Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

som beskrivningen säger, jag har EXTREMT svårt att bli riktigt nöjd när jag eqar sång, jag skär tunnt som fan runt 3-400 för att bli av med burket, men det känns som det blir lite torgny melins-tunnt och vasst , jag känner ändå för att boosta lite vid nånstans mellan 12-16khz för lite luft. jag komprimerar ganska hårt så jag vill ju ha hårda fina konsonanter ocjså, var är det då man ska prioritera runt 4-6khz eller i det lägre registret

jag ingen aning om vad som är "standard" jag vet ju hur mycket det beror på alla delar av signalkedjan, men om nån har några generella tips att dela med sig av så är det ytterst välkommet.

jag ska försöka slänga upp nåt inspelat snart så ma n kan få lite input, för jag förstår om det kan vara svårt att komma med några vettiga tips till detta. men mjaaaaaa

Redigerat av mietek
Annons
Postat

Jag har ständiga problem att hitta burket och få bort det ordentligt och det är så lätt att man skär bort "värmen" då också.

Någonstans mellan 1k-4k brukar vara bra för att plocka fram sången men akta dig för att hålla dig för mycket runt 1k för där finns läskiga ljud ;-)

.

Sen har jag funnit att ju mindre kompressorer man använder desto naturligare låter sången

Jag har ett litet knep också som jag ofta använder för att trycka ihop nivåerna på sången och det är att slänga på en limiter på sångspåret. Misstänker att en hel del mixofiler skriker rakt ut nu... men jag tycker det är ett bekvämt sätt att hålla sången på plats...

Vill du höra hur min sång brukar låta kan du kika på länken nedan... (iofs lite gamla mixar nu men de ska uppdateras snart)

Postat

Ja men jag håller med dej, jag vill behålla lite kropp också, men det är ju hur lätt som helst att det försvinner när man ska skära vid 3-500

ja herregud! 1khz låter jag vara helt efter mickens behag, det kan låta helt galet dåligt om man rör där.

men finns det verkligen inget generellt register där man kan kompensera när man skär burkigheten, man tycker ju det, jag har ändå väldigt smalt qvärde när jag skär.

myspace kan göra mycket illa med kvaliteten, men det lät som om du har fått till riktigt mysig värme ändå i de lägre!

ja men jag använder faktiskt ofta limiter på sångspåret, mest för att jag inte vill pumpa sönder med kompressorn men ändå kapa jobbigt toppar.

jag är iofs inte ute efter speciellt naturligt ljud, utan bara snyggt hårt kompresserat utan att det låter söndertryckt.

Postat
men finns det verkligen inget generellt register där man kan kompensera när man skär burkigheten, man tycker ju det, jag har ändå väldigt smalt qvärde när jag skär.

Det kanske är det smala q-värdet som är problemet? Oftast låter det naturligare att EQ'a med ett brett q-värde, och det är sannerligen inte alla EQ's som klarar av att skära mycket smalt utan att börja låta konstigt. Vill man ha det där moderna lite telefonaktiga ljudet brukar det vara fint att skära runt 250-300 Hz.

Hälsningar

/Henrik

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Nu vet jag inte hur det låter, men allt har sin början vid micken - om vi bortser från vokalisten - o vilket grundljud du får.

För att hitta oönskade frekvenser, t ex burk/plywoodlåda, dra på EQ:n några dB, svep upp o ner tills du hittar det du ogillar. Dra sen ner 3-6dB, inte mycket mer. Använd en oktavs bandbredd (Q), inte för smalt. Det kan variera från 250-700Hz ibland vad man ska/vill plocka bort. Inte alltid bara 3-400.

Lägg till lite vid 4-6kHz för tydlighet nån dB eller två - beror som sagt på mick o grundljudet. Lite luft över 8kHz om nödvändigt. Du kan oxå testa en enhancer lite måttligt för att lyfta fram sången, o då kanske du inte ska pilla med EQ alls innan.

