bohman Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 (redigerat) Tänkte att jag kunde slänga upp en av låtarna från demon vi spelade in med bandet... Kritik/åsikter uppskattas! # LÅTNAMN: Wise Man # ARTIST/GRUPP: New Void # GENRE: Hårdrock # LÅTLÄNGD: 3:21 # KOMPOSITÖR: New Void # INSPELNINGSÅR: 2006 # FORMAT: mp3, 256 kbit/s # STORLEK: 6,15 MB # STATUS: Färdig demo EDIT: Mer material finns på hemsidan, www.newvoid.tk 🙂 New_Void___Wise_Man.mp3 Redigerat 7 januari 2007 av bohman
Jejje Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 (redigerat) Skön låt! Bra början men sen tycker jag nog det tar lite för lång tid innan sången kommer in. (Började nästan misstänka att det var en instrumental låt, iofs var det ju inte mer än en minut utan sång men det kändes inte som det hände så mycket, förutom taktbytet då.) Skönt med taktbytet ibörjan också. Sången är helt okej men jag tror ni skulle tjäna på att sänka låten lite. Jag saknar också en refräng som sätter sig. Det som jag nu antar är refräng låter mer som ett pre-chorus i mina öron, kanske för att den går lägre (tonmässigt än refrängen) Slutet kändes väldigt abrupt också. Kan bero på att ni inte slutar i den tonart som låten går i. Rent mixmässigt lät det bra. Sammanfattningsvis en bra låt som kan bli mycket bra med vissa ändringar. Redigerat 7 januari 2007 av Jejje
bohman Postat 7 januari 2007 Trådstartare Postat 7 januari 2007 Tackar så mycket för svaret! Är väldigt roligt att få låten genomgången av någon utomstående... Intressant det du säger... Till exempel har vi själva funderat över längden på introt, dock är det den enda låten (av 7) på demon som har så långt intro, och dessutom ligger den först... Men jag förstår precis vad du menar! När det gäller slutet av låten håller jag med dig till fullo. Tycker också att det låter väldigt avhugget, dock blev jag nedröstad av resten av bandet 😄
Jejje Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 När det gäller slutet av låten håller jag med dig till fullo. Tycker också att det låter väldigt avhugget, dock blev jag nedröstad av resten av bandet 😄 Det skulle ju räcka med att ni bara la till en enda ton i grundackordet så skulle det ju vara ett nästan lika kort slut men inte kännas så avhugget.
bohman Postat 7 januari 2007 Trådstartare Postat 7 januari 2007 Det skulle ju räcka med att ni bara la till en enda ton i grundackordet så skulle det ju vara ett nästan lika kort slut men inte kännas så avhugget. Hm, jaa kanske det.. Det jag helst skulle vilja göra är att sluta med en liten del av introkompet, kanske bara en takt eller så.. Men jag vet inte, kanske kan bli förvirrande.
Elof (oregistrerad) Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 (redigerat) Schysst låt, lite lång början kanske, fast jag brukar gilla sånt 😎 Jag tycker det låter som gitarrerna går och grötar ihop sig lite i samma frekvensområde, låter lite instängda och har lite lika ljud för ofta. Sången låter bra tycker jag, den låter bäst i låten. Däremot är trummorna lite tunna och "långsamma"/attacklösa för min smak, även cymbalerna är lite skrikga (mest de ljusa). Nu ska jag inte alls flejma eller försöka leka expert här men det låter som det finns några problem med fasförkjutningar och utsläckningar i trummickningen, tänker på splashen eller vad det är som ligger ute till höger och även virvel och kagge som låter "strypta" och några andra saker. Hoppas du inte tar illa upp eller tycker jag säger jobbiga saker, men så här skulle jag tänkt om jag mixade den låten och den lät såhär 😕 Redigerat 7 januari 2007 av Elof
bohman Postat 7 januari 2007 Trådstartare Postat 7 januari 2007 Schysst låt, lite lång början kanske, fast jag brukar gilla sånt 🙂 Jag tycker det låter som gitarrerna går och grötar ihop sig lite i samma frekvensområde, låter lite instängda och har lite lika ljud för ofta. Sången låter bra tycker jag, den låter bäst i låten. Däremot är trummorna lite tunna och "långsamma"/attacklösa för min smak, även cymbalerna är lite skrikga (mest de ljusa). Nu ska jag inte alls flejma eller försöka leka expert här men det låter som det finns några problem med fasförkjutningar och utsläckningar i trummickningen, tänker på splashen eller vad det är som ligger ute till höger och även virvel och kagge som låter "strypta" och några andra saker. Hoppas du inte tar illa upp eller tycker jag säger jobbiga saker, men så här skulle jag tänkt om jag mixade den låten och den lät såhär 😕 Hehe, självklart tar jag inte illa upp 😎 Kan ju börja med att säga att det inte är jag/vi som har mixat, vi betalade för att lira in demon i en studio så att det skulle bli ordentligt gjort... Men var vi ju såklart med och gav åsikