Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare, har en snabb fråga. Min musik spelas ganska ofta på radiostationer & så vidare. Vad får man per spelad låt?

*1000 Lyssnare

*4 min lång låt

*2 gånger om dagen

Ungefärligt uppskattat

Annons
Postat (redigerat)

Om det är Internet stationer har jag för mig att det blir 0 kr.

Sedan måste radiokanalen i sig skicka in en rapport om vilka låtar dom spelat och hur många gånger dör PQ kodning kommer in i bilden för att dom skall kunna rapportera korrekt.

Om radiokanlerna ej är baserade i sverige kan det ta längre tid att få ersättning än om den vore baserad i sverige.

Om som det redan nämts , Du måste vara medlem för att dom skall värna om dina ersättningar.

Går man in på er hemsida får jag uppfattningen att det är era egna radiostationer så då återstår ju endast frågan

- Hur mycket har NI betalat in till stim ?

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)

Hej Nexustwins!

Stim är en organisation som samlar in pengar åt sina medlemmar då deras musik framförs offentligt.

Radio, TV och andra media betalar en god slant till Stim som i sin tur portionerar ut denna slant till dem som skrivit musiken.

Och som Piccazzo är inne på, betalar man inget till Stim finns det heller inget att portionera ut. 🙂

Fast även om internetradion du beskriver betalar Stimavgift så lär du inte få några pengar, eftersom internetradiostationerna inte detaljrapporterar vad som spelas. Stim tar heller inte emot några sådana rapporter.

Det har för övrigt inget med PQ-koder att göra, Stim har egna system för rapportering.

Redigerat av Demomannen
Postat
Tjenare, har en snabb fråga. Min musik spelas ganska ofta på radiostationer & så vidare. Vad får man per spelad låt?

Ingenting, om du inte spelas på Sveriges Radio eller på någon kommersiell station. Spelas du där så finns det tabeller på www.stim.se där du kan se hur mycket du får, det varierar mellan de olika stationerna.

Närradiostationerna och internetradiostationerna betalar licens för att få spela musik, men rapporterar inte vilka låtar dom spelar. Istället går deras licenspengar till de artister som SR och de kommersiella stationerna spelar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.