Lucifer.From.Heaven (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Dela Postat 8 januari 2007 Ja... alltså... Jag har ett litet problem här. Har en låt jag tänkte göra till mp3 så att mitt band eventuellt skulle kunna få höra. Problemet är att midin inte hörs. Vad ska jag göra? Gör jag fel eller vad? Ta hänsyn till mitt sätt att skriva... klockan är mycket. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Dela Postat 8 januari 2007 Hej! Nej just det, midi kommer inte med, det kommer aldrig med ju... MIDI är bara datainformation, 1:or och 0:or, som styr syntharna om man så vill. Men det vill man ju inte, man vill ju ha kontroll över grejerna själv, eller hur!? Men om du nu vill använda MIDI och har spelat in MIDI-information på vissa spår i Cubase, så måste du ju få den datainformationen att låta. Alltså kopplar du hela alltet till en DAT-bandare t.ex., via en mixer först, så att syntharna via Analog OUT t.ex. också hamnar på hörbara spår. När allt tankas ned på cd-r eller DAT, så kör du tillbaka den färdiga mastern tillbaka till datorn igen. Skapat blir en wav-fil, som du sedan i lämpligt program kan göra om till mp3-fil om så önskas. 😕 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
illvaesen Postat 8 januari 2007 Dela Postat 8 januari 2007 Hej! Nej just det, midi kommer inte med, det kommer aldrig med ju... MIDI är bara datainformation, 1:or och 0:or, som styr syntharna om man så vill. Men det vill man ju inte, man vill ju ha kontroll över grejerna själv, eller hur!? Men om du nu vill använda MIDI och har spelat in MIDI-information på vissa spår i Cubase, så måste du ju få den datainformationen att låta. Alltså kopplar du hela alltet till en DAT-bandare t.ex., via en mixer först, så att syntharna via Analog OUT t.ex. också hamnar på hörbara spår. När allt tankas ned på cd-r eller DAT, så kör du tillbaka den färdiga mastern tillbaka till datorn igen. Skapat blir en wav-fil, som du sedan i lämpligt program kan göra om till mp3-fil om så önskas. 🙂 :musik What?? Haha.. 😛 🙂 /Dave Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Dela Postat 8 januari 2007 Assigna nåt instrument till ditt/dina MIDI-spår. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lundberg Postat 8 januari 2007 Dela Postat 8 januari 2007 Eller så omvandlar du MIDI-spåren till WAV först och det kan du göra på fler sätt. Ett sätt är att öppna windowsmixern (om det är Windows du spelar in i) och välja inspelning på MIDI, minns inte vad alternativet heter. Sedan mutar du alla kanaler utom den med ett MIDI-ljud och spelar in på ett nytt spår i Cubase. (Som audio-ljud alltså.) Sedan gör du likadnat för alla MIDI-kanaler. Ett annat sätt är att använda ett program som kan göra WAV av MIDI automatiskt. Jag vet att Reason tex kan göra det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 8 januari 2007 Dela Postat 8 januari 2007 Hej! Nej just det, midi kommer inte med, det kommer aldrig med ju... MIDI är bara datainformation, 1:or och 0:or, som styr syntharna om man så vill. Men det vill man ju inte, man vill ju ha kontroll över grejerna själv, eller hur!? Men om du nu vill använda MIDI och har spelat in MIDI-information på vissa spår i Cubase, så måste du ju få den datainformationen att låta. Alltså kopplar du hela alltet till en DAT-bandare t.ex., via en mixer först, så att syntharna via Analog OUT t.ex. också hamnar på hörbara spår. När allt tankas ned på cd-r eller DAT, så kör du tillbaka den färdiga mastern tillbaka till datorn igen. Skapat blir en wav-fil, som du sedan i lämpligt program kan göra om till mp3-fil om så önskas. 🙂 :musik What?? Haha.. 😛 🙂 /Dave Ja. Kör man uteslutand med HW Synthar/Instrument så det en ypperlig idé Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lucifer.From.Heaven (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Dela Postat 8 januari 2007 Ett annat sätt är att använda ett program som kan göra WAV av MIDI automatiskt. Jag vet att Reason tex kan göra det. Det här är en bra lösning... thx! Hittade ett program som jag tyckte var bra. Men självklart var det trail! Någon som vet något program som är gratis...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
illvaesen Postat 8 januari 2007 Dela Postat 8 januari 2007 Hej! Nej just det, midi kommer inte med, det kommer aldrig med ju... MIDI är bara datainformation, 1:or och 0:or, som styr syntharna om man så vill. Men det vill man ju inte, man vill ju ha kontroll över grejerna själv, eller hur!? Men om du nu vill använda MIDI och har spelat in MIDI-information på vissa spår i Cubase, så måste du ju få den datainformationen att låta. Alltså kopplar du hela alltet till en DAT-bandare t.ex., via en mixer först, så att syntharna via Analog OUT t.ex. också hamnar på hörbara spår. När allt tankas ned på cd-r eller DAT, så kör du tillbaka den färdiga mastern tillbaka till datorn igen. Skapat blir en wav-fil, som du sedan i lämpligt program kan göra om till mp3-fil om så önskas. 😛 :musik What?? Haha.. 😛 🙂 /Dave Ja. Kör man uteslutand med HW Synthar/Instrument så det en ypperlig idé Förlåt.. det lät bara otroligt tjorvigt.. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.