Jump to content
Annons

Betyg  

4 röster

1. 1. Betyg

• 1
      0
    • 2
      1
    • 3
      0
    • 4
      1
    • 5
      0

Recommended Posts

Postat (redigerat)

• Låtnamn: Think Before
  • Artist: Marianne Råberus
  • Genre: HJÄLP!
  • Låtlängd: 4:22 enligt WinAmp
  • Kompositör: Marianne Råberus
  • Producent: Jonas Lindström
  • Medverkande: Se ovan
  • Inspelningsår: 2006-2007
  • Format: mp3
  • Storlek: 10MB
  • Status: Nästan klar

Låtlänk:

Marianne är en kompis som skriver massa låtar med gitarr och sång. Så vi bestämde oss för att testa spela in lite 🙂 Marianne står för låten, sången och gitarrspelandet. Därifrån har vi gemensamt arrat låten.

Vad som kommer göras med låten är:

1. Gå över körerna, och plocka bort onödiga s ljud från körerna, och eventuellt lägga om lite så att inte olika röster börjar/slutar på samma fras vid lite olika tillfällen.

2. Trummorna kommer läggas om av en trummis med digitalt trumset.

Vad som använts:

1. MXL992 - Focusrite Trakmaster för sång, körer och gitarr.

2. Kontakt 2

3. DFH Superior och Custom & Vintage (vet inte vilka som hör till vilket paket)

4. The Grand 2

5. Virtual Bassist

6. Yamaha PSR 640 keyboard som midiklaviatur

7. Cubase och Delta 1010lt

Det enda som inte är midi är alltså sång och gitarr.

Vad jag hoppas att ni kan hjälpa mig med:

1. Vad kan förbättras? Vad låter konstigt? Vad låter bra? Är något underbart (Boosta våra egon 🙂 )? Är något rent ut sagt dåligt (Tryck ner oss bara 🙁 )?

2. Vad är detta för genre?

Den klara låten kommer upp om ca två veckor när trummisen fått göra sitt, och mixen blivit genomgången en gång till (eller om 5 om ni har mycket bra konstruktiv kritik 😉 ).

Redigerat av Jonte
Annons
Postat (redigerat)

--- Förstår att ingen lyssnar, det här med Passagen sög ju stort... Testade ändå ladda ner den en gång igår hemma med Firefox, och det gick. Löser det senare när jag kommer hem från jobbet.

Redigerat av Jonte
Postat

Sådär, fixade det här och nu istället. Nu ska låtlänken ovan fungera, högerklicka och välj spara som 😛

Postat

I grunden tycker jag att det låter väldigt bra! Gillar dock inte riktigt soundet på sången? Vet inte riktigt vad som känns fel dock. Låter som att det är mycket reverb men ändå inte (på nåt konstigt sätt) (ursäkta min uselhet på att förklara) När ni lagt om trummorna skulle ni nog kunna göra de lite mer framträdande i mixen också. Möjligtsvis skulle du kunna öka stereobredden lite också. (det kan ju vara en smaksak dock)

Postat

Tackar för kommentarerna Jejje 😄 Ska definitivt testa att öka stereobredden och framhäva trummorna lite mer, och se hur det blir.

Kommentaren om sången var ju lite svårare att tolka 😄 Men jag tar väl helt enkelt bort alla inställningar och gör om det en gång och ser var jag hamnar 😄 I värsta fall (om jag rattar bort mig själv) är det ju bara att backa tillbaka.

Postat

Skön låt! den känns ordentligt ståtlig och mäktig på nåt vis...gillar sången som fan, men ibland låter det som att hon tappar lite på vissa ställen å på andra ställen låter det klockrent! Kan ju iofs vara charmigt...det kanske bara är jag som är lite petig. Upplever inte att det låter falskt, men ibland snuddar det på gränsen. Det låter dock som att hon har röstresuser för att klara av att lägga detta ännu snyggare...vet inte kanske bara är jag som hör konstigt...jävligt pampig för övrigt! bra jobbat!

MVH/Leif

Postat

Tackar för dom positiva kommentarerna Leif 🙂 Kommer visa detta för Marianne, så får vi se om hon vill lägga om sången 🙂 Röstresurser har hon helt klart.

Sitter och lyssnar igenom dina låtar på Myspace nu för övrigt 🙂 Gillar det starkt och blir lite avis 😉 Vill också kunna spela gitarr så hehe...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.