Jump to content
Annons

Banda av bas

Rickard

Recommended Posts

Jag fick en liten ide i jul om att banda av min gamla bas. Så sökte jag i forumet och hittade ingen hjälpsam tråd. Så då tänkte jag att jag skapar en tråd själv, och kommer med mina idéer och erfarenheter. Ni som gjort nåt liknande tidigare får gärna komma med bra tips på vad jag borde tänkt på innan. =)

Jag har aldrig postat här tidigare, så vi får se om lyckas med bilder och allt. Jag har hursomhelst använt mig av Den här sidan samt erfarenheter av en polare som grundhjälp.

Då börjar vi:

Basen jag bandade av var min gamla trogna Squier Precision från strax efter -90. Oväntat bra för sin ålder och inköpspris enligt mig. Så av med alla strängar och börja banda av.

IMGP3422.jpg

På bilden syns också massa verktyg, dom jag till slut använde mig av var kniven och strykjärnet. Och tejpen.

Jag tejpade först banden för att inte skada halsen när jag bände bort banden. Också för att om man råkar bända bort flisor så sitter dom kvar där dom ska. Det kan ju tyckas onödigt om man ändå ska slipa ner halsen sen, men dumt att repa i onödan. Sedan värmde jag bandet med strykjärnet en lagom lång stund så limmet skulle bli mjukt och medgörligt, för att sedan bända bort det med kniven. Jag fick oftast värma och bända fler gånger per band.

Det här är nog enligt min erfarenhet det man ska lägga mest tid på, och det jag lade lite för lite tid på. Jag blev lite oförsiktig på slutet, vilket ledde till lite fulare skarvar.

IMGP3426.jpg

IMGP3428.jpg

Nästa steg är att fylla hålen med nåt, jag hade köpt lite 0,8 mm svarvad björkfanér, vilket man kan tro är dyrt, men det är det inte, bara lite knepigt att få tag på. Annars kan man fylla hålen med vad man vill och tycker passar. Här är det viktigt att slipa till bitarna så passformen blir bra. Kanten som åkte in i halsen skars efter en pappersform som hade samma båge som halsen. Längden slipades till mot 180 sandpapper 2-3 drag i taget. Bitarna limmades sen fast med vanligt trälim.

Jag kan ha gjort bitarna onödigt höga, men ju lägre dom är, desto svårare är det att slipa kortsidan utan att det spricker och har sig.

IMGP3434.jpg

Sedan gäller det att jämna faneren med halsen. Först tänkte jag hyvla ner fanéren, vilket inte gick särskilt bra, så jag täljde ner dom med brytblads kniv, vilket fungerade tokbra. Här gäller det att fanéren inte spricker, så man får vara försiktig.

IMGP3437.jpg

När jag kände att det var tryggt att gå över till sandpapper, så gjorde jag det. 180 till att börja med om jag inte minns fel. Så slipade jag tvärs halsen för att få ner fanéren till halsen, sedan längs halsen för att få den helt jämn och fin.

Här är det bra att tänka på att slipa så man behåller "bågen" på halsen. Om jag hade gjort om samma sak, alternativt haft en finare bas, hade jag försökt skydda kroppen med tejp eller dylikt.

IMGP3439.jpg

IMGP3441.jpg

Sedan är det bara slipa slipa slipa tills halsen blir jämn och man får bort alla limrester. Jag slipade först med 180, sedan 240 för att avsluta med 400 tror jag.

IMGP3463.jpg

Efter idogt slipande blev jag nöjd och putsade halsen med citronolja. Sedan smorde jag in halsen med citronolja så den skulle suga åt sig lite. Efter en kort natts vila fick den ett litet lager citronolja till, och en avtorkning.

IMGP3467.jpg

Se sådär! Nu ska det bara på strängar och intoneras om lite. Jag har läst att man ska ha strängarna lite lägre med bandlöst, så jag sänkte dom lite också.

IMGP3502.jpg

Egentligen ska man väl ha flat-wound strängar, men då nya strängar kostar som värdet på basen typ så väntar jag ett litet tag med det.

Det är min historia. Och om jag skulle gjort nåt annorlunda skulle det vara att lägga mer tid på avbandningen, samt kanske välja nåt roligare träslag än björkfanér i skarvarna. Hur den låter kan jag kanske lägga upp sen när jag kommer tillbaka till verkligheten och inspelningsmöjligheterna.

Hoppas tråden hjälper eller glädjer nån i alla fall, och att jag la den i rätt ämne.

