Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet ej om det har tagits upp tidigare men jag hittade inte någon motsvarande tråd. Jag sitter ofta och mastering-eq:ar med Q i Wavelab och har råkat ut för detta några gånger. Om jag exempelvis har lagt ett högpassfilter vid 40Hz på en låt som är normaliserad så ökar nivån på vissa av de starkaste topparna med upp till 0,5dB. Detta har väl rimligtvis att göra med fasfel i det ursprungliga materialet, dvs att jag tar bort/förändrar vissa motfasförhållanden. Det borde ju teoretiskt också kunna hända vid någon annan slags filtrering men för mig har det bara uppkommit vid just högpass. Är det någon som har liknande erfarenheter och kanske någon annan förklaring?

Annons
Postat

Jag tror inte på fasfel. Den del av materialet som kan släcka ut signalen skär du ju bort med lågpassfiltret.

Däremot ser olika låg- högpassfilter olika ut. Olika typer av filter har olika kurvor. Vissa ger faktiskt en skjuts i frekvenserna strax ovanför centrumfrekvensen (40 Hz i ditt fall). Puckelns storlek påverkas också av hur brant filtret är. Ett filter som skär 48 dB/oktav har en tydligare puckel än ett som skär 6 dB/oktav.

Postat
Den del av materialet som kan släcka ut signalen skär du ju bort med lågpassfiltret.

Jag kanske missuppfattar dig här men jag menar att det är just pga detta nivån kan öka på vissa ställen av det återstående materialet.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du kan _absolut_ inte ändra några fasförhållanden mellan instrument i en mix, när du bara har en stereofil. Om du har normaliserat din fil så att peakarna ligger på 0 och sedan lägger på en plugg så kommer det peaka.

Om du mastrat och lagt en limiter sist i kedjan som aldrig går över 0, sen lägger en EQ efter, då kommer det peaka, EQn verkar inte klara av att "hålla taket" eller vad man ska säga, eftersom den inte är byggd för det, den har ingen limiter, så den verkar kunna skicka ut signaler över 0.

Exakt varför det blir såhär vet jag inte, skulle vara kul att veta däremot...(?)

Dessutom, varför normaliserar du filer före mastering?

Det är helt onödigt, det finns fler verktyg för att pressa upp nivån i din fil, på bättre vis än med normalisering, du kan styra ut och ingain från kompressorn och tröskel och hit och dit på både limiter och kompressor.

Redigerat av Elof
Postat

Det finns en logisk förklaring till det hela. Fick det förklarat för mig för inte så länge sen men kommer tyvärr inte ihåg hur det låg till... 😏

Det finns en sound on sound artikel om detta om det är nån som hittar den...

Jag gör inte det för tillfället...

Postat
Du kan _absolut_ inte ändra några fasförhållanden mellan instrument i en mix, när du bara har en stereofil.

Det är ju sant. Började få såna saker i skallen som att borttagna frekvenser "ger utrymme" åt andra frekvenser så jag tänkte lite för mycket helt enkelt, jobbigt när man är trött 😏 Då lutar det väl åt förklaringen med "puckel" på filtret kanske? För övrigt så brukar jag normalisera mest av vana, har inte tänkt på att det spelar så stor roll för kompressorns arbete.

Elof (oregistrerad)
Postat
Du kan _absolut_ inte ändra några fasförhållanden mellan instrument i en mix, när du bara har en stereofil.

Det är ju sant. Började få såna saker i skallen som att borttagna frekvenser "ger utrymme" åt andra frekvenser så jag tänkte lite för mycket helt enkelt, jobbigt när man är trött 😳 Då lutar det väl åt förklaringen med "puckel" på filtret kanske? För övrigt så brukar jag normalisera mest av vana, har inte tänkt på att det spelar så stor roll för kompressorns arbete.

Det var inte alls menat som en rättelse till dig, utan mer som ett inlägg till hela tråden 😳

Det är självklart att det kommer peaka om man boostar något på EQn och man har normaliserat filen till 100%

Då har man ju boostat en signal som redan ligger på 0, den högsta peaken på låten kommer gå över noll.

Postat (redigerat)
Det är självklart att det kommer peaka om man boostar något på EQn och man har normaliserat filen till 100%

Då har man ju boostat en signal som redan ligger på 0, den högsta peaken på låten kommer gå över noll.

I det här fallet så handlar det dock endast om att skära och det är det som gör mig så förbryllad.

Redigerat av kajan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.