Jump to content
Annons

Hjälp till min egna studio!

Xanex

Recommended Posts

Tjena! Jag har precis införskaffat mig ett mixerbord, en Behringer Xenyx 1204 FX, har en "trummaskin"[Korg EM-1] (om man nu vill kalla den för det, vet inte riktigt), en ljudmodul [Roland JV-1010] och har nu kopplat ihop allt, och är jättenöjd, kan äntligen börja lägga spåren och få in mina beats i datorn...

Mitt problem är nu, att det blir brusigt, när jag ska hooka upp micen och spela in med den(även utan mikrofonen, det blir lite brusigt när jag hookar upp Korg'en och JV-1010an, men det är vid höga volymer, men när de börjar spela upp ljud, så hörs inte bruset, bruset hörs bara igenom när man spelar in med micen, för enheterna överröstar bruset, om ni förstår vad jag menar). Jag har ett par frågor angående detta och skulle vara evigt tacksam för lite hjälp!

1. Mitt mixerbord har 4 XLR kontakter, måste micen ha de där 3 pluggarna på vardera sida för att de ska vara brus"fria" eller lägre brus? För kontakten _I_ micen är sån där XLR, med tre pluttar i så att säga, men den andra änden som kopplas till mixern t.ex. är en sån där 6,3 mm (tror jag... eller? Brukar väl vara standard). Alltså, måste den ha samma kontakt där, för att det ska vara lägre brus och så? (Har för mig att jag läst nånstans att det är såna XLR kontakter gör ljudet mindre brusigt så att säga, eller slippa det där "hissandet").

2. Hur viktiga är 6,3 -> standardkontakt-adaptrarna när det gäller brus, och ljudkvalitésförlust? Och vart kan jag införskaffa dom utan att dö på kuppen i hjärtattack pga pris.

3. Hur viktigt är datorns ljudkort? Sitter just nu med Soundblaster X-FI Audio. Jag vet att det är ytterst viktigt, men exakt HUR viktigt? Vad är bättre, internt eller externt? Kan en stationär dators inre (dvs fläktar, strömförsörjning osv) påverka ljudet och kanske förstärka det där "hissande" ljudet? Är det då bättre med ett externt ljudkort?

4. En fråga angående mitt mixerbord (för er som har nåt i Xenyx-serien): Det står Xenyx Mic PreAmp över XLR-uttaget, betyder det att det bara är PreAmp på XLR-uttaget och inte Line-uttaget? (där jag har mic'en inkopplad nu) Hittar nämligen inte nåt direkt svar i manualen. Står nämligen att Xenyx'ens PreAmp är hyffsat duktig... Så jag undrar ifall jag slipper köpa en PA utöver det som finns i mixerbordet... (begränsad budget, KAN köpa en PA, men slipper gärna undan). Under XLR & Line-uttaget finns en vridknapp som heter Trim, där det står i manualen att den ställer in ingångsförstärkningen (är detta den så kallade PreAmpen?)

5. Min mixer kopplar jag till datorn via USB 2.0, alltså, från mixerbordet till en USB-adapter vid namn UCA200, kan detta påverka ljudkvalitén(bland annat bruset då)?

6. Kan ni ge ett förslag på en BRA mic, som jag kan ha i nåt år framöver, i prisklassen 1-2000:- (desto billigare, men kvalitativ, desto bättre självklart, inte för att vara snål, jag vill inte behöva uppgrader igen om 1 månad). Ska jag köpa en dynamisk mikrofon, eller en kondensator mikrofon? (och kan någon ge en snabb förklaring på skillnaderna? Mitt mixerbord har nåt som heter Fantommatning, som uppenbarligen ska vara till för kondensator mikrofoner (antar att de kräver en strömkälla, och det är vad fantommatning innebär, om jag har helt fel är ni välkommna att korrigera mig).

Hoppas någon utav er orkar läsa igenom allt detta, är väldigt tacksam för de som kan komma med några goda råd!

Spelar för övrigt in, med Adobe Audition 2.0, som jag känner är ett hyffsat program, har jag helt fel? (hade gärna spelat in i Reason 3.0 men detta är uppenbarligen inte möjligt).

Tackar på förhand!

mvh

X

Dela på andra sajter

Annons

Du ska absolut koppla micen till XLR-ingången - för TRS-ingången är till för linesignaler och saknar alltså micpreamp. Det är alltså inte konstigt att det blir ruskigt brusigt... 😄

Trim är förmodligen det alla andra kallar för Gain - och det är mycket riktigt till för att justera mikrofoningången.

Du ska inte köpa någon adapter mellan Tele och XLR - utan du ska köpa en riktig mikrofonkabel med XLR i bäsa ändarna. Annars finns risken att adaptern är till för obalanserade signaler - och då kortsluter du fantommatningen som en kondensatormic kräver för att kunna fungera.

