Jump to content
Annons

Allround-hörlurar runt tusenlappen

kalaslemuren

Recommended Posts

Hej!

Mina gamla Denon AH-D650 har börjat ge upp nu, nu har jag lagat som på för många ställen och de går bara sönder igen.

Jag behöver ett par lurar som är relativt lättdrivna, ska lyssna på min ipod, har fixat volymspärren men den är ändå inte så krallig.

Lurarna ska även gå att spela in och mixa med. Är inte överdrivet kräsen, men vill ha det bästa jag kan få för pengarna.

En annnan viktig sak är att de håller, jag har haft sönder alldeles för många hörlurar genom tiderna och har ingen lust att behöva ta hand om dom som om de vore gjorda av glas.

Jag har kollat på AKG 240s och grado sr60/80.

Sennheisser verkar schyssta, men de är ju så jävla fula tyvärr.

Är priset över 1000 spänn svider det ordentligt så jag ska försöka undvika detta.

Dela på andra sajter

Annons

Jag ska inte mixa så seriöst och har inte råd att införskaffa mig ett par monitorer ännu, kanske blir aktuellt senare.

Såg att beyerdynamic dt 250 kostar 995 på 4sound, de kan också vara ett alternativ.

Jag har sett att många rekomenderar ultrasone, men var får man tag i dom i sverige?

Dela på andra sajter

Jag har sett att många rekomenderar ultrasone, men var får man tag i dom i sverige?

Hehe, hur ska du säga det här på ett diskret sätt Claes? 😉

😆 Ja - det är en svår nöt att knäcka, eftersom somliga verkar ta illa upp om man säger någonting alls i egenskap av återförsäljare - men titta gärna i min signatur (hukar mig för kommande angrepp... 😏 ). Priserna på hemsidan är listpriser...

Ultrasone finns dock säkert hos andra än mig också - men jag vet inte vilka i så fall, för de flesta butikerna tar bara in de vanligare fabrikaten som alltid har varit stora i Sverige - lite trist tycker jag, när det nu har dykt upp ett så bra fabrikat som Ultrasone, som verkligen ger de gamla märkena på tafsen. 😎

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

😏 Ja - det är en svår nöt att knäcka, eftersom somliga verkar ta illa upp om man säger någonting alls i egenskap av återförsäljare

Äh finns inget att ta illa upp för. Nu har jag iofs inte hört Ultrasonelurarna men om de är så bra som du och många med dig säger, och om du är en av få som tar hem dem får man ju se ditt tips som en välgärning.

SÅ länge du inte påstår att Scarbee skulle göra bättre trumsamplingar än Toontrack så... 😆

Redigerat av basshole
Dela på andra sajter

akg lurarna går fetbort!!'dom går sönder aslätt, låter "för bra" dvs, allt låter bra i dom lurarna..plus att när man har dom på sig får man en fet jädra båge över huvet me..

beyerdynamic är lätthanterligare mindre och låter bättre.. samt att dom håller bättre, sitter skönare, men passar inte min form av huvud!

Dela på andra sajter

Hittade Ultrasone HFI-550 lite billigare på... CDON 😎Länk

På de recensioner jag läst verka beyerdynamics dt 250 bättre, är det någon som har erfarenhet av båda dessa?

Är även nyfiken på AKG 240s och Grado SR80...

Det ser lite lustigt ut med "Beräknas i lager 2006-08-10"... :rolleyes:

De kanske köpte upp ett stort antal extra billigt när Fitzpatrick tappade agenturen och därför sålde ut svinbilligt för att tömma lagret snabbt.

Nåja - som jag sade, så är det listpris angivet på min site - men eventuella prisdiskussioner passar inte i forumet, utan hanteras lämpligen via mail eller PM. 😉

AKG K240 har jag haft för länge sedan - och de är inte det minsta kul. Grado är fina lurar, men de kan kännas lite klena i konstruktionen...

De BeyerDynamics-lurar jag har testat, har haft en överdriven bas - och har därför inte känts som något alternativ. Jag har dock inte testat så många av dem och jag kommer inte ihåg vilka modeller det är jag har testat...

Dela på andra sajter

Okej, det jag förstått är precis tvärtom, att ultrasone 550 är överdrivna i basen, men det är enligt HeadRoom.

