot Behringer. 😄 Eller vad är det som gör att du inte kan se Behringers produkters plats i de glada amatörernas studios? 😲 / Mikke Det finns en del som tycks tro att man blir proffs bara för att man använder proffsutrustning. Det blir man inte. Möjligtvis kan man stolt visa upp en förteckning över vilka prylar man haft råd att köpa, men kan man använda dem? Har man nytta av dem? Kanske man skulle investerat dessa pengar i att, som nån skrev, dricka skumpa på krogen istället och träffat folk? Jag håller med dig, att man till en början ska skaffa det man behöver, inte det som är bäst, så man kan komma igång med att göra det man vill - göra musik. Ingen amatör/nybörjare är så bra att man har nån egentlig nytta av proffsgrejor, utan man har bäst nytta av något som öht fungerar som man vill. Sen, om eller när man blivit duktig och vill vidareutvecklas, då skaffa man bättre prylar. Men naturligtvis, tycker man att man har pengar över till proffsgrejor, då finns det ingen anledning att tveka. Men hade jag haft en massa pengar över, så finns det andra saker jag först hade skaffat mig. En bil eller bättre lägenhet, tex. Jag tycker att du har en klar poäng här. Många skivor som är inspelade för 30-40 år sedan som idag framstår som klassiker är inspelade med utrustning som förmodligen ligger under Behringers kvalité idag. Somliga kan inte med dem pga av deras ljudkvalité. Jag tycker att de är klassisker och kulturella avtryck av hur det lät då, en bra låt är en bra låt oavsett inspelningstekniken. Ja Hellpig, men gränsen till vid plattor år 1945 nångång, med svajigt ljud och dropouts och simulerad stereo... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ostkaka Postat 12 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 12 januari 2007 Jag förväntar mig ingenting av Behringer...Vet man hur en god Ale smakar så känner man skillnaden på det och kattpiss..... Kör ett blindtest och övertyga mig. 😛 Jag tror att hälften av sanningen ligger begravd under 300 kg snobberi i sådana fall. Inte alltid men ibland och samma sak med ljudprylar. Man skall inte förvänta sig megakvalité av Behringers prylar men de är ett gott alternativ som ibland kan överraska särskilt om man tar priset i beaktning. Det kan jag, vad har du mer för kompressor än en behringer, eftersom jag inte äger nån så blir det svårt för mig att AB testa själv, man måste ju kanske äga nån då.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ostkaka Postat 12 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 12 januari 2007 (redigerat) Alltså skulle du köpa gitarren på Netto...för att du tycker den är helt okej och prisvärd. Den kostar ju med förstärkare bara 1500.... Om jag bara hade 1500 kr för att förverkliga min dröm om att spela gitarr så är det väl ok att handla på Netto? Eller? Varför gillar du inte Behringer? 😛 Är det så att billiga Behringerburkar gör att fler spelar in själva och att du då missar kunder? Är det därför du ogillar Behringer? Jag har svårt att förstå din attityd gentemot Behringer. 😄 Eller vad är det som gör att du inte kan se Behringers produkters plats i de glada amatörernas studios? 😲 / Mikke Det finns en del som tycks tro att man blir proffs bara för att man använder proffsutrustning. Det blir man inte. Möjligtvis kan man stolt visa upp en förteckning över vilka prylar man haft råd att köpa, men kan man använda dem? Har man nytta av dem? Kanske man skulle investerat dessa pengar i att, som nån skrev, dricka skumpa på krogen istället och träffat folk? Jag håller med dig, att man till en början ska skaffa det man behöver, inte det som är bäst, så man kan komma igång med att göra det man vill - göra musik. Ingen amatör/nybörjare är så bra att man har nån egentlig nytta av proffsgrejor, utan man har bäst nytta av något som öht fungerar som man vill. Sen, om eller när man blivit duktig och vill vidareutvecklas, då skaffa man bättre prylar. Men naturligtvis, tycker man att man har pengar över till proffsgrejor, då finns det ingen anledning att tveka. Men hade jag haft en massa pengar över, så finns det andra saker jag först hade skaffat mig. En bil eller bättre lägenhet, tex. Jag tycker att du har en klar poäng här. Många skivor som är inspelade för 30-40 år sedan som idag framstår som klassiker är inspelade med utrustning som förmodligen ligger under Behringers kvalité idag. Somliga kan inte med dem pga av deras ljudkvalité. Jag tycker att de är klassisker och kulturella avtryck av hur det lät då, en bra låt är en bra låt oavsett inspelningstekniken. JAg har inte sagt nått om