Mic runt 1000:- ? Då skulle jag säga Studio Projects B1, som enligt min mening är vinnaren i den prisklassen. Lyssna gärna på smakprov på olika modeller genom att ladda ner från min testsite, så kan du jämföra diverse modeller som folk kommer att föreslå i tråden... 😄

Ditt ljudkort duger till att börja med - men du kommer antagligen att önska annat senare. Dock ingen jättehög prioritering på det i nuläget, tror jag.

Jag har aldrig använt Adobe Audition, men det verkar bara hantera audio, eller? I så fall skulle jag föreslå att du tittar närmare på Cubase eller något liknande, där du kan jobba med midi och virtuella instrument också ihop med audioinspelningarna.

Dela på andra sajter

hade gärna spelat in i Reason 3.0 men detta är uppenbarligen inte möjligt

reason har inte audio-hantering på samma sätt som andra inspelningsprogram.. reason bygger mestadels på midi, men även samplingar i form av .wav o .aiff men även det mycket underbara formatet .rex2....

så om du ska spela in med din 1010, så är inte reason att föredra, om du inte linkar det med rewire, mot ex. audition, vilket jag inte har ngn aning ifall de klarar.. 😆 dvs har rewire-stöd..

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
4. En fråga angående mitt mixerbord (för er som har nåt i Xenyx-serien): Det står Xenyx Mic PreAmp över XLR-uttaget, betyder det att det bara är PreAmp på XLR-uttaget och inte Line-uttaget?

Korrekt, mic preampen ligger bakom XLR-kontakten. Så kopplat med XLR-XLR kommer du troligen att få bättre resultat.

Galvaniskt sett är det dock ingen skillnad på XLR eller TRS, det är fråga om metaller som leder ström 😆 Men regel är att mic preampen (och phantom ifall du har kondensatormic) ligger bakom XLR.

Dela på andra sajter

3. Hur viktigt är datorns ljudkort? Sitter just nu med Soundblaster X-FI Audio. Jag vet att det är ytterst viktigt, men exakt HUR viktigt? Vad är bättre, internt eller externt? Kan en stationär dators inre (dvs fläktar, strömförsörjning osv) påverka ljudet och kanske förstärka det där "hissande" ljudet? Är det då bättre med ett externt ljudkort?

Soudblaster är ju inte känt för att vara bra till musik men det ska gå att använda. det finns nån drivrutin som heter asioforall som ska vara bättre än de riktiga drivrutinerna, testa den.

internt eller externt ljudkort spelar ingen roll, om datorn låter mycket så tar micen upp det ljudet när du spelar in så om du linar det mesta så ska inte själva datorn störra det ljudet.

6. Kan ni ge ett förslag på en BRA mic, som jag kan ha i nåt år framöver, i prisklassen 1-2000:-

det finns 2 micar som många rekomenderar och det är studio projects B1 och Behringer B1 som båda kostar 995:- tror jag. Behringer B2 har jag också blivit rekomenderad den kostar 1995:- om jag minns rätt.

Redigerat av sixties
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Slår samman dubbelpost så att svar ligger i en tråd.

Trodde jag hade blivit tokig redan. Jag tyckte jag var först med att svara på förmiddagem, bara för att nu på eftermiddagen märka att Claes hade sagt samma sak redan 6 timmar tidigare...

Dela på andra sajter

internt eller externt ljudkort spelar ingen roll, om datorn låter mycket så tar micen upp det ljudet när du spelar in så om du linar det mesta så ska inte själva datorn störra det ljudet.

Tror han menade att annan hårdvara (magnetfält etc.) ger upphov till störningar hos ljudkortet. Vilket mycket väl kan hända.

Dela på andra sajter

Tack för alla svar, mycket uppskattat!

Var och inhandlade en XLR kabel till micen idag, och mums vilket fantastiskt ljud det blev i jämförelse med innan!

Claes:

Jag använder Adobe Audition när jag skall spela in vocals, då de olika effekterna och sånt man slänger på, är simpla för en amatör som en annan (typ reverb och sånt där då va). Jag antar att Cubase har mer effekter och mixning/mastering grejjer, men är de lätta att lära sig/förstå sig på? Visserligen brinner jag tillräckligt mycket för att lära mig, men man får ju ta ett steg i taget. Fantommatning är av/påslagbar, och den är just nu alltid av, då jag inte har någon fantommatning, finns det ändå risk för kortslutningar? Utifall att man skulle koppla grejjer utan att riktigt veta vad man gör.

Kan någon också ge mig en länk på det här forumet som tipsar hur man mastrar/mixar vocals för att få det där studiosoundet, så vore jag väldigt tacksam? (ingen auto-tune skit nu då alltså)

Tack för all hjälp!

*edit*

rainydays:

Yes det var faktiskt exakt det jag syftade på. Hur stor roll kan det spela? Dvs, kan det pajja ljudkvalitén, öka brus och så vidare? Eller det kanske inte är märkbart, för de flesta öron?

Redigerat av Xanex
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.