Kurt Cobain Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 Hejsan. Postade innan en tråd på offtopic men schabblade antaglin bort det men gör om presentation och frågorna här istället. Jag är en 30 årig kille som fått et extremt sug att börja med musik igen. Har inte aktivt pysslat med musik på 12 år men av olika anledningar som jag kommer till så har jag bestämmt mej att börja om, själv och förhoppningsvis hitta folk som har samma smak och vill starta upp nogot projekt. Jag har under flera år slängt bort min tid på jobb och oninepoker. Jag har heltidsarbete och förra året drev jag samtidigt egen importfirma som jag lade ca 40 h / veckan på + att jag satt och spelade poker resten av tiden. Detta slutade med att jag bröt ihop e dag. Jag blev sjukskriven i 3 månader. Jag har insett att för jag ska bli hel igen så ska jag ändra på ett par saker. 1. sluta jaga pengar. 2. Ersätta pokern med musik. (Onlinepoker är själsdödande) Nu till frågorna som kanske någon vänlig själ kan svara på?!?! Jag äger idag ett par gitarrer, 1 st yamaha klaviatur, dator och ett externt creative ljudkort som tidigare ägare använt till musik. Jag ska skapa musik i gengern grunge/rock och undrar om vissa program är mer lämpade för sådan musik än andra? Jag har aldrig haft ett musik program instalerat på datorn så kan starta med något ganska lättförstårligt program, anser mej rätt teknisk och datorvan. Jag har oxå funderingar över hurvida man kan göra bas och trummor någorlunda naturligt med program utan att det ska låta för digitalt? Kanske en trummaskin kan göra jobbet bättre och isf någon som kan rekomendera en sådan? Laddat hem Acid express och ögnat lite på det, undrar om detta kan vara något bra alternativ? Letat på nätet efter ljudbank, skulle bli glad om någon har bra sidor att ladda hem bra rock ljud... bas och trumljud i första hand. Om någon i finns i närheten av Jönköping (bor i mullsjö) och är intereserad av sammarbete skulle jag bli glad. Sådär.... kommer säkerligen bli mycket frågor jag kommer belasta er med men nu fick ni en pres. + lite frågor. Tacksam för svar 🙁
tbruce Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 Det låter som en riktigt bra idé att sluta spela och börja spela istället! Finns nog inget som är mer lämpat för den typen av musik, däremot finns det vissa program som är mindre lämpade eftersom de har en mer elektronisk inriktning (Reason, Live och FL Studio t ex). Jag antar att du sitter på en windowsburk eftersom du inte angav något särskilt, och isåfall kanske Cubase är det bästa alternativet för dej? Det går definitivt att göra övertygande bas och trummor med mjukvara idag! Skippa trummaskinen, satsa på datorn. Det du behöver är ett bra samplingsbibliotek för trummor, EZdrummer finns det ett som heter som verkar vara populärt och lättanvänt (har ingen erfarenhet av det själv). Här finns lite låtar som demonstrerar: http://www.toontrack.com/ezdrummer.asp
Hellpig Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 (redigerat) Hej å välkommen! Kul att du skall börja med musik igen. Ett par försök till svar: Program - kör du Windows skulle jag skaffa Cubase eller Sonar. Förmodligen hade jag i ditt ställe inhandlat ett lite bättre ljudkort där t ex en liteversion av Cubase ingår. Har inget bra förslag men det finns trådar om det på andra ställen i forumet (i vilket du bäst söker på Google.com så här: "site:forum.studio.se sökord". Bas - har inget bättre förslag än att skaffa en riktig bas, tyvärr. Finns ett par VSTinstrument men de jag har testat har krävt mer jobb än jag orkar lägga ner för att få det att låta riktigt bra. Trummor - EzDrummer är ett väldigt bra alternativ, särskilt om du inte vill sitta och pilla för mycket med trummorna. Det följer med en jäkla massa midifiler till programmet vilket gör att man snabbt kan dra o släppa ihop en låt i t ex Cubase. Addictive Drums är ett nyare program som åxå ser lovande ut. Lycka till! Redigerat 9 januari 2007 av Hellpig
Kurt Cobain Postat 9 januari 2007 Trådstartare Postat 9 januari 2007 Tackar för hjälpen.... Surfar in och tittar på EZdrummer. Bas kommer jag säkerligen att skaffa, men så länge får datorn funka.