låten är bra eller ej....det skulle inte falla mig in. Men jag skulle fortfarnade hellre skita i kompressor än att använda en Behringer kompressor, det lät ju kanske inte så väldans bra heller men som tur är så går ju utvecklingen framåt annars kanske man lika gäran kan gå tillbaka till en 4 kanals porta de låter ju riktigt dåligt det med, sen vet jag inte hur många kompressorer det fanns 1945...vet du Redigerat 12 januari 2007 av ostkaka Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ostkaka Postat 12 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 12 januari 2007 Värdeminskningen på din dyra gitarr vid försäljning skulle lätt överstiga vad din behringer kostade om du så skänker bort den.. rätta mig om jag har fel 😛 Dvs, om du ska testa ditt intresse. Köp en behringer gitarr då..... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Men det känns som att många här tycker att det är jättebra prylar för många säger att det är jätte prisvärt, men det är det inet. för en kompressor från behringer låter jättedåligt, då har man enligt min mening inte hört på så många kompressorer.... Men snälla nån.. Det är väl ingen som sagt att Behringers prylar låter "jättebra"..? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MikkeÖland Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Soz jag köper inte vad du säger. Jag har hört porta inspelningar som låter mycket bra. Behringer låter inte så dåligt som du vill få det till. Behringer räcker väl till för semiproffs studios. Eller menar du varför köra Volvo när du kan köra Ferrari? eller........? 😛 / Mikke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Jag kan iofs inte riktigt förstå varför man vill köpa en behringerkompressor när det finns gratispluggar som är minst lika bra. Skulle vara om man inte jobbar med en dator isåfall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ostkaka Postat 12 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 12 januari 2007 Soz jag köper inte vad du säger. Jag har hört porta inspelningar som låter mycket bra. Behringer låter inte så dåligt som du vill få det till. Behringer räcker väl till för semiproffs studios. Eller menar du varför köra Volvo när du kan köra Ferrari? eller........? 😕 / Mikke Det är mycket möjligt att du hört...Det har jag med, men jag har hört 24 kanilga inspelningar som låter bättre ännu bättre....och jag har hört kompressorer som låter bättre än Behringer med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MindWarp Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Alltså skulle du köpa gitarren på Netto...för att du tycker den är helt okej och prisvärd. Den kostar ju med förstärkare bara 1500.... Om jag bara hade 1500 kr för att förverkliga min dröm om att spela gitarr så är det väl ok att handla på Netto? Eller? Varför gillar du inte Behringer? 😕 Är det så att billiga Behringerburkar gör att fler spelar in själva och att du då missar kunder? Är det därför du ogillar Behringer? Jag har svårt att förstå din attityd gentemot Behringer. 🥰 Eller vad är det som gör att du inte kan se Behringers produkters plats i de glada amatörernas studios? 😲 / Mikke Det finns en del som tycks tro att man blir proffs bara för att man använder proffsutrustning. Det blir man inte. Möjligtvis kan man stolt visa upp en förteckning över vilka prylar man haft råd att köpa, men kan man använda dem? Har man nytta av dem? Kanske man skulle investerat dessa pengar i att, som nån skrev, dricka skumpa på krogen istället och träffat folk? Jag håller med dig, att man till en början ska skaffa det man behöver, inte det som är bäst, så man kan komma igång med att göra det man vill - göra musik. Ingen amatör/nybörjare är så bra att man har nån egentlig nytta av proffsgrejor, utan man har bäst nytta av något som öht fungerar som man vill. Sen, om eller när man blivit duktig och vill vidareutvecklas, då skaffa man bättre prylar. Men naturligtvis, tycker man att man har pengar över till proffsgrejor, då finns det ingen anledning att tveka. Men hade jag haft en massa pengar över, så finns det andra saker jag först hade skaffat mig. En bil eller bättre lägenhet, tex. Jag tycker att du har en klar poäng här. Många skivor som är inspelade för 30-40 år sedan som idag framstår som klassiker är inspelade med utrustning som förmodligen ligger under Behringers kvalité idag. Somliga kan inte med dem pga av deras ljudkvalité. Jag tycker att de är klassisker och kulturella avtryck av hur det lät då, en bra låt är en bra låt oavsett inspelningstekniken. Ja, det borde vara musiken som står i centrum, inte tekniken för att framställa den. Men det är min egen åsikt. Tänk om Mozart (eller vilken annan tidig kompositör som helst) hade haft dagens teknik, hade hans musik blivit bättre då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Behringer har fått ett oförkjänt ( om det nustavas så) dåligt rykte. Saning är att kan men spela så kan man. Har hört en jämmförelse med en Focusrite Octopre och en Behringer vad det nu var och jag skulle mycket hellre välja något annat . Men Berhinger står sig bra. Tror annars att man precis som jag snöar in på det som det som jag tror är rätt. Men det är offta fel! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Ja, det borde vara musiken som står i centrum, inte tekniken för att framställa den. Men det är min egen åsikt. Tänk om Mozart (eller vilken annan tidig kompositör som helst) hade haft dagens teknik, hade hans musik blivit bättre då? Den hade förmodligen varit precis lika fjolligt fånig 😕 Nejmen jag vet inte riktigt om jag håller med. För idag är ju produktionsverktygen ett instrument i sig. Det handlar i väldigt många fall inte bara om att fånga upp ett liveband och få ner det på skiva. Mycket musik skapas ju till och med direkt i studion och det handlar mycket att bearbeta och experimentera med ljud. Sedan behöver det visserligen inte vara dyra prylar man använder. Några av de coolaste ljuden har ju gjorts med saker man hittar för en tia på loppis. Det är ju den som använder prylarna som är avgörande för hur det låter, inte prylarna i sig. Men ibland vill man få ett visst sound, och det kan innebära att man får köpa en burk för 20 000kr. Precis som Mozart gjorde på sin tid så utnyttjar dagens kompositörer/producenter de möljligheter som finns att tillgå. Hade Mozarts musik låtit annorlunda om det inte funnits piano eller symfoniorkestrar? Med största sannolikhet ja. Hade den blivit sämre? Det vet man aldrig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MindWarp Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Ja, det borde vara musiken som står i centrum, inte tekniken för att framställa den. Men det är min egen åsikt. Tänk om Mozart (eller vilken annan tidig kompositör som helst) hade haft dagens teknik, hade hans musik blivit bättre då? Den hade förmodligen varit precis lika fjolligt fånig 😕 Nejmen jag vet inte riktigt om jag håller med. För idag är ju produktionsverktygen ett instrument i sig. Det handlar i väldigt många fall inte bara om att fånga upp ett liveband och få ner det på skiva. Mycket musik skapas ju till och med direkt i studion och det handlar mycket att bearbeta och experimentera med ljud. Sedan behöver det visserligen inte vara dyra prylar man använder. Några av de coolaste ljuden har ju gjorts med saker man hittar för en tia på loppis. Det är ju den som använder prylarna som är avgörande för hur det låter, inte prylarna i sig. Men ibland vill man få ett visst sound, och det kan innebära att man får köpa en burk för 20 000kr. Precis som Mozart gjorde på sin tid så utnyttjar dagens kompositörer/producenter de möljligheter som finns att tillgå. Hade Mozarts musik låtit annorlunda om det inte funnits piano eller symfoniorkestrar? Med största sannolikhet ja. Hade den blivit sämre? Det vet man aldrig. Jag håller faktiskt med dig, för du är inne lite på samma linje som mig ; proffsprylar innebär inte att allting heltplötsligt blir proffsigt. Sen vet man inte om Mozart hade fått en hjärtinfarkt av all teknik, eller om han faktiskt hade haft nytta av den och använt den på rätt sätt? Hur som helst, så har Mozart presterat bra musik med det som fanns tillgängligt på den tiden, och i många fall mäter det sig bra även i dagen mått. Tyvärr, finns det ingen inspelning från hans tid, utan bara notskrifter, som vi sen "tolkat" på vårt sätt och gjort musik av. Ingen vet vad han egentligen tänkte och ville med musiken. Eller? Hur vi kom från Behringer till Mozart, tja, det kallas väl utveckling.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 (redigerat) Jag förväntar mig ingenting av Behringer[...] Läste i den här tråden om Behringers ADA8000. En kompis har en sån och jag tycker att den gör jobbet. Speciellt till det billiga priset. Du kan ju gå in och lyssna på exemplen som .Fnulf har lagt upp. *edit* förtydligade. Chevrolet Matiz är också jättebillig.....men jag vill inte köpa den ändå, även om de kallar det för bil....Angående ADA8000 Vad gör den för jobb jag har en sån.. 😕 en grön!!! 