Lutar åt att prova beyer-lurarna, är de inte bra lutar det år ultrasone. Synd bara att man inte kan prova dom i butik och göra det som kallas "A/B-test" här, men som jag inte riktigt förstår hur det går till, eftersom man bara kan ha ett par hörlurar på sig. 😕

Dela på andra sajter

Hittade Ultrasone HFI-550 lite billigare på... CDON 😎  Länk

På de recensioner jag läst verka beyerdynamics dt 250 bättre, är det någon som har erfarenhet av båda dessa?

Är även nyfiken på AKG 240s och Grado SR80...

Det ser lite lustigt ut med "Beräknas i lager 2006-08-10"... 😕

De kanske köpte upp ett stort antal extra billigt när Fitzpatrick tappade agenturen och därför sålde ut svinbilligt för att tömma lagret snabbt.

Nåja - som jag sade, så är det listpris angivet på min site - men eventuella prisdiskussioner passar inte i forumet, utan hanteras lämpligen via mail eller PM. 🙂

så talar en riktig försäljare.

Dela på andra sajter

Okej, det jag förstått är precis tvärtom, att ultrasone 550 är överdrivna i basen, men det är enligt HeadRoom.

Lutar åt att prova beyer-lurarna, är de inte bra lutar det år ultrasone. Synd bara att man inte kan prova dom i butik och göra det som kallas "A/B-test" här, men som jag inte riktigt förstår hur det går till, eftersom man bara kan ha ett par hörlurar på sig. 🙂

DT250 är bra. Speciellt för det priset de säljs, det så kallade "listpriset" är väl det dubbla om jag minns rätt. Jag har flera stycken. DT250 är inte speciellt bastunga jämfört med många andra mycket bra lurar. Och då pratar jag till exempel om mina Sennheiser HD650 och HD280PRO.

(Förlåt Claes ;-) )

Dela på andra sajter

Violiner, vad tycker du är skillnaden mellan HD 280 pro och DT 250 och vilken gillar du mest?

Jag vet att HD 280 pro har bättre dämpning, men hur är de båda för musiken?

De kostar nästan samma slant.

Dela på andra sajter

Jag blir lite rädd när jag ser "S-Logic™ Natural Surround Sound System", låter inte så seriöst på ett par hörlurar tycker jag, men ultrasone ser faktist smidiga ut för att vara slutna lurar.

Hur är det med öppna lurar om man sitter på tåget? Hör den som sitter bredvid mig lika mycket av musiken? Kanske inte är så populärt.

Både beyer och ultrasone har känsligheten 100 dB/mW, det borde väl en ipod klara att driva?

Beyer ser jävligt robusta ut, hur är det med ultrasone? Kan man slänga ner dom i en väska utan att de går sönder efter en månad?

Dela på andra sajter

Sennheiser har ett antal slutna modeller som är mycket robusta (tillverkade i Irland!) och prisvärda, då tänker jag till exempel på HD-serien - finns tre modeller på netonet för 850-1000 kr. Lättdrivna och läckagefria lurar som låter bra till det mesta.

Edit: En annan bra grej med HD-serien är att den är så spridd och man kan hitta reservdelar lite varstans!

Redigerat av Demomannen
Dela på andra sajter

Violiner, vad tycker du är skillnaden mellan HD 280 pro och DT 250 och vilken gillar du mest?

HD280PRO är mera "lyssningsvänlig" med mera basrespons.

DT250 är mera "avslöjande" och har mera öppen karaktär än HD280 (som ju har extremt bra dämpning). Och alltså därmed ett något bredare användningsområde.

Tycker jag.

Det är svårt att säga om någon av dem är "bättre" eller "sämre", litet olika användningsområden möjligen.

HD280 är ju för mig hörluren för vokalistmedhörning framför alla andra. Bra ljud och extrent bra dämpning, samtidigt som den är skön att ha på sig.

Om du även ska lyssna vid mix, och bara ska ha en lur, så är DT250 lämpligare eftersom den är mera "öppen" trots att det fortfarande är en sluten lur.

Hoppas det gav något...

Dela på andra sajter

HD280PRO är mera "lyssningsvänlig" med mera basrespons.

DT250 är mera "avslöjande" och har mera öppen karaktär än HD280 (som ju har extremt bra dämpning). Och alltså därmed ett något bredare användningsområde.

