Jump to content
Annons

Behöver kablar till min ADA8000

red_house_painter

Recommended Posts

Borde det inte gå att hitta en manual till ljudkortet på deras hemsida, så att du kan hitta vad som behövs? Jag håller med om att det kanske kan finnas någon inställning i ljudkortets kontrollpanel för att aktivera de extra kanalerna.

Byt förresten omgående till SX. Jag tyckte också att det kändes ovant första veckan - men sedan var det betydligt smidigare att jobba med, än det gamla VST5. 😱

Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)
Ang. ADAT vs. Lightpipe:

S/MUX är tekniken bakom dramat, ADAT (Alesis Digital Audio Tape) är namnet på produkten som Alesis släppte (sent 80-tal tidigit 90-tal?) som möjliggjorde överföring av 8 kanaler digitalt och lagring på kasettband.

Tjohej!

Behringern använder inte SMUX.

SMUX stödjer 4 kanaler i 88,2 eller 96kHz via en "adatkabel", behringerburken stödjer inte dem upplösningarna.

ADAT är vad jag vet bara namnet är produkten som du säger och på överföringsmetoden.

Själva kabeltypen kallas TOSlink.

...och för att ytterligare förvirra så kan man nämna att Alesis' namn på "ADAT-interfacet", är "Lightpipe"... 😱

Det är hemskt det där med tolkningar och olika standarder. Det är väl Alesis som gjort kabeln "känd", men det var ett annat företag som introducerade den och namngav den TOSlink, och då användes den för 2kanals-överföring.

Hur som helst så känns det som en liten nackdel att den har en ganska kort maxlängd.

Dela på andra sajter

Ang. ADAT vs. Lightpipe:

S/MUX är tekniken bakom dramat, ADAT (Alesis Digital Audio Tape) är namnet på produkten som Alesis släppte (sent 80-tal tidigit 90-tal?) som möjliggjorde överföring av 8 kanaler digitalt och lagring på kasettband.

Tjohej!

SMUX stödjer 4 kanaler i 88,2 eller 96kHz via en "adatkabel", behringerburken stödjer inte dem upplösningarna.

ADAT är vad jag vet bara namnet är produkten som du säger och på överföringsmetoden.

...och för att ytterligare förvirra så kan man nämna att Alesis' namn på "ADAT-interfacet", är "Lightpipe"... 😱

Det är hemskt det där med tolkningar och olika standarder. Det är väl Alesis som gjort kabeln "känd", men det var ett annat företag som introducerade den och namngav den TOSlink, och då användes den för 2kanals-överföring.

Hur som helst så känns det som en liten nackdel att den har en ganska kort maxlängd.

Jag har för mig att TOSlink har använts ganska länge innan Alesis - men i datorsammanhang, men att man där senare har gått över i större omfattning till andra kontakttyper för fiberöverföring. Jag kan ha fel, men jag tycker att det ligger något sådant i bakhuvudet...

Det är dessutom exakt samma kabel som används för optisk S/Pdif.

Upp till 5m ska inte vara några problem med plastfiber. Behöver man längre, så ska man nog för säkerthets skull skaffa glasfiberkablar (läs: svindyrt) i stället - men det är väl fortfarande bara max 10m som gäller där - om man inte har någon extra förstärkare på vägen...?

Dela på andra sajter

jepp man ställer in slave manuellt på baken 😉

jag kör vst 5.1 för tillfället! 😕 haha alltså det är sant... jag har fått SX och har en SE variant men jag gillar dem inte. Men på VST verkar det vara svårt att hitta någonstans där man kan ändra sådant. Enda logiska grejen vore ju i audio setup men där kommer man inte så långt. Jag förmodar att jag måste fixa det i min patchbay i EMU först innan jag ens kan ööpna dom inputsen i cubase. Och det jävla emuprogrammet har jag aldrig förstått mig på... Finns inga papper heller på det... Tror den kommer sätta många käppar i hjulen för mig

Jag använder ljudkortet som master, bara att sätta behringern på slave adat in (eller vad det nu heter), och sen i patchmixern väljer du samplingsfrekvens och dylikt. Jag minns inte exakt hur det går till eftersom jag inte har det framför mig nu men om jag inte minns helt fel så ska du klicka på den där knappen med en cirkel i, uppe till höger där det finns new session och open session och det.

Dela på andra sajter

Ang. ADAT vs. Lightpipe:

Tjohej!

...och för att ytterligare förvirra så kan man nämna att Alesis' namn på "ADAT-interfacet", är "Lightpipe"... 😉

Jag har för mig att TOSlink har använts ganska länge innan Alesis - men i datorsammanhang, men att man där senare har gått över i större omfattning till andra kontakttyper för fiberöverföring. Jag kan ha fel, men jag tycker att det ligger något sådant i bakhuvudet...

Det är dessutom exakt samma kabel som används för optisk S/Pdif.

Upp till 5m ska inte vara några problem med plastfiber. Behöver man längre, så ska man nog för säkerthets skull skaffa glasfiberkablar (läs: svindyrt) i stället - men det är väl fortfarande bara max 10m som gäller där - om man inte har någon extra förstärkare på vägen...?

Tack allihop för mycket intressant och matnyttig info. Jag tycker aldrig man får de här begreppen helt utredda, och det har vi väl inte lyckats med nu heller... 😕

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.