Jump to content
Annons

Koppla ! Hjälp !

Dynamic-PulZe (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare... åkte äntligen iväg till musikbörsen och införskaffade mid en "M-Audio Fast Track Pro" Preamp (med inbygt ljudkort) och en kondensator mic vid namn: A51s

FastTrackPro_front-24949123f4177de0685f245292b57da9.jpg

FastTrackPro_back-31140d345c938463f2ca94b8c5deca25.jpg

kopplade in micken till preampen via en Xlr kabel (eller vad det nu heter :rolleyes: ) i mic input 1 och sen preampen till datorn via en usb kabel (som följde med lådan) instalerade drivrutinerna som följde med...

startade preampen på power (med den där fantom (tror jag) knappen på off först)

inget ljud alls... nähä.. har testat nästan alla inställningar nu på preampen men inget funkar...

(har PC) klickar upp ljud egenskaper från verktygsfältet och där kan man välja 4:A nya "ljudkort" (lägen) som förmodligen kommer från usb'n (det externa ljudkortet) men de verkar inte funka de heller...

big_74832.jpg

klickat olika lägen på micken on / off db / -10 db (tror jag det är)

är total nybörjare gällande detta... och jag lade nyss ut nästan 5 laxar på prylar... skulle ju va lite segt om ja inte får igång det....

Är beskrivningen för vag? eller förstår ni... hoppas det... tack på förhand...

Redigerat av Dynamic-PulZe
Annons
Postat

OK, då skall vi se. Du började med att följa manualen, va? Installerade drivrutnier och mjukvara och stoppade sedan in ljudkortet? Bra.

Hur vet du att du får ljud ut ur kortet?

Spelat musik genom det så att något har hörts?

Vet du om du får in ljud genom kortet?

Om du inte använder den micken utan något som inte behöver fantommatning hör du något då?

Hur vet du att signalnivåerna är rätt?

Vilket inspelningsprogram använder du?

Japp en vag beskrivning, utan att tala vad man gjort hittills, har en tendens att generera fler frågor än svar. 😆

Postat (redigerat)

tror dig 😛

Okej låt oss se... stoppade in usb sladden före drivrutinsskivan åkte in.... "windows sökte och instalerade" det stod att enhet klar att användas lr något... sen så körde jag in skivan med drivrutiner...

Fick inspelnings program med hela paketet... kan inte säga på rak arm vad det heter.. instalerade dock ej det... körde igång

[start nenyn]-[Alla program]-[Tillbehör]-[underhållning]- Ljudinspelaren....

för att testa bara... Ingen ting...

Och det borde ju även låta när man startar micken i högtalarna även om man inte är i ett inspelningsprogram (gjorde det på min dynamiska mick jag hade innan... men den va bara kopplad direkt in i orginal ljudkortet)

FRÅGE QUIZZ

OK, då skall vi se. Du började med att följa manualen, va? Installerade drivrutnier och mjukvara och stoppade sedan in ljudkortet? Bra.

Gjorde det hela tvärt om

Hur vet du att du får ljud ut ur kortet?

Vet jag inte... ser inga "dioder" som lyser när jag tex startar mick och preamp och snackar i den...

Spelat musik genom det så att något har hörts?

Nix... hurdå menar du... köra in högtalarsladd i "monitor" output och sjunga i mick?

Vet du om du får in ljud genom kortet?

Vet jag inte

Om du inte använder den micken utan något som inte behöver fantommatning hör du något då?

har bara en fantommatnings mick....

Hur vet du att signalnivåerna är rätt?

Vet jag inte de heller... har vridigt lite grann och testat olika lägen men något borde ju ha funkat...

Postat (redigerat)

FastTrackPro_back-31140d345c938463f2ca94b8c5deca25.jpgKan även lägga till att jag inte kopplat in någon strömslad i preampen (finns en input för det på bilden (översta till vänster))

För att den får ju ström genom usb kabeln (datorn)

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Säker att den får tillräckligt med ström för att köra 48V phantom? Kolla manualen.

Postat

ja har kollat upp de nu... men de va till för att köra

Citat // "18. Power Supply Connector (9V DC 500 mA) – Connect the optional 9V DC 500mA power supply to this jack when using the Fast

Track Pro as a stand-alone 24-bit A/D converter. Use the optional power supply to power the Fast Track Pro."\\ slut citat

Postat

Testa att avinstallera ditt ljudkort och följ manualens instruktioner och installera om det. Hade ett M-audio Firewire 410 förut och då var det viktigt att man följde instruktionerna för att det skulle funka. Man fick dessutom inte dra ut eller stoppa i firewirekabeln när datorn var igång då kunde man "bränna" ljudkortet. Vet inte om det finns någon risk för det med ditt ljudkort, jag tvivlar, men man vet ju aldrig.

