Jump to content
Annons

LiquidMix på delad FW-kanal

Recommended Posts

fridholm (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag är ruggigt sugen på en Focusrite LiquidMix, men jag har bara en FireWire400-kanal i datorn och där sitter mitt ljudkort. På Focusrites hemsida rekommenderar de att man ska köra på separat FW-kanal, men är det någon som testat att köra tillsammans med sitt ljudkort?

Min uppställning: MacBook Pro, Motu 828MkII, Logic Pro 7.2.3

Redigerat av fridholm
Annons
Postat

Med tanke på den bandbredd som Liquidmix kräver kan det bli problem. Men det beror ju på hur pass stor bandbredd audiointerfacet kräver.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Läs mitt inlägg (nummer 5) här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=35680

Jag ser ingen orsak att liquidmixen skulle ta upp så ofantligt med bandbredd.

Jag antar att dom rekommenderar separat port Justin Case. Det kan ju bli kollisioner och annat, som de vill tvaga sina händer från på förskott.

ps. hur länkar man direkt till ett inlägg i en tråd??

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Äh fan. Liquidmix och Liquidchannel är ganska olika grejer. Glöm allt jag sagt, det är lögner som inte har nån fästpunkt i verkligheten.

Postat

Jag kör LM och ett presonus firestudio på samma buss. Det funkar, inte helt smärtfritt men det funkar. Däremot när jag provade LM och en hårddisk på samma buss så gick logic på knäna totalt.

Passar på att dra iväg en fråga till er med LM. Om jag lagt en LM på ett spår som startar en bit in i låten så "smäller" LM igång en sekund innan. ( som om den buffrar typ)

Har ni samma problem??

B

fridholm (oregistrerad)
Postat

Tack för hjälpen. Det blir en sväng till Andreassons imorgon, 6495 känns som ett mer än överkomligt pris! Man borde ju kunna få ta hem och testa.

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

De flesta billigare FW kort funkar som en hub, dvs det är en firewirekanal även om det är flera utgångar. 😄

Jag köpte ett, av Focusrite, rekommenderat kort (med rätt chipset på) och det funkar hur bra som helst. LM delar dock inte kortet med någon annan extern FW utrustning.

Det är viktigt att ha SP2 om du kör XP 😕 och det funkar inte ännu att köra LM i Wavelab 6. 😏

Redigerat av Bob Yordan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.