Jump to content
Annons

Fett giarrljud

danny_deg (oregistrerad)

Recommended Posts

danny_deg (oregistrerad)
Postat

Hej, jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig, jag skulle vilja veta hur man rattar in ett sånt där fett gitarrljud som i Living after midnite med Judas Priest.

Jag har Amplitube 2, har dock inte lyckats få till det, ska man dubba mycket och i såfall hur mycket och ska man använda olika distar och mickar?

Annons
Postat

Finns massa trådar om just detta, men eftersom att klockan är mycket och jag är trött så slänger jag in ett svar.. (eh) 😱😲

Dubba kan du göra för att få det fett. Men vad det hänger på mest är den som spelar på gitarren.

Överdriv sen inte med disten, då blir det oftast grötigt. Sen är det ju inte bara gitarren själv som räknas, utan helheten. 🙂 god natt

danny_deg (oregistrerad)
Postat

Jo men i grund och botten är det väl självklart hur man spelar in som spelar roll, ska man köra med olika ljud för att bygga ett större, och vad är combfilter? hörde nåt om det i det här sammanhanget.

Postat
Sänk disten.

Dubba tight och klipp det tightare.

Botten utgörs oftast av basen så skär det mesta under 300 hz.

4 olika ljud tight dubbade brukar göra susen.

Och sist men inte minst , Kompressorn är din vän.

Om du skär vid 300Hz så blir det inga tunga gitarrer...

8-10kHz för luft

4-6kHz för "bettet"

1.5kHz för "in your face"känslan

400Hz for "grundtonen" i gitarren

70-100Hz för tyngden i lådan.

Allt startar givetvis med en bra gitarrist och en bra gitarr.

För en bra matta lägg en dubb på vardera kompgitarr och panna ut den 50-70% medan de första paret kompgitarrer pannar du fullt.

Kompressor anser jag inte vara så hemskt viktig då en distad gitarr i sig själv är väldigt komprimerad, men ibland kan det vara tjyst.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.