ynot Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 Hej o välkommen hållermed de andra men acid är inte fel obörja med. 😄 mr y
Kurt Cobain Postat 9 januari 2007 Trådstartare Postat 9 januari 2007 Hej o välkommenhållermed de andra men acid är inte fel obörja med. 😄 mr y Jag har tittat lite på AZID xpres och verkar vara bra att starta med. Programmet känns basic.... Funkar det att importera från EZdrummer?
Fidden Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 Coolt, jag kommer från mullsjö =) Och det första musikprogrammet jag använde var Acid, dock en gammal version utan stöd för någonting. 😄 Jag upplevde det som ett kanonprogram att börja med, enkelt och bra. Välkommen hit!
Kurt Cobain Postat 9 januari 2007 Trådstartare Postat 9 januari 2007 Coolt, jag kommer från mullsjö =)Och det första musikprogrammet jag använde var Acid, dock en gammal version utan stöd för någonting. 😄 Jag upplevde det som ett kanonprogram att börja med, enkelt och bra. Välkommen hit! ahh ok... najs 🙂 Är inflyttad och aldrig gått i skola här så känner inte till så mycke mer folk än dom jag umgås med.
State Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Jag stötter ditt val att byta poker mot musik. har själv gjort detsamma. Har kommit fram till att det är billigare att göra misstag med musiken än med pokern. Och själsdödande var ordet. Musik däremot är föda för själen. Kör på. Kan inte ge några svar på dina frågor då jag är för obildad inom området.
sixties Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 (redigerat) när det gäller bas så finns det ett program som heter Broomstick bass som jag kan tänka mig funkar rätt bra eftersom det är samma person bakom det som Groove Agent som är ett lätt använt trummprogram precis som EZDrummer. Vill du ha en riktig bassist så skriv ett inlägg under sammarbeten finns alltid någon som kan ställa upp. jag kan lägga bas på nån låt åt dig om du vill men jag är ingen grunge fantast mer åt punk, 60-tals garage hållet. håller med om att Cubase är ett bra program med många användare (=lätt attt få hjälp) finns bra ljudkort från ca 900:- och uppåt vissa följer det ju även med enklare variantaer av olika program så det är värt att kolla upp. finns ett nytt trumprogram också som heter Addictive drums och finns att ladda hem som gratis demo med ett trumset. det påminner om EZDrummer. Addictive drums här hittar du allamöjliga gratis pluggar:www.kvraudio.com vill du höra mig spela bas och gitarr så lyssna på min låt nedan. 😲 Redigerat 11 januari 2007 av sixties
Angelflame Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Välkommen, yey äntligen kommer det in grunge på forumet 😮
Kurt Cobain Postat 11 januari 2007 Trådstartare Postat 11 januari 2007 när det gäller bas så finns det ett program som heter Broomstick bass som jag kan tänka mig funkar rätt bra eftersom det är samma person bakom det som Groove Agent som är ett lätt använt trummprogram precis som EZDrummer. Vill du ha en riktig bassist så skriv ett inlägg under sammarbeten finns alltid någon som kan ställa upp. jag kan lägga bas på nån låt åt dig om du vill men jag är ingen grunge fantast mer åt punk, 60-tals garage hållet. håller med om att Cubase är ett bra program med många användare (=lätt attt få hjälp) finns bra ljudkort från ca 900:- och uppåt vissa följer det ju även med enklare variantaer av olika program så det är värt att kolla upp. finns ett nytt trumprogram också som heter Addictive drums och finns att ladda hem som gratis demo med ett trumset. det påminner om EZDrummer. Addictive drums här hittar du allamöjliga gratis pluggar:www.kvraudio.com vill du höra mig spela bas och gitarr så lyssna på min låt nedan. 😱 Laddat hem just Addictive drums och känns bra. Jag har beställt ljudkort och bas har grannen ett par som jag kan låna när jag ska spela in. Grungen och punken är väll ganska goda vänner så kanske jag skickar PM om jag behöver hjälp någon gång. Ska lyssna på låten din nu med... tack ! Mvh
Kurt Cobain Postat 11 januari 2007 Trådstartare Postat 11 januari 2007 Välkommen, yey äntligen kommer det in grunge på forumet 😄 Ja, verkar inte vara överflöd på det precis här 😱
djonas Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 (redigerat) Välkommen hit! 😄 Bor i Lund men är alltid sugen på samarbete...över nätet då iofs. 🙂 Mvh / djonas Redigerat 11 januari 2007 av djonas
lonewind Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Välkommen, yey äntligen kommer det in grunge på forumet 😆 Jag är faktiskt också grungeare 😏 Men det är ju inget jag marknadsfört mig med direkt...