Redigerat av Rickard
Dela på andra sajter

Annons

Nu blir man väl lynchad här, men jag tog en hederlig kökskniv och karvade bort banden, sätte på strängarna igen och var nöjd. Såg förskräckligt ut men funkade faktiskt. Man hörde inte dom små hålen som blev, men det var lätt att intonera 😛

Basen hade jag å andra sidan övervägt att slänga på tippen innan och ville mest prova hur det blev. Donerade den till folkhögskolan jag gick på den tiden när jag insåg att det va töntigt med bandlös bas 🙂

edit: hursomhelst, snyggt jobbat!

Redigerat av VacUm
Dela på andra sajter

Finns en hel del teorier om det här, jag går också i dessa tankar med min Aria pro TBII...enl Arne Arvidsson i Stockholm så är det bäst om man gör ifyllnaden med en speciell "pasta" som senare går att ta bort om man skulle ångra sig längre fram och på så vis kunna återställa instrumentet igen...andra smäller dit något härdat skit osv som sitter för all framtid, frågan är väl vad som blandar sig bäst med träet i halsen osv + att man givetvis måste köra med flatwound vid bandlöst lir för att inte slita ner halsen + att halsen helst skall vara av ebenholts osv...Jaco Pastorius körde dock med roundwound och lackad hals, om och om igen...

Dela på andra sajter

Finns en hel del teorier om det här, jag går också i dessa tankar med min Aria pro TBII...enl Arne Arvidsson i Stockholm så är det bäst om man gör ifyllnaden med en speciell "pasta" som senare går att ta bort om man skulle ångra sig längre fram och på så vis kunna återställa instrumentet igen...andra smäller dit något härdat skit osv som sitter för all framtid, frågan är väl vad som blandar sig bäst med träet i halsen osv + att man givetvis måste köra med flatwound vid bandlöst lir för att inte slita ner halsen + att halsen helst skall vara av ebenholts osv...Jaco Pastorius körde dock med roundwound och lackad hals, om och om igen...

trämassa och epoxylim blandat blir en ganska bra ifyllnad. men jag vart lite nyfiken på arnes pasta, du kan inte höra om lite detaljer.

Och jo att hårdlacka greppbrädan är inte en dum ide, och flatwound är det många som rekommenderar också.

Dela på andra sajter

tjusigt du gjort..

jag har bandat av ett par stycken basar, men inte gjort på det här sättet..

hur funkar basen nu??

har du intonerat om den??

som sagt ruggigt bra du har gjort.. 😕

Dela på andra sajter

basen funkar prima, fast man märker att round-wound strängar sliter rätt bra på halsen. Blir till att slipa och olja om nån gång i framtiden. Har inte intonerat om den än, ska göra det sen vid tillfälle, men den går att spela på ändå.

Och tack =)

Dela på andra sajter

Trevligt initiativ, lät och såg bra ut. Schysst att du la upp bilder och ljudexempel. Nu blev jag ju sugen på att testa själv.

P.S du skulle ju kunna editera det första inlägget och lägga ljudfilen där istället.

Dela på andra sajter

basen funkar prima, fast man märker att round-wound strängar sliter rätt bra på halsen. Blir till att slipa och olja om nån gång i framtiden. Har inte intonerat om den än, ska göra det sen vid tillfälle, men den går att spela på ändå.

Och tack =)

grymt!!

ta citronolja, det brukar funka bäst.. men det beror också på vad det är för träslag..

Dela på andra sajter

bandade om en ibanes för 15 år sedan fyllde hålen med epoxy inget bra din variat verkar bättre ...........Men va fan flatwonds till elbas kostar väll inte så mycket mer än vanliga inte på min tid i alla fall.

Dela på andra sajter

Jag har en helt annan variant, tycker att det funkar bar för mig iaf:

Band bort.

Spackla i springorna med Plastic Padding Elastic.

Slipa med våtslippapper.

Måla hela greppbrädan med tvåkomponentsfärg, typ båtfärg "Intrernational".

Våtslippapper igen för att få en sidenmatt yta.

Gjorde det här i början på -80 och har inte nött ner det.

Först limmade jag på en teakfanér på hela ytan, men den blev inte alls lika "stum" så vissa toner blev lixom döda.

Epoxifärgen är stenhård så det låter bättre.

Dela på andra sajter

Jag har en helt annan variant, tycker att det funkar bar för mig iaf:

Band bort.

Spackla i springorna med Plastic Padding Elastic.

Slipa med våtslippapper.

Måla hela greppbrädan med tvåkomponentsfärg, typ båtfärg "Intrernational".

Våtslippapper igen för att få en sidenmatt yta.

Gjorde det här i början på -80 och har inte nött ner det.

Först limmade jag på en teakfanér på hela ytan, men den blev inte alls lika "stum" så vissa toner blev lixom döda.

Epoxifärgen är stenhård så det låter bättre.

det var detta jag gjorde men varninges finger i luften för att lägga på för mycker

så det blir gropar

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.