Jump to content
Annons

Nexustwins

Recommended Posts

Tjenare, Tänkte börja skriva en manual till Fl-Studio på svenska. Den ska gå igenom stora delar av Fl-Studio. Tanken är att man ska kunna läsa sig fram genom programmet. Från att man sitter & inte fattar någonting tills man vet var allt sitter.

Underbar tanke eller hur?

Så vad tycker ni är viktigt att ha med? Posta korta svar med mycket info så jag kan skriva in det så fort som möjligt. Posta trådar med frågor som verkar bra att ha med!

Målet är en realese i ett antal delar i word eller PDF format. 🙂

Hoppas ni hittar mycket gott!

//Nexustwins

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Underbart 😳

Uppskattas verkligen, skicka ett PM när den är klar 😳

Vad du ska ha med? bra fråga..det känns i alla fall för mig som att jag lärt mig en del sedan jag kom till det här forumet, inte minst av dig 😳.

Automation clips vore kul om du kunde skriva lite om, vilket jag inte är så bra på...kanske lite om hur de olika medföljande effekterna i fruityloops fungerar och vad de gör.

Möjligen lite personliga tips om hur du sätter knorr på dina låtar, om dessa tips inte är allt för hemliga 🙂

Redigerat av mandarini
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju göra en liten Guide om hur man Rattar Sytrus 🙂🙁

Skulle jag gilla 😠

sen lite enkla effekter som tex Free Filter, Peak Controller, Bass Boost och EQ.

Vad dom gör och hur dom funkar 🙂

Uppbyggnad av sitt Sample Bilbiotek 😆

Mm.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på med något liknande till mitt projektarbete, men det handlar mer om inspelning och produktion i allmänhet - just riktat till nybörjare.

Bra initativ att göra det bara sådär utan vidare, det uppskattas nog av många! Väldigt ambitiöst må jag säga (jag menar, jag får ju i alla fall 100 poäng för mitt slit... :rolleyes: )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter som en utmärkt idé om du faktiskt orkar göra en 🙂 ..En sak som jag tror att skulle göra manualen bra är om den har en slags "stam" som den ungefär följer, eller någonslags sammanhang. Jag blev så frustrerad när jag skulle börja lära mig nåt nytt program (kommer ej ihåg vilket det var jag tänker på nu), och så var manualen endast enmassa skilda guider om typ hur man ska använda EQn och compressorn i programmet. Ja det finns ju alltid getting started som hjälper, men typ en del av manualen borde då vara "how to make a song from scratch" och sedan använder man typ alla olika grejer i programmet och behandlar deras viktigaste funktioner. Såklart måst det sedan finnas detaljerna om hur man använder grejerna i programmet men jaa, det är väl nån slags getting started jag nu ändå ungefär talar om 😄 fan och jag som trodde jag skulle göra en bra point här. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att bygga upp den på en rungenomgång uppdelat i kategorier så att det är lätt att hitta vad man söker. Kommer att bifoga "Exlusivt" låtmaterial som jag har gjort för att demonstrera hur det kan bli om man läser maunualen & har en massa träning. =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att bygga upp den på en rungenomgång uppdelat i kategorier så att det är lätt att hitta vad man söker. Kommer att bifoga "Exlusivt" låtmaterial som jag har gjort för att demonstrera hur det kan bli om man läser maunualen & har en massa träning. =).

Creds 🙂

Kan du inte lista lite VST och Sample-skivor du använder / gillar?

Redigerat av mandarini
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Men Nexustwins...

Ni kan ju inte ens skriva ett enkelt foruminlägg på korrekt svenska.

Hur ska ni kunna skriva en manual???

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

tips

Hur det olika syntharna i FL funkar

Hur man gör olika ljud Strings, Lead, pad mfl

Hur man fixar fram bra Hoover ljud

Hur man använder Pianoroll på ett enkelt sätt

Hur man impoerterar filer som man kan mixa upp

Hur man gör olika basic beat tex Techno, Hiphop, trance reagge mfl

m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där angåend "Exlusivt" Material, så är det ju bra om du tex. ska visa ett Automations clip,

så kan du ju skicka med en

mp3 fil med just den automation du beskriver 🥰

då blir det ju lättare att jämföra 🙂

Men det var kanske så du menade 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Nexustwins...

Ni kan ju inte ens skriva ett enkelt foruminlägg på korrekt svenska.

Hur ska ni kunna skriva en manual???

Nu var du sådär dum igen!

Fy fy!

Om han/dom nu gör detta så fins det nog både en och två som kan "rätta" texten innan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Men Nexustwins...

Ni kan ju inte ens skriva ett enkelt foruminlägg på korrekt svenska.

Hur ska ni kunna skriva en manual???

Vad har du emot mig? Du har inte skrivit ett enda inlägg utan att säga något nedtryckande till mig. Om du inte ska säga något vettigt kan du lika gärna låta bli, finns folk som uppskattar det jag gör.

// Nexustwins 😄

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Men Nexustwins...

Ni kan ju inte ens skriva ett enkelt foruminlägg på korrekt svenska.

Hur ska ni kunna skriva en manual???

Vad har du emot mig? Du har inte skrivit ett enda inlägg utan att säga något nedtryckande till mig. Om du inte ska säga något vettigt kan du lika gärna låta bli, finns folk som uppskattar det jag gör.

// Nexustwins 😄

Du får ju acceptera att det både finns folk som uppskattar och folk som inte gör det. Måste alla tycka om dig? låt det bara rinna av.

Edit: Jag tycker att det är en bra idé med Fl tips på svenska, för den som orkar.

Redigerat av Coffeemidget
Link to comment
Dela på andra sajter

Men Nexustwins...

Ni kan ju inte ens skriva ett enkelt foruminlägg på korrekt svenska.

Hur ska ni kunna skriva en manual???

Vad har du emot mig? Du har inte skrivit ett enda inlägg utan att säga något nedtryckande till mig. Om du inte ska säga något vettigt kan du lika gärna låta bli, finns folk som uppskattar det jag gör.

// Nexustwins 😄

Du kanske har gjort något dumt mot Fruppe? Är väl inte så lätt att hålla isär alla nick man har...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu lugnar vi ned tonen lite här och låter bli att kalla folk för dumma saker. jag kan baka några bullar så blir allt bra igen. Och tbruce, har du bevis för vad du påstår? I så fall får du gärna ta det över PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Nexustwins...

Ni kan ju inte ens skriva ett enkelt foruminlägg på korrekt svenska.

Hur ska ni kunna skriva en manual???

Om det finns anmärkningar i språket när den är klar, föreslår jag att man helt enkelt drar nytta av en av nätets fina följder - samarbete.

Blir manualen bra och flera samarbetar kring den, är jag gärna med och låter den ligga på sajten, med tillhörande personer som avsändare.

Gäller för övrigt även andra bra och svenska dokumentationsinitiativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Nej tyvärr inte, jag märkte att gymnasiet var något helt annat än grundskolan. Därför gick det bara segare & segare. En wiki är en bra idé istället...

//Nexustwins

Link to comment
Dela på andra sajter

En wiki är en bra idé istället...

Näst på tur efter förstasida bloggar kanske bör vara wiki? Någon som har synpunkter på en bra? Jag har främst tittat på Mediawiki, främst för att det finns integreringsverktyg.

MediWiki är helt super. Jättelätt att kodaomden osså 😱

Kör den själv faktist!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...