Postat

Hmmm har tänkt på det... står i quick start guide att man ska "följa manualen" och börja med att instalera drivrutiner... ska även testa att instalera inspelnings "software" en som följde med preampen/ljudkjortet och se om de e de som knasar... keep you posted in 5 hrs

Postat

Har du bytt ljudkort i windows? Det kan inte vara så att allt ljud kommer genom ditt gamla ljudkort?

Nu sitter jag på Windows 2000 engelsk version här på jobbet, men om du går in i kontrollpanelen så heter den "Sounds and Multimedia" här. Du ska ha en liknande i Windows XP också. Där ställer du in preferred device för lyssning, inspelning och för midi.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Säker att den får tillräckligt med ström för att köra 48V phantom? Kolla manualen.

Jag har ett sånt här kort i min hemstudio, det får tillräckligt med ström från min powerbook, så det borde inte vara några problem från en stationär PC. Men å andra sidan, vad vet jag? 😳

Redigerat av Elof
Postat

Men grabbar... ska inte Signal lampan lysa om micken e kopplad? asså på preampen? för de gör den inte...

(lampan som lyser grönt på bilden (mic input) )

FastTrackPro_front-24949123f4177de0685f245292b57da9.jpg

Postat

Och ja inställningarna för ljud och multimedia sker automatiskt... midi = fast blah blah, Mic = fast blah blah, Audio = Fast blah blah...

Postat

I det här fallet ska jag faktiskt svara något som jag inte brukar svara:

RTFM (=read the xx manual)

Det blir inte rimligt att reda ut det hela när du själv poängterar att du gjort precis tvärtom mot vad som står i manualen och inte ens installerat mjukvaran. Börja om från början och skaffa dig litet koll på vad du gör genom att läsa manual.

Nej det är INTE ett grinigt svar utan ett vänligt råd i all välmening!!

Postat (redigerat)
If you have no sound:

> Check to see if the Fast Track Pro drivers are properly installed.

< In Windows XP, go to the Control Panel and double-click the System icon (under Performance and Maintenance if you

are in Category view).

< Select the Hardware tab and click the Device Manager button.

< Click the plus sign (“+”) next to Sound, Video and Game Controllers, and locate the Fast Track Pro listing. If you see a

question mark or exclamation point next to it, or if you don’t see it listed, you may need to reinstall the driver software.

> Make sure your audio software has been set up to use the Fast Track Pro.

> Open your application’s audio settings page and check to see if the Fast Track Pro’s ASIO, WDM, or Core Audio drivers have been

selected.

> If you’re certain the Fast Track Pro is correctly installed and configured for your audio software, check your signal path. Make sure

your inputs are routed correctly by verifying that your application is receiving audio signal. Make sure your outputs are routed

correctly so that your signal is sent to your headphones, amp and/or monitors.

> Check your audio connections and cables to make sure everything is plugged in correctly.

> Check if the power button is enabled.

> Check mic/line selector switch to verify that you’ve chosen the proper input.

Kolla dom där punkterna. Kolla i systemet så att drivrutinerna funkar. Kolla i ditt inspelningsprogram att det är rätt ASIO-drivrutiner förvalda.

Hur har du kopplat när du ska spela in sång via micken? Har du gainat upp ordentligt är fantommatningen påslagen. Se till att micken är inkopplad innan du kopplar på fantommatningen annars kan din mikrofon gå sönder. Vad är det för mick du har? Funkar det när du försöker spela in något annat t ex gitarr? Är du säker på att kablarna och micken fungerar?

Testa några av dom tipsen och lyssna på Violiner. Hans/hennes tips är ett bra tips 😄 .

*edit* osäker på om Violiner är en kille eller en tjej. Måste ju vara lite PC.

Redigerat av Bone
Postat
I det här fallet ska jag faktiskt svara något som jag inte brukar svara:

RTFM  (=read the xx manual)

Det blir inte rimligt att reda ut det hela när du själv poängterar att du gjort precis tvärtom mot vad som står i manualen och inte ens installerat mjukvaran. Börja om från början och skaffa dig litet koll på vad du gör genom att läsa manual.

Nej det är INTE ett grinigt svar utan ett vänligt råd i all välmening!!

Sorry... glömde skriva att jag testade på en annan dator idag... (följde manualen till pungt och pricka) och jag vet de där med fantommatningen...

har läst den (manualen) ett par gånger nu... men får det inte att funka....

stack ner till malmö idag (musikbörsen) för att gå igenom "hårdvaran" men killen va inte där... så mitt sista hopp är i morgon 😎

men om det bara är jag som inte är kompetent nog att antingen fatta manualen eller inte kan koppla sladdarna (vilket inte är helt omöjligt) :rolleyes: så är de sjyssta och visar hur ja ska göra i morgon.. tack ändå (hoppas de e hårdvaran som e fel (för hederns skull hehe... ))

Peace out (moderator kan stänga tråden)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.