Jump to content
Annons

CHER-effekt!


ozze74

Recommended Posts

Jag är en novis i musik, men tycker det är kul att pilla på! 😉

Jag funderar på hur man får till cher (svängningar) rösten i "I BELIVE",

den så kallade nu populära cher-effekten! 😏

Vad kan man använda för program, åh mm, åh mm!!!

Mats!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skaffa typ Autotune och skruva åt den utav bara h-vete det är så de har gjort, den finns som pluging till de flesta program som Cubase, Logic, protools etc, sen finns Autotune även som hårdvara nuförtiden, dyr.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejjen e att helst ska ställa pitchen lite fel innan man dra på autotunern. Om personen som sjunger sjunger någorlunda rent så pitcha upp honom/henne ett par cent så det ligger irriterande surt. Släng sedan på en autotuner så den får jobba lite extra mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Celemony Melodyne funkar som Autotune fast med mycket mer överskådlig process... du kan t.e.x sjunga en melodi och sen när den är inspelad..ta tag i enskilda stavelser och ändra pitchen utan att det låter konstigt ( well inte extrema inställningar dock ) du kan också dubblera din sångtagning ett antal gånger för att få en egen kör med din egen röst... vet dock inte om den klarar att "intonera" lika hårt som det går att göra med Autotune..

Melodyne är ganska stort jämfört med Autotune däremot

Jag tror att nyaste versionen av Melodyne 2.5 går att använda som plug-in...kolla deras hemsida.. gamla versionen var rejält tung att jobba med, en aning buggigt o.s.v

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde inte vara långsökt att tro.. Autotune installeras väl som både DX och VST om jag inte minns fel ..kanske även RTAS?

Visst finns den även till RTAS...

Helt perfekt att lägga på leadsången efter en riktigt bra sångtagning, så när sångaren kommer in i kontrollrummet för att lyssna på sin prestation har man pitchat ned honom 20-25 cent! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns den även till RTAS...

Helt perfekt att lägga på leadsången efter en riktigt bra sångtagning, så när sångaren kommer in i kontrollrummet för att lyssna på sin prestation har man pitchat ned honom 20-25 cent! 😆

😆 .. och har han varit dryg på förmiddagen kan det bli en ters och -68 cent...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag funderar på hur man får till cher (svängningar)  rösten i "I BELIVE",

den så kallade nu populära cher-effekten!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Är inte chereffekten ute?

Jo, alldeles vansinnigt.

Men så var det också ganska länge sedan Ozze postade frågan (se mitt förra inlägg).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är knäppast med Cher är väl att hon har valt "stol" som artistnamn!!! 😆

Om det är stol hon är ute efter så är det kanske inte konstigt att hon behöver hjälp med att sjunga, med tanke på det uttalet och stavningen.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Chers Believe gjordes med ganska enkla medel:

Cubase VST på en Mac G3:a, så alla fanatiker av Logic och ProTools kanske kan dämpa sig lite nu? 😕

1. Sångspåret gick ut på två grupper i mixen. Den ena hölls ren, och den andra ledde in i en Digitech Talker (vocoder) med en Clavia Nord Lead som carrier.

2. Extraspåret fortsatte vidare in i en Antares Auto-Tune med hög känslighet och snabb attack.

3. Simpel crossfade mellan det rena ljudspåret och det processade spåret genom automationen i Cubase.

4. Hepp! 😕

M.a.o. så användes både en vocoder och Auto-Tune.

Inte något av alternativen, utan båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
1. Sångspåret gick ut på två grupper i mixen. Den ena hölls ren, och den andra ledde in i en Digitech Talker (vocoder) med en Clavia Nord Lead som carrier.

2. Extraspåret fortsatte vidare in i en Antares Auto-Tune med hög känslighet och snabb attack.

Gärna får någon förklara vitsen med att köra autotune efter vocoder...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Chers Believe gjordes med ganska enkla medel:

Cubase VST på en Mac G3:a, så alla fanatiker av Logic och ProTools kanske kan dämpa sig lite nu? :rolleyes:

1. Sångspåret gick ut på två grupper i mixen. Den ena hölls ren, och den andra ledde in i en Digitech Talker (vocoder) med en Clavia Nord Lead som carrier.

2. Extraspåret fortsatte vidare in i en Antares Auto-Tune med hög känslighet och snabb attack.

3. Simpel crossfade mellan det rena ljudspåret och det processade spåret genom automationen i Cubase.

4. Hepp! 😆

M.a.o. så användes både en vocoder och Auto-Tune.

Inte något av alternativen, utan båda.

Det måste du ha drömt...eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du redan sjunger som Cher så är det en aut-of-tune du behöver..vet inte om det finns en sån ännu.. 😛

aargh..jag skojar bara...Om du sjunger falskt och inte har lust att ta extremt mycket sånglektioner kan du ju använda autotune eller Celemony's Melodyne..

( testade den nya idag faktiskt och hade rejält roligt en stund..)

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...