lonewind Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Hej! Kul att det kommer grunge till brädan! Jag är nog grunge i grund och botten musikalistk sett... Fast nu gör jag lite annat. Trummor, som de flesta nämner. EZ drummer... har inte provat något som kommit i närheten (iaf inte i den prisklassen) Bas, Broomstick Bass... jag tycker den sopar mattan med de andra basljud jag provat... Dock inte jämfört med äkta... För bra gitarrljud är Guitar Rig 2 helt klart en varm rekommendation. Annars om du köper ett kombinerat ljudkort/mickpreamp/mixer som Toneports UX2 så har du grymma grejer för gitarren i den! Lycka till!
Kurt Cobain Postat 12 januari 2007 Trådstartare Postat 12 januari 2007 Välkommen hit! 🙂Bor i Lund men är alltid sugen på samarbete...över nätet då iofs. 🙂 Mvh / djonas 3vligt. Jag ska komma igång först... Har spelat en hel del grunge, rock och punk men det va innan musikprogrammens tid. Kommer lätt söka mej till sammarbeten och band senare men självförtroendet och kännnslan ska infinna sej först 😎 Idag fick jag mitt ljudkort och varit och köpt en mic till min fender som ska instaleras .... sen ska jag trycka ner korken i en rödvinare ( så som man gjorde förr i replokalen där det inte fanns vinöppnare ) sen ska pedalerna till guran som stått i 12 år med batteri i (!) dammas av och sen blir det åka av 😕 ....hmmm.... tror ni jag får fram några ljud mer än pust och stön?
Kurt Cobain Postat 12 januari 2007 Trådstartare Postat 12 januari 2007 Kul att det kommer grunge till brädan!Jag är nog grunge i grund och botten musikalistk sett... ....Alla är födda med grunge i blodet, handlar om att acceptera det bara 😕
Emulator Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Välkommen! forumdeltagande brukar också kunna ta en hel del tid i anspråk 😎 ..ganska trevlig tid får man väl ändå säga. Jag måste säga att jag tycker att reason med några plugins (strings, piano, drums) låter väldigt bra, utom just basarna....
Zaravock (oregistrerad) Postat 16 januari 2007 Postat 16 januari 2007 haha jag kommer oxå från Mullsjö för att vara helt ärlig... Vad är odssen igentligen 🙂 Jag måste säga att jag älskar Nirvana så jag antar att jag oxå tycker om grunge rock då eller?? 😄
Fidden Postat 16 januari 2007 Postat 16 januari 2007 Shit vilken fet Mullsjö-IRL vi kan ha på motel VIP. 🙂 (eller karls krog, om man vill vara lite fin i kanten... om den fortfarande finns kvar)
Zaravock (oregistrerad) Postat 16 januari 2007 Postat 16 januari 2007 (redigerat) Haha klart kalles finns kvar.... Skit nice att ta en bärs där juh 🙂 Redigerat 16 januari 2007 av Zaravock
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.