Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

nu börjar det bli dags att uppgradera min hemmastudio med en ny mic, preamp och ljudkort!

Kan ju börja med att skriva att jag jusst nu har:

Mc: tsm mt170

preamp: vtb1

ljudkort: soundblaster live ...

och jag har tänkt köpa:

mic: röde ntk (tänkte först röde nt2a, men hört att ntk ska vara mkt bra på röst)

preamp: Focusrite TrakMaster Pro

ljudkort: esi juli@

Kan ju berätta att det enbart är för sång/rap!

Kan detta bli ett bra inköp? hoppas ju på att få bättre kvalitet än vad jag redan har !

Annons
Postat (redigerat)

Mest bara en tanke men ska du inte vänta med att köpa allt det där och börja med att köpa ett bättre ljudkort? Vtb-1:an ska, vad jag förstått efter all läsning här på forumet, vara riktigt bra. Din mikrofon har jag ingen koll på men vid en snabbkoll på 4sound så ser den ut som vilken som helst av alla "budgetmikrofoner" exempelvis Studio Projects B1 eller Behringers B1.

Tycker bara att det kan vara onödigt att lägga ut så mycket pengar om det kanske räcker med ett Esi Juli@ för att du ska märka någon skillnad. Testa det först, om du fortfarande är missnöjd köp Röde micken och om du efter det forfarande är missnöjd köp Focusrite Trackmaster Pro.

*edit* Jag glömde ju att fråga vad som inte duger med nuvarande prylar? Varför räcker inte det till?

Redigerat av Bone
Postat
*edit* Jag glömde ju att fråga vad som inte duger med nuvarande prylar? Varför räcker inte det till?

Vilken konstig fråga 😳

Man blir ju aldrig nöjd, det är ju allmänt känt!

Postat

Vilken konstig fråga 😳

Tänkte.........inte...........på det 😳.

Postat

Vilken konstig fråga 😳

Haha.. sålänge man är en människa så är man aldrig nöjd... :/

Postat (redigerat)

Gör som en annan svarade här, köp först och främst ett nytt ljudkort som är bättre lämpat och låter bättre än ditt Soundblaster Live! (folk har gjort ok inspelningar med ett sådant ljudkort). Köp sedan kvalitétskabel mellan mikrofonen och VTB-1 (XLR kabel) och sedan en kvalitéts TRS (balanserad teleplugg) mellan VTB-1 och t.ex. ESI Juli@. Använd inte kablar som kostar 20 kronor på Euroni.../On-O.../SIB.../Gigan... etc.

XLR Kabel: Cordial CSM 10 FM XLR Kabel

TRS Kabel: Cordial CFM 3,0 Vv

MvH

Redigerat av punkrockdude
Postat (redigerat)
(folk har ändå gjort brainspelningar med ett sådant ljudkort)

Vad är en Brainspelning?

Soz! 😳 Kunde inte låta bli 😳 / Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Postat

ursäkte mig, jag skrev fel, jag har int ealls ett soundblaster live..

kör med ett maudio mobilepre, externt med 2 mic preamps.

ja alltså, micen är jag inte nöjd över och har bara beslutsångest om jag sak köpa röde nt2a och kanske uppgradera till NTk senare, lr köpa en Ntk som kanske håller några år iaf.

Postat

Du behöver inte ha alltför mycket ångest över NT2A.

Det är en bra mikrofon som är klart prisvärd. Sen är det ju - som med alla mikrofoner oavsett prisklass - att det är ganska individuellt vilka mikrofoner man gillar och som passar till den röst den ska användas till och den karaktär man vill ha på ljudet.

Prova den själv så vet du sen. Men klart prisvärd är den som sagt.

Postat

kom ihåg att om du inte är nöjd med dina inspelningar/produktioner, så beror det till stor del och sannorlikhet på dina egna brister.

Postat
kom ihåg att om du inte är nöjd med dina inspelningar/produktioner, så beror det till stor del och sannorlikhet på dina egna brister.

.. dvs om du är bristfri kan du ha billiga grejer.

Postat

.. dvs om du är bristfri kan du ha billiga grejer.

nej. om jag däremot sagt att det bara beror på egen brist, så hade din slutledning varit korrekt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.