🥰😲 de e faktiskt sant!! varför ha blått ljus under bilen, när man kan ha en bil som passar perfekt mellan två parkeringsfickor!??!!!?? Redigerat 12 januari 2007 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 JAg har inte sagt nått om låten är bra eller ej....det skulle inte falla mig in. Men jag skulle fortfarnade hellre skita i kompressor än att använda en Behringer kompressor, det lät ju kanske inte så väldans bra heller men som tur är så går ju utvecklingen framåt annars kanske man lika gäran kan gå tillbaka till en 4 kanals porta de låter ju riktigt dåligt det med, sen vet jag inte hur många kompressorer det fanns 1945...vet du Jag menade att många klassiker är inspelade med prylar som idag förmodligen ligger under Behringers klass, och förmodligen ganska många låtar som inte är klassiker heller. Vad jag avser är alltså att utrustningen inte styr 100 % över resultatet egentligen, det är min åsikt. Och var kom 1945 ifrån? 2007 - 40 = 1967. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lexor Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Värdeminskningen på din dyra gitarr vid försäljning skulle lätt överstiga vad din behringer kostade om du så skänker bort den.. rätta mig om jag har fel 😕 Dvs, om du ska testa ditt intresse. Köp en behringer gitarr då..... hehe nee, har ett gäng bla Fender, Cort, ibanez mfl.. Men du frågade varför man köper behringer, då är det av ekonomiska skäl tycker ja.. men smaken är som baken, delad som tur är.. Min erfarenhet av behringer, har deras ultramatch pro, översätter AS/EBU till Spdif .. den var billig och jag ville testa digitalt.. har testat en behringer compressor var väl inte jättebra ljud men lät som man betalat för 🥰 todi loo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ake Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Tänk om Mozart (eller vilken annan tidig kompositör som helst) hade haft dagens teknik, hade hans musik blivit bättre då? Mozart fick nog skriva för de orkestrar de som betalade ställde till förfogande och göra det bästa av situationen. Vad vet vi ? Han kanske drömde om Wagners orkester.(Hemska tanke) Åke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Tänk om Mozart (eller vilken annan tidig kompositör som helst) hade haft dagens teknik, hade hans musik blivit bättre då? Det har jag oerhört svårt för att tänka mig... hör Månskenssonaten med ett "uhmp uhmp uhmp uhmp" i bakgrunden samtidigt som någon med klart tydlig amerikansk accent rappar "The moon is full, and you're full of bull, gonna kill ya bitch, gonna giva ya stich(es)" ... eller något sån't. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Det nämns i denna tråd svepande att Behringer generellt är dåliga och att de har dålig kvalitetskontroll. Däremot, de enda konkreta exempel som nämns, är väl fungerande prylar som t.ex. ADA8000 och B2031A. Claes är den ende som redovisar ett brusproblem med sin hörlursförstärkare. Själv äger jag följande ypperligt fungerande behringerprylar: T1953 stereo micpreamp MDX2000 stereo gate-compressor-limiter MIC200 modeling preamplifier DSP2042P effektburk BC100 beatcounter B5 true condenser mic MX602A mixer HA4800 hörlurs amp (brusar inget hos mig, Claes) MDX1200 compressor exciter PX2000 patchbay BASS V-AMP bas/git effekt C2 condenser mic pair ADI20 acoustic piezo preamp Dessutom har jag en UB802 (mixer) som efter lång tjänst börjat knastra lite i reglarna. En pryl har inte fungerat och där fick jag pengarna tillbaka (BCA2000 USB ljudkort) Behringer har gjort det möjligt att skaffa en skitrolig källarstudio med massor av möjligheter till en bråkdel av priset på skrytfabrikaten. Jag har en Röde NT1000 och en ART TubePac också men det är ingen dramatisk skillnad att köra med dem. Behringers motto att ge dubbla funktionaliteten till halva priset tycker jag de uppfyller. Några kvalitetsproblem har jag inte märkt av. Jag förstår att det känns surt för er som slängt pengar på fina märken, eller som är återförsäljare av dylika... För oss andra är det ju bara att tacka. 😄 Behringer (och andra budgetmärken - för det finns ju fler sådana än Behringer... 😄 ) ÄR generellt dåliga jämfört med bättre prylar - men det ställer lite andra krav för att man ska upptäcka det tillräckligt tydligt - både på övriga utrustningen och på ens egen vana och förmåga att lyssna på allvar. Det där med bruset hos deras hörlursförstärkare har jag hört från så många håll, att jag känner mig väldigt säker på att det inte är något fel på min, utan att det är det normala. Det handlar också om vilka referensramar man har, om man tycker att det brusar eller inte... Om jag jämför med andra budgetprylar, så är det ingen större skillnad, men jämfört med min Benchmark DAC1, så är Behringer-hörlursförstärkaren rena Niagarafallet... 