Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag Ă€r en novis i musik, men tycker det Ă€r kul att pilla pĂ„! 😉

Jag funderar pÄ hur man fÄr till cher (svÀngningar) rösten i "I BELIVE",

den sĂ„ kallade nu populĂ€ra cher-effekten! 😏

Vad kan man anvÀnda för program, Äh mm, Äh mm!!!

Mats!

Annons
Postat

Skaffa typ Autotune och skruva Ät den utav bara h-vete det Àr sÄ de har gjort, den finns som pluging till de flesta program som Cubase, Logic, protools etc, sen finns Autotune Àven som hÄrdvara nuförtiden, dyr.

Lycka till

Postat

Det har pratats mycket om vocoder, men hon beskrev sjÀlv i en intervju(pÄ tv hÀr om dagen) dÀr samma frÄga kom upp, att de anvÀnde en autotune, men vÀldigt kraftig/kÀnslig instÀllning pÄ de partierna.

Postat

Grejjen e att helst ska stÀlla pitchen lite fel innan man dra pÄ autotunern. Om personen som sjunger sjunger nÄgorlunda rent sÄ pitcha upp honom/henne ett par cent sÄ det ligger irriterande surt. SlÀng sedan pÄ en autotuner sÄ den fÄr jobba lite extra mycket.

Postat

Gissar helt oförhappandes pĂ„ "Antares Autotune" 😏

Annars borde Celemony Melodyne funka...

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Som ovan.

Det viktiga Àr att skruva AT'n sÄ tight sÄ den klipper rena toner.

Postat

JĂ€vlar Ă„h satana !

HÀr vart det full fart pÄ EN oh samma gÄng!

Som nÄn kul snubba sjunger nu förtiden!

Mats "THE WACHTMEISTER" 😏

Postat
Gissar helt oförhappandes pĂ„ "Antares Autotune" 😏

Annars borde Celemony Melodyne funka...

HMM eh: celemony..... plug in elleeeeeeeeeeeeee!

The wachtmeister!

Postat (redigerat)

Celemony Melodyne funkar som Autotune fast med mycket mer överskÄdlig process... du kan t.e.x sjunga en melodi och sen nÀr den Àr inspelad..ta tag i enskilda stavelser och Àndra pitchen utan att det lÄter konstigt ( well inte extrema instÀllningar dock ) du kan ocksÄ dubblera din sÄngtagning ett antal gÄnger för att fÄ en egen kör med din egen röst... vet dock inte om den klarar att "intonera" lika hÄrt som det gÄr att göra med Autotune..

Melodyne Àr ganska stort jÀmfört med Autotune dÀremot

Jag tror att nyaste versionen av Melodyne 2.5 gÄr att anvÀnda som plug-in...kolla deras hemsida.. gamla versionen var rejÀlt tung att jobba med, en aning buggigt o.s.v

Redigerat av demoniqus
Postat

Det borde inte vara lÄngsökt att tro.. Autotune installeras vÀl som bÄde DX och VST om jag inte minns fel ..kanske Àven RTAS?

Postat

eller finns det en liknande effekt till "ableton live"

Ă„h funderar Ă„h funderar Ă„h funderar!! 😉 ball BALTAZAAAAAAAAR!

Ă„h hur nĂ€r liksom vad man kan göra dĂ„? hihi 😏

the wachtmeister

Postat
Det borde inte vara lÄngsökt att tro.. Autotune installeras vÀl som bÄde DX och VST om jag inte minns fel ..kanske Àven RTAS?

Visst finns den Àven till RTAS...

Helt perfekt att lĂ€gga pĂ„ leadsĂ„ngen efter en riktigt bra sĂ„ngtagning, sĂ„ nĂ€r sĂ„ngaren kommer in i kontrollrummet för att lyssna pĂ„ sin prestation har man pitchat ned honom 20-25 cent! 😆

Postat
Visst finns den Àven till RTAS...