Kompressor ja..... ganska snabb attack, med ganska snabb release, 3-4:1, bara för att kontrollera oönskade spikar. men det är svårt att säga, hänger så mycket på sången/sångarens sätt att sjunga o låta.

Du kan oxå försöka med en multibandskompressor ist för EQ. Den kan då lägga till/dra ifrån de frekvenser du vill endast när det blir för mycket/för lite av dem, o låta resten vara ostört. Men det är ganska knepigt att trixa med.

Postat

Det börjar med den som sjunger - ibland kan en sånglektion eller två vara en ide.

Sen har vi rummet. Låter det burk är det antagligen rummet som spökar. Är det 300 Hz så behövs det basfällor runt micken -- tjocka dämpande saker. Bra ide är tjocka skivor rockwool, gärna inslagen i lakansväv så det inte dammar kliande fibrer. Häng gärna tjocka saker i ett hörn, rikta micken MOT hörnet, stå mellan hörnet och micken och sjung (mickar är mindre känsliga bakåt om du har en vanlig kardioid).

Sen har vi mickplacering. Prova att sätta micken långt ner på bröstet, mitt för munnen, ovanför näsan -- det låter olika.

Sen har vi micken. Olika mickar låter olika. Prova med alla du har tillgång (egna, lånade, hyrda, inga stulna helst).

Sen har vi mick-förstärkaren. Låter olika.

Och sist får man fixa allt det dålig med EQ-n. Bättre slippa fixa.

Gunnar

Postat

Ja det är troligtvis rummet som spökar, Trombonistens tips är din räddning, själv har jag aldrig behövt använda eq på sång med mer än att man skär bort den lägsta basen om det behövs vid mix-jag brukar låta sångare/sångerskor ha ett avstånd på 20-30 cm till micken som jag i sin tur väljer efter röstkaraktär, en bra mick skall man inte behöva lägga till något med, snarare tvärtom...

😉

Postat

jag har ju ingen supermick (adk a51) MEN jag har åandrasidan hört riktigt bra inspelningar med den micken och under liknande föutsättningar, ja jag tror också att rumsklangen tillför en hel del skit, det här rummet låter helt förjävligt, men 3 madrasser som ett litet bås skulel det kunna funka kanske?

det ska väl inte kunna smyga in så mycket skit bakifrån eller?

tänkte flytta det till ett hörn också, om det är en bra ide?

Postat

Lägg upp ett ljudklipp så blir det mycket enklare att exakt säga vad som verkligen är problemet.

Postat

hur mycket är egentligen en oktav mätt i hz är det ett mönster som 4000-2000-1000-500 o.s.v.?

och hur vet man exakt hur stor bandbredden är på gamla EQar, när värdet går från t.ex 0 till 3 ?

Postat
hur mycket är egentligen en oktav mätt i hz är det ett mönster som 4000-2000-1000-500 o.s.v.?

och hur vet man exakt hur stor bandbredden är på gamla EQar, när värdet går från t.ex 0 till 3 ?

Mönster ja. A1 440hz en oktav upp 880hz, en oktav ner från A1 220hz

Postat

Vad gäller analoga EQ's så är det enda man vet säkert att man inte vet något helt säkert. På vissa ändras q-värdet med mängden boost/cut, med andra ändras gainen med q-värdet.

På digitala EQ's hör man ganska snart vad värdena står för. Om du boostar en frekvens och sedan ökar q-värdet mot 3 kommer det boostade området att "smalna av". Ljudet blir nasalare, bumligare eller kanske skarpare.

Postat

Vad gäller analoga EQ's så är det enda man vet säkert att man inte vet något helt säkert. På vissa ändras q-värdet med mängden boost/cut, med andra ändras gainen med q-värdet.

På digitala EQ's hör man ganska snart vad värdena står för. Om du boostar en frekvens och sedan ökar q-värdet mot 3 kommer det boostade området att "smalna av". Ljudet blir nasalare, bumligare eller kanske skarpare.

är det alltid så att ju mindre värde det är desto större bandwidth blir det?

jag har svårt att höra det, jag har ingen bra lyssning direkt.

men jag skulle ändå vilja ha det klart för mej, när jag ska in och skära väldigt smalt.

på digitala eqs med förbestämd Q hur mycket brukar det ligga på?

det är förmodligen olika.

Postat

Tänk såhär: När du spelade in sången, lät rösten bra då. Om det var så, dra upp den ibland när du mixar och jämför ljudbilden mot bakgrunden, om du har skruvat till instrumenten i bakgrunden, typ boostat vid 3 kHz, så kommer örat att ha vant sig vid en 3 kHz boost, och rösten kommer att låta "fel" om du inte boostar vid 3 kHz.

Ha alltid koll på dina EQ-settings, för många boost vid samma frekvens, ja då har du bara vant örat vid en annan lyssning, detta är det vanligaste felet alla tekniker torskar på, EQ-fällan.

Smala Q-värden tenderar att förändra balansen mellan vokaler och konsonanter. Svenska är ett svårt språk att mixa, betydelsefulla konsonanter är svaga (d, t, f, osv) och ligger ofta i slutet av orden.

Engelska är ett vokalspråk med konsonanter i början eller i mitten av orden som normalt tillåter 3 dB lägre sång med bibehållen uppfattbarhet.

Så ett råd är, ha hela tiden rösten som referens, ta hellre bort saker som stör rösten än att försöka skruva fram tydligheten med EQ, det brukar oftast skapa mer problem än det löser..... och undvik ordet "sitta" om du tänker mixa för radio eller tv...hehehe

Postat

japp jag vet, ju längre man sitter dessutom, ju mindra hör man ändringarna man gör, man jag brukar alltid ta en paus eller använda nåt som referens

Postat

jag har svårt att höra det, jag har ingen bra lyssning direkt.

men jag skulle ändå vilja ha det klart för mej, när jag ska in och skära väldigt smalt.

Nej det går också att ange q-värdet som bandbredd per oktav.

Ju större bandbredd per oktav, desto smalare jobbar filtret. Lite förvirrande kanske...

Fast jag rekommenderar att du undviker smala filter till dess att du kan höra skillnaden. Försök att förbättra dina inspelningar istället. Ta en koll på akustiken till exempel.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Nej, ibland anges helt enkelt bandbredden som oktaver. (Men jag tror inte det har benämningen 'q' då?) Kanske oxå vanligare i mjukvara än på mixerbord.

Om du har frekvensen 500Hz, så betyder 1 att bandbredden sträcker sig en oktav upp och en oktav ner från 500Hz. Alltså från 250-1000Hz.

Ökar du till 2 oktaver blir det bredare: från 125Hz till 2000Hz.

0,5 är då smalare: 375Hz-750Hz.

Alla har 500Hz som peak, där det händer mest o sen planar ut.

Personligen tycker jag detta är det lättaste sättet att snabbt förstå exakt hur brett man ställer värdet.

Postat
Om du har frekvensen 500Hz, så betyder 1 att bandbredden sträcker sig en oktav upp och en oktav ner från 500Hz. Alltså från 250-1000Hz.

Ökar du till 2 oktaver blir det bredare: från 125Hz till 2000Hz.

0,5 är då smalare: 375Hz-750Hz.

Alla har 500Hz som peak, där det händer mest o sen planar ut.

Personligen tycker jag detta är det lättaste sättet att snabbt förstå exakt hur brett man ställer värdet.

Bra förklaring!

Men jag måste säga att jag tycker att all den information som mjukvaru-EQs ger är mer till skada än till nytta – det får många att mixa mer med ögonen än med öronen. Så mitt råd är att skita i hur kurvan ser ut på skärmen, vilken frekvens ett visst band arbetar vid och hur brett och djupt det tar. Ratta tills det låter bra, and be done with it!

Hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.