Tycker jag.

Det är svårt att säga om någon av dem är "bättre" eller "sämre", litet olika användningsområden möjligen.

HD280 är ju för mig hörluren för vokalistmedhörning framför alla andra. Bra ljud och extrent bra dämpning, samtidigt som den är skön att ha på sig.

Om du även ska lyssna vid mix, och bara ska ha en lur, så är DT250 lämpligare eftersom den är mera "öppen" trots att det fortfarande är en sluten lur.

Hoppas det gav något...

Tack för svaret.

Jag tittar på headphone.com och där ser frekvenskurvan sämre ut för HD 280 pro:

http://www.headphone.com/products/headphon...-hd-280-pro.php

Här är kurvan för DT 250:

http://www.headphone.com/products/headphon...c-dt-250-80.php

Nu ska man väl inte stirra sig blind på kurvor utan faktiskt använda öronen.

Men jag undrar om det är den extrema dämpningen som gör att du upplever HD 280pro som att ha mer basrespons?

Andra har sagt att DT250 är mer basiga och 280pro som tunna i basen. 😕

Jag får väl helt enkelt fara iväg och testa båda lurarna nån gång. Jag letar efter ett par bra slutna lurar för ca 1000 kr som även passar för vanlig musiklyssning och det lutar åt DT250.

Men jag borde som sagt prova först.

Dela på andra sajter

För musiklyssning och inspelning rekommenderar jag starkt Sony MDR7506. Lättdrivna, rejäl dämpning, tar inte så mycket plats, bra detaljer och låter bra. Inget för slutmix -- låter för bra helt enkelt.

Gunnar

Dela på andra sajter

[HD280 är ju för mig hörluren för vokalistmedhörning framför alla andra. Bra ljud och extrent bra dämpning, samtidigt som den är skön att ha på sig.

Jag upptäckte just att man kan använda graffunktionen på headphone.com och jämföra flera hörlurar på en gång. 😎

http://www.headphone.com/technical/product...pare+Headphones

2006 modellen av DT 770 verkar vara snäppet bättre på isolering än HD280Pro, men kostar mer såklart.

Dela på andra sajter

Jag blir lite rädd när jag ser "S-Logic™ Natural Surround Sound System", låter inte så seriöst på ett par hörlurar tycker jag, men ultrasone ser faktist smidiga ut för att vara slutna lurar.

Hur är det med öppna lurar om man sitter på tåget? Hör den som sitter bredvid mig lika mycket av musiken? Kanske inte är så populärt.

Både beyer och ultrasone har känsligheten 100 dB/mW, det borde väl en ipod klara att driva?

Beyer ser jävligt robusta ut, hur är det med ultrasone? Kan man slänga ner dom i en väska utan att de går sönder efter en månad?

Detta med "Natural Surround" handlar inte om surroundljud - utan mer om att ljudet omsluter örat på ett sätt som andra lurar inte gör - och man skickar in ljudet i en annan vinkel än traditionella lurar för att få en naturligare lyssning. Det är förmodligen därför man upplever att de kommer närmare högtalarlyssning, än andra lurar. Personligen tycker jag dock att det är en illa vald beteckning på det, eftersom det lätt kan missuppfattas... Tekniken gör bl a också att man kan har lite lägre volym (3dB) men med bibehållen upplevelse av ljudnivå. Bra för öronen, alltså. 😄

Öppna lurar är nog ingen höjdare på tåg/buss, utan där ska det nog helst vara slutna... 😎

Ultrasone-lurarna går att fälla ihop på ett smart sätt och de är minst lika stabila som andra lurar jag har använt - men jag har å andra sidan bara använt dem i studio - och inte slängt ner i väskor o dyl... 😎

Dela på andra sajter

Men jag undrar om det är den extrema dämpningen som gör att du upplever HD 280pro som att ha mer basrespons?

Andra har sagt att DT250 är mer basiga och 280pro som tunna i basen.  🙂

Det är mycket möjligt. Eller också är det fel på mina öron... 🙂

Jag får väl helt enkelt fara iväg och testa båda lurarna nån gång. Jag letar efter ett par bra slutna lurar för ca 1000 kr som även passar för vanlig musiklyssning och det lutar åt DT250.

Men jag borde som sagt prova först.