Helt perfekt att lĂ€gga pĂ„ leadsĂ„ngen efter en riktigt bra sĂ„ngtagning, sĂ„ nĂ€r sĂ„ngaren kommer in i kontrollrummet för att lyssna pĂ„ sin prestation har man pitchat ned honom 20-25 cent! 😆

😆 .. och har han varit dryg pĂ„ förmiddagen kan det bli en ters och -68 cent...

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
Jag funderar pÄ hur man fÄr till cher (svÀngningar)  rösten i "I BELIVE",

den sÄ kallade nu populÀra cher-effekten!

Postat
Är inte chereffekten ute?

Jo, alldeles vansinnigt.

Men sÄ var det ocksÄ ganska lÀnge sedan Ozze postade frÄgan (se mitt förra inlÀgg).

Postat (redigerat)

Eller ett sammanbitet "skÄl". Eller... Àsch, dÄ ska det ju vara "s" pÄ slutet. Kanske en sammanbiten uppmaning att heja pÄ.

Redigerat av robotapan
Postat
Det som Ă€r knĂ€ppast med Cher Ă€r vĂ€l att hon har valt "stol" som artistnamn!!! 😆

Om det Ă€r stol hon Ă€r ute efter sĂ„ Ă€r det kanske inte konstigt att hon behöver hjĂ€lp med att sjunga, med tanke pĂ„ det uttalet och stavningen.... 😄

Postat

Chers Believe gjordes med ganska enkla medel:

Cubase VST pĂ„ en Mac G3:a, sĂ„ alla fanatiker av Logic och ProTools kanske kan dĂ€mpa sig lite nu? 😕

1. SÄngspÄret gick ut pÄ tvÄ grupper i mixen. Den ena hölls ren, och den andra ledde in i en Digitech Talker (vocoder) med en Clavia Nord Lead som carrier.

2. ExtraspÄret fortsatte vidare in i en Antares Auto-Tune med hög kÀnslighet och snabb attack.

3. Simpel crossfade mellan det rena ljudspÄret och det processade spÄret genom automationen i Cubase.

4. Hepp! 😕

M.a.o. sÄ anvÀndes bÄde en vocoder och Auto-Tune.

Inte nÄgot av alternativen, utan bÄda.

Postat
1. SÄngspÄret gick ut pÄ tvÄ grupper i mixen. Den ena hölls ren, och den andra ledde in i en Digitech Talker (vocoder) med en Clavia Nord Lead som carrier.

2. ExtraspÄret fortsatte vidare in i en Antares Auto-Tune med hög kÀnslighet och snabb attack.

GÀrna fÄr nÄgon förklara vitsen med att köra autotune efter vocoder...?

Postat
Chers Believe gjordes med ganska enkla medel:

Cubase VST pÄ en Mac G3:a, sÄ alla fanatiker av Logic och ProTools kanske kan dÀmpa sig lite nu? :rolleyes:

3. Simpel crossfade mellan det rena ljudspÄret och det processade spÄret genom automationen i Cubase.

4. Hepp! 😆

M.a.o. sÄ anvÀndes bÄde en vocoder och Auto-Tune.

Inte nÄgot av alternativen, utan bÄda.

Det mÄste du ha drömt...eller?

Postat

Jag har redan en sĂ„ngröst som cher men vill sjunga rent, anvĂ€nder cubase. Finns det nĂ„got bra plugin eller nĂ„got program för att rĂ€tta till rösten om man bitvis sjunger falskt? 😆

Postat (redigerat)

Om du redan sjunger som Cher sĂ„ Ă€r det en aut-of-tune du behöver..vet inte om det finns en sĂ„n Ă€nnu.. 😛

aargh..jag skojar bara...Om du sjunger falskt och inte har lust att ta extremt mycket sÄnglektioner kan du ju anvÀnda autotune eller Celemony's Melodyne..

( testade den nya idag faktiskt och hade rejÀlt roligt en stund..)

Redigerat av demoniqus
Postat

Cher's effekt i Believe Àr fantastiskt snygg och Ànnu snyggare blir nÀr nÀr killarna pÄ BregÄrn i Ralorpa ger sig an lÄten:

Ladda hem, lyssna, njut!

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.