Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Trist nog ser det ut som att vi får vänta fram till slutet av året innan den kommer hit. Men den är onekligen både iögonfallande och verkar bra. Intressant att de har plockat in gamla funktioner från Newton som kanske fått sin renässans 😄

Intressant också: om specarna håller och inte alltför många buggar uppenbarar sig, har de i sitt första steg klivit om Sony Ericsson och de flesta andra. Kanske för tidigt att säga ännu, men jag är frestad att säga "Jävligt imponerande". Men å andra sidan var de tvugna. Ska de göra en mobil, kan de inte göra en lika bra eller sämre än vad som redan finns.

Postat
Intressant också: om specarna håller och inte alltför många buggar uppenbarar sig, har de i sitt första steg klivit om Sony Ericsson och de flesta andra. Kanske för tidigt att säga ännu, men jag är frestad att säga "Jävligt imponerande". Men å andra sidan var de tvugna. Ska de göra en mobil, kan de inte göra en lika bra eller sämre än vad som redan finns.

Precis - om - dom slipper buggar. Förhoppningsvis har Apple skött utvecklingen bättre

än t.ex. SonyEricsson gjort med flaggskeppet P990, som varit buggigare än en myrstack.

Men skitkul om dom levererar! En stor multi-touch-display kommer vattna många teknikgalnas munnar. (min egen t.ex... 😄)

PS. Tycker Apple TV verkar riktigt grymt också, men den försvinner i uppståndelsen.

Postat

Jag får väl svara mig själv, saxat från macfeber.

"Priset då. Två versioner kommer, en med 4 GB som kommer att kosta 499 dollar och en med 8 GB som kommer att kosta 599 dollar. "

Postat

Jag är smått besviken på båda produkterna. Jag hade väntat mig mer efter år av spekulationer runt iPhone och all tisseltassel om Apple TV. iPhone känns ganska oinspirerad, hade hoppats på en mer innovativ hårdvara, det är trots allt Apple. Och Apple TV känns inte som en helhetslösning. Den ligger visserligen bra till prismässigt, men funktionmässigt ligger den ju år efter WMC.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jag är smått besviken på båda produkterna. Jag hade väntat mig mer efter år av spekulationer runt iPhone och all tisseltassel om Apple TV. iPhone känns ganska oinspirerad, hade hoppats på en mer innovativ hårdvara, det är trots allt Apple. Och Apple TV känns inte som en helhetslösning. Den ligger visserligen bra till prismässigt, men funktionmässigt ligger den ju år efter WMC.

Angående iPhone så finns det väl knappast någon mer avancerad och innovativ smartphone vare sig hård eller mjukvarumässigt, så jag förstår inte riktigt din besvikelse.

Apple TV är inte riktigt samma sak som WMC Apples motsvarighet till WMC är Frontrow och Frontrow kommer säkert uppdateras kraftigt när OS X 10.5 släpps relativt snart....

Postat
Angående iPhone så finns det väl knappast någon mer avancerad och innovativ smartphone vare sig hård eller mjukvarumässigt, så jag förstår inte riktigt din besvikelse.

Apple TV är inte riktigt samma sak som WMC Apples motsvarighet till WMC är Frontrow och Frontrow kommer säkert uppdateras kraftigt när OS X 10.5 släpps relativt snart....

Gränssnittet är ju helt klart det bästa på en telefon hittills bortsett från textinmatning. Men rent hårdvarumässigt? Jag förstår visserligen att de vill göra det enkelt för sig och använda quad band GSM, men med tanke på hur mycket de fokuserat på internetanvändning i den så känns det lite snålt. EDGE håller ju inte riktigt måttet för det bruket. Och vart finns videosamtal? GPS?

Och det hade inte direkt stört mig om de offrad lite av storleken till förmån för längre batteritid. Det är det främsta som hållt mig borta från smartphones, och iPhone är inte mycket bättre i det avseendet.

Det är tveklöst en bra produkt. Men den känns inte så innovativ. Snarare att de tagit existerande telefoner och gjort dem rätt :rolleyes:

Ja men Apple TV är ju i stort sett en nedbantad Mini med Frontrow. Och Frontrow är visserligen stilrent och lättanvänt, men saknar helt TiVo-funktionalitet exempelvis. Frågan är om det någonsin kommer finnas i Frontrow med tanke på att Apple vill ersätta TV-sändingar med iTunes. Men vem vet. Det finns ju hur som helst ingen tuner i Apple TV.

Hade de slängt in en tuner och en välfungerande TiVo-funktion för kanske två tusen extra så hade den sålt som smör, det är jag övertygad om.

Jag vet att den idag passar perfekt in i Jobs vision om det digitala hemmet, men de kan inte totalt ignorera vad konsumenterna faktiskt vill ha.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Angående iPhone så finns det väl knappast någon mer avancerad och innovativ smartphone  vare sig hård eller mjukvarumässigt, så jag förstår inte riktigt din besvikelse.