Det tycker jag är en utmärkt idé.

Edit: Det här är en intressant jämförelse:

Det skiljer alltså 5 dB i motsatt riktning mot min upplevelse i det lägsta frekvensområdet. Men runt 300 Hz och en bit upp är det åt "rätt" håll. Klart intressant. Då är frågan om man ska rätta sig efter vad man hör eller den uppmätta grafen...

Och samtidigt kan man fråga sig om de som sagt motsatsen mot mig har tittat på grafen först eller inte.. 🙂😠

Redigerat av Violiner
Dela på andra sajter

Jag känner mig rätt nöjd med mina nyinköpta AKG K240 Studio. Har iof inte hunnit lyssna in mig på dom än men jag tycker att dom låter riktigt schysst. Kan nog kanske vara som IDF skriver att dom basar upp det man lyssnar på. Men jag tycker, än så länge, att dom låter riktigt bra.

I mitt fall så tänkte jag köpa antingen Sennheiser HD280 pro eller AKG K240 Studio. Båda har väl sina för och nackdelar antar jag, kolla in grafen här till exempel. Anledningen till att jag valde dom här är att dom är halvöppna, en kompis har dom och är nöjd, att dom fanns hemma och att dom var billigare.

Dela på andra sajter

Det här var en riktigt kul funktion. Här är jämförelsen av Ultrasone och Beyerdynamics som det talades om tidigaree i tråden:

Sedan är det som sagt var frågan om man ska lita på grafen eller öronen...

Man kan ju undra hur de har utfört sina mätningar också. Är det rakt mot elementet på alla modeller - eller är det med ungefär den vinkel som hörselgången har och som stämmer med örats normala funktion - och därmed den vinkel som Ultrasone är konstruerade för...?

En liten skillnad i vinkel på mikrofonen vid mätningen kan som bekant ge en rejäl skillnad i resultatet... 🙂

Dela på andra sajter

nu tänkte jag gå in här o bryta trenden,

köp sony istället.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=28095

grymma lurar som är lättdrivna (ipod klarar dom utan problem) och tycker att det går riktigt bra att mixa i dom, känns inte överdrivna i basen

rekomenderar strarkt!

Dela på andra sajter

Claes, jag tror att de mäter på ett plasthuvud, så vinkeln är nog som den ska vara.

Vagge, de är alltså inte hängmattiga som sony brukar vara?

Det känns inte som att dj-lurar är gjorda för referenslyssning, men det kanske funkar.

EDIT: Referenslyssning var att ta i, men ni förstår nog vad jag menar.

Redigerat av kalaslemuren
Dela på andra sajter

Vagge, de är alltså inte hängmattiga som sony brukar vara?

Det känns inte som att dj-lurar är gjorda för referenslyssning, men det kanske funkar.

Det var jag super rädd för i början, men sen när jag provlyssnat så insåg jag att dom var perfekta. jag är superb möjd med dom, använder dom till ipod, hörlurar vid inspelning, och förut mixning, idag kör jag via monitorer (men dom kommer fram igen när det är dax att "referens" lyssna/mixa i lurar

gå någonstans och prova dom, eller om du bor i stockholm så kan du alltid söka upp mig och provlyssna dom om du vill.

Dela på andra sajter

Claes, här har du en länk där du hittar info om hur de mäter, det verkar seriöst enligt vad jag förstår.

Det ser ju rimligt seriöst ut, men jag undrar varför de använder en massa enskilda toner i stället för brus? Brus borde ge en bättre bild av hur det ser ut när man lyssnar på musik, medan ett stort antal toner bara visar hur det ser ut just med en enda ton i taget, helt utan samspel med närliggande frekvenser, som det ju blir när man spelar upp musik...

Dela på andra sajter

Nu har jag ett par beyer dt250 hemma på öppet köp.

De låter bra, men jag tycker att basen tar över lite, ska lyssna lite mer imorgon då jag har ont i huvudet och i öronen idag pga förkylning. Så jag ska inte dra några slutsatser nu.

Det konstiga är att enligt headphone.com så ska dessa vara de som är näst minst käsliga i basen jämfört med akg 240, sennheisser 280 och ultrasone 550.

Men men, det kan vara förkylningen som spökar.

Bekväma lurar men lite tighta, känns jävligt robusta.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.