😎 Som det har nämnt femtielva gånger i tråden, så är de dock "bra" just för att de tillåter folk med små resurser, att hålla på med världens roligaste och mest givande hobby - något de inte hade haft råd med annars. När jag hade som mest Behringerprylar själv, så hade jag ett 24HE-rack nästan fyllt med Behringerburkar - och på den tiden tyckte jag ärligt talat att det lät bra och jag förstod inte varför man skulle behöva lägga ut mycket mer pengar. Till saken hör att jag på den tiden körde med ett par Alesis Monitor One - så lyssningen kvalade in ungefär på samma nivå som dagens budgetmonitorer (fast till högre pris då... 😎 ). Jag hade denna rigg (även en 8-spårs Fostex rullbandare) med små förändringar under minst 5-6 år - och under den tiden var det faktiskt bara EN burk som gick sönder! 😮 Dessa var visserligen inköpta ganska tidigt under Behringers framfart, så troligen hade de lite bättre kvalitetsmedvetande på den tiden, medan de numera ständigt jagar kostnader och anlitar lägst bjudande fabrik i Kina till allt - något som gör att de har dålig kvalitetskontroll, eftersom man får betala mer om varje enhet ska testas ordentligt... Vad som till slut lyfte filten från öronen - och fick mig att snabbt och resolut göra mig av med mina Behringer-burkar, var byte till ett par riktiga monitorer för några år sedan - och först då märkte jag hur illa det egentligen var ställt med ljudkvaliteten... Jag är trots det inte en sådan person som är extremt negativ till Behringer bara för märkets skull, men som man brukar säga; "been there - done that"... 😉 DDX3216 körde jag med i ett par år - och den hävdar jag bestämt är deras bästa produkt någonsin - och den var faktiskt extremt prisvärd (trots att jag drabbades av deras dåliga kvalitetskontroll när jag köpte den...), så det är verkligen synd att de verkar ha slutat sälja den i Europa (förmodligen för att den inte är RoHS-kompatibel - för den säljs fortfarande i Asien och Australien). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MindWarp Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 Tänk om Mozart (eller vilken annan tidig kompositör som helst) hade haft dagens teknik, hade hans musik blivit bättre då? Mozart fick nog skriva för de orkestrar de som betalade ställde till förfogande och göra det bästa av situationen. Vad vet vi ? Han kanske drömde om Wagners orkester.(Hemska tanke) Åke Ingen vet vad han tänkt, men jag är rätt säker på att han inte tänkte på elektroniska intsrument.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 12 januari 2007 Dela Postat 12 januari 2007 För idag är ju produktionsverktygen ett instrument i sig. Jag håller faktiskt inte med. Om det vore så, varför harvar folk fortfarande runt med ett gammal mjukt låtande Soundkraft-bord eller en Neumann mick från Hedenhös? Om teknikutvecklingen går framåt, och det gör den, varför överhuvudtaget uppfinna några andra saker. Planka "de gamla godingarna" och sedan så är man klar! Men det är man ju inte.... Det går mode i allt och just nu så är det modernt att använda gamla preamps och mickar, för några år sedan var det inne att använda gamla analoga synthar... Vad blir nästa? Visste jag det hade jag köpt utav h-e. För pengarnas skull. Vem fan skulle spela in trummor som Phil Collins idag? Jäklar, jag glömde det. Det är gammal 80-tals-pryl så det kanske är inne precis som musiken... All teknik är bara en förlängning av musiken. Grunden för allt live-mixande är att försöka reproducera det som sker på scenen så bra som möjligt. I en studio gäller inte riktigt detsamma. Där går det mode och trender på ett annat sätt, men att tekniken i sig är det som tillför musik liv är nog att ta i. Och nu är det dags att FET-motsäga sig själv. Det är inte bara idag som tekniken spelar in. Ta Beatles och SgPepper eller ABBA eller ELO eller Nirvana osv, osv. Bachs musik är fräck på en stor orgel men det var användandet av dåtidens teknik och gjorde sig inte riktigt lika bra på en tramporgel i en skola i Östra Göinge. Men i grunden är det faktiskt starka melodier och artister som har skapat musiken som man kommer ihåg mer än en kvart senare. För att inte tala om 10år. En bra melodi är en bra melodi helt enkelt. (Jepp, det är en gammal stofil som talar. Lyssna och lär ni yngre. Nä visst nä, man kan inte lära av andras misstag. Det gjorde inte jag heller.... glömde det... 😎 ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.