Jump to content
Annons

CHER-effekt!


ozze74

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Annons

Man kanske inte ska väcka den tråd som sover, men jag slogs idag av frasen CHER-effekt när jag lyssnade på lite gamla rocklåtar. Om man någonsin överhuvudtaget ska prata om CHER-effekter så ska det vara det hon tillför i den fantastiska rock-rökaren "Deadringer for love" i duett med Meatloaf.... Vicken låt det är!

"Ever since I can remember you've been hanging 'round this joint - tried to look away but you finally go the point"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Chers Believe gjordes med ganska enkla medel:

Cubase VST på en Mac G3:a, så alla fanatiker av Logic och ProTools kanske kan dämpa sig lite nu?  😄

1. Sångspåret gick ut på två grupper i mixen. Den ena hölls ren, och den andra ledde in i en Digitech Talker (vocoder) med en Clavia Nord Lead som carrier.

2. Extraspåret fortsatte vidare in i en Antares Auto-Tune med hög känslighet och snabb attack.

3. Simpel crossfade mellan det rena ljudspåret och det processade spåret genom automationen i Cubase.

4. Hepp!  😎

M.a.o. så användes både en vocoder och Auto-Tune.

Inte något av alternativen, utan båda.

Det måste du ha drömt...eller?

Nej, jag läste en intervju med dessa producenter och tekniker som berättade ganska ingående.

Hursomhelst är effekten uttjatad och ger mig hemska "Daddy DJ"-rysningar genom hela ryggraden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...