Gränssnittet är ju helt klart det bästa på en telefon hittills bortsett från textinmatning. Men rent hårdvarumässigt? Jag förstår visserligen att de vill göra det enkelt för sig och använda quad band GSM, men med tanke på hur mycket de fokuserat på internetanvändning i den så känns det lite snålt. EDGE håller ju inte riktigt måttet för det bruket. Och vart finns videosamtal? GPS?

Och det hade inte direkt stört mig om de offrad lite av storleken till förmån för längre batteritid. Det är det främsta som hållt mig borta från smartphones, och iPhone är inte mycket bättre i det avseendet.

Det är tveklöst en bra produkt. Men den känns inte så innovativ. Snarare att de tagit existerande telefoner och gjort dem rätt 😄

Ja men Apple TV är ju i stort sett en nedbantad Mini med Frontrow. Och Frontrow är visserligen stilrent och lättanvänt, men saknar helt TiVo-funktionalitet exempelvis. Frågan är om det någonsin kommer finnas i Frontrow med tanke på att Apple vill ersätta TV-sändingar med iTunes. Men vem vet. Det finns ju hur som helst ingen tuner i Apple TV.

Hade de slängt in en tuner och en välfungerande TiVo-funktion för kanske två tusen extra så hade den sålt som smör, det är jag övertygad om.

Jag vet att den idag passar perfekt in i Jobs vision om det digitala hemmet, men de kan inte totalt ignorera vad konsumenterna faktiskt vill ha.

iPhone kommer säkert med 3g i europa. Vad gäller batteritid så lär det finnas högre kapacitetsbatterier än idag när den släpps.

musik (oregistrerad)
Postat

Mobil är en helt onödig produkt som man blir nödig av...

😄

Postat

Apple har som med ipoden troligtvis hittat en produkt som inte träffar vid sidan av målet utan mitt i prick. Kan nog bli en given succe förutsatt att vi får en 3g version härborta och att minnet skalar uppåt. 4 till 8 gig är inte mycket när man laddar den med film.

Jag är imponerad över att ryktena blev överträffade. Fast jag hade hellre sett att apple la sitt krut på datorer. Var är mitt leopard apple? 🙂 Nog för att AMD sölar med sina produkter men ni får gärna lägga på ett kol eller två också.

Men om man betänker MP3 spelare har jag bara ett ord åt MS. ÄGDA! 😛

Postat

Det finns en killer app som jag inte förstår att de har låtit bli: Itunes direkt i telefonen. Såvitt jag ser så ingår det inte, och man behöver en dator för att få över låtmaterial precis som på Ipod.

Med Itunes inbyggt, skulle det inte vara några problem att köpa låtarna direkt, eller ta emot video-podcasts från exempelvis SVT eller radio från SR direkt i mobilen - speciellt som den ju har inbyggd trådlöst nätverk. Den skulle då ladda ner prenumerationerna så snart den upptäcker ett öppet nät, eller när den befinner sig i ett av ägarens godkända nät.

Annat på önskelistan: Skype.

Men detta är som sagt första versionen, och det lär hända mycket framöver. Och Apple har redan tagit gigantkliv.

Postat
Det finns en killer app som jag inte förstår att de har låtit bli: Itunes direkt i telefonen. Såvitt jag ser så ingår det inte, och man behöver en dator för att få över låtmaterial precis som på Ipod.

Med Itunes inbyggt, skulle det inte vara några problem att köpa låtarna direkt, eller ta emot video-podcasts från exempelvis SVT eller radio från SR direkt i mobilen - speciellt som den ju har inbyggd trådlöst nätverk. Den skulle då ladda ner prenumerationerna så snart den upptäcker ett öppet nät, eller när den befinner sig i ett av ägarens godkända nät.

Men detta är som sagt första versionen, och det lär hända mycket framöver. Och Apple har redan tagit gigantkliv.

Jag håller med om att det är lite konstigt att de utelämnat det. Men det är förmodligen planerat. Det kan ju onekligen innebära problem om man inte är uppkopplad med WiFi med tanke på att stödet för EDGE är dåligt och det inte finns någon 3G.

Apples tankebanor har ju visserligen hela tiden varit att man har en central station där allt media lagras och att man sedan syncar eller streamar till övriga apparater.

Det som oroar mig lite är om de inte kommer att tillhandahålla en SDK för tredjepartsutvecklare. Det gör den smarta telefonen betydligt dummare.

Att de når sitt mål på 1% av marknaden är inte otänkbart. Men det lär ju knappast bli någon succé i jämförelse med iPod. Kommer de ut med en iPhone Mini skulle den nog kunna sälja som smör. Problemet kan ju bli inmatningen om man krymper den.

I nuläget känns Nokia 770 mer attraktiv för min del. Och vem vet vad de kan hitta på om ett år med lite inspiration från Apple.

Men det största problemet i min mening är fortfarande batteritiderna. Jag kan leva med att min laptop bara har 4 timmars kräm, men jag måste kunna lita på att jag har batterier i min telefon för minst två dygn under normalt bruk.

Postat

Kommer man att kunna köra Logic med iPhone ? 🙂

Den har ju inget 3G, så man får väl vänta några generationer

innan det kan bli aktuellt. Jobbigt om man får en repa på skärmen.

Postat

Jag håller med om att det är lite konstigt att de utelämnat det. Men det är förmodligen planerat. Det kan ju onekligen innebära problem om man inte är uppkopplad med WiFi med tanke på att stödet för EDGE är dåligt och det inte finns någon 3G.

Apples tankebanor har ju visserligen hela tiden varit att man har en central station där allt media lagras och att man sedan syncar eller streamar till övriga apparater.

Det som oroar mig lite är om de inte kommer att tillhandahålla en SDK för tredjepartsutvecklare. Det gör den smarta telefonen betydligt dummare.

Att de når sitt mål på 1% av marknaden är inte otänkbart. Men det lär ju knappast bli någon succé i jämförelse med iPod. Kommer de ut med en iPhone Mini skulle den nog kunna sälja som smör. Problemet kan ju bli inmatningen om man krymper den.

I nuläget känns Nokia 770 mer attraktiv för min del. Och vem vet vad de kan hitta på om ett år med lite inspiration från Apple.

Men det största problemet i min mening är fortfarande batteritiderna. Jag kan leva med att min laptop bara har 4 timmars kräm, men jag måste kunna lita på att jag har batterier i min telefon för minst två dygn under normalt bruk.

Var har du fått informationen om batteritiden? Missade det. Skulle den inte ha dubbla batterier?

drloop (oregistrerad)
Postat

En av anledningarna till att inte ha 3G i luren är batteritid.

Jag har en 3G lur och slår jag över till normal GSM så ökar batteritiden dramatiskt.

3G drar en massa kräm.

I nu läget kan man prata i 5 timmar enligt Apple. Med 3G skulle det kanske bli bara 3 timmar. Jag tycker edge är ok men skulle naturligtvis vilja ha 3G. Men då måste batterikapaciteten upp.

Annars tycker jag att det var en ruskigt cool device. Många nya innovativa lösningar som får min Nokia N70 att framstå som nåt från stenåldern.

Postat

Såg det. Eftersom det tidigare sagts att Cisco äger varumärket så tog man ju för givet att Apple och Cisco kommit överrens. Men tydligen inte...

Cisco säger såhär:

- Dagens Iphone är inte morgondagens Iphone. Potentialen för en kommande konvergens mellan hemtelefonen, mobiltelefonen, arbetstelefonen och datorn är obegränsad, vilket gör det extra viktigt för oss att skydda vårt varumärke, säger Mark Chandler.

Och Apple (Natalie Kerris) så här:

- Apple är det första bolaget någonsin som använt sig av Iphone som namn för en mobiltelefon, säger hon och tillägger att många andra bolag redan använder sig av varumärket inom voice-over-internet produkter
Postat (redigerat)

När alla har snackat om den här iPhonen senaste åren undrar man ju hur Cisco tänkte när dom valde samma namn... en kalkylerad stämning?

Redigerat av milton
Postat
När alla har snackat om den här iPhonen senaste åren undrar man ju hur Cisco tänkte när dom valde samma namn... en kalkylerad stämning?

Nja. Cisco har ägt namnet sedan 2000 - när de köpte Infogear, som i sin tur haft namnet sedan 1996. De visade tillochmed en pryl som hette iPhone redan 1997.. Detta var alltså innan Apple släppte iMac (1998) och iPod (2001).

Postat

Läste att iPhone kör OS/X.

Hur är det med dom små apparaterna...kommer dom att ha USB eller firewire?

Dvs kommer man kunna plugga in sitt mobila ljudkort direkt i iPhone och köra nåt inspelningsprogram = världens mobilaste multitrack studio?!?

Postat

Dvs kommer man kunna plugga in sitt mobila ljudkort direkt i iPhone och köra nåt inspelningsprogram = världens mobilaste multitrack studio?!?

Hehe, roligt hur Jobs fick det att framstå som om telefonen innehöll ett fullfjädrat OSX. Så är givetvis omöjligt fallet. Det hade väl varit mer korrekt av honom att säga att telefonen innehåller Darwin. Men det hade ju inte låtit lika häpnadsväckande.

Så svaret på din fråga är nej.

Men, om Apple släpper en SDK till iPhone så kommer man kunna utveckla allt möjligt skoj till den. Hoppas verkligen det. Att kunna utveckla Cocoa-applikationer till en sån liten pryl vore riktigt kul.

Denhär borde väl vara mer lämpad för mobil inspelning kanske?

Postat

Då får du nog vänta på efterföljande modeller. Eller för evigt :rolleyes: Apple har nämligen inga planer på att tillåta tredje-partsprogram i den. Inte heller har den Java-stöd, så enklare applikationer går inte heller att ordna.

Det man iofs skulle kunna tänka sig är att Apple själva släpper en Logic Phone edition eller liknande. Vore lite skoj 😎

Den har USB 2.0, men jag antar att det bara är USB-device - dvs den kan inte agera host och därmed ej heller stöda några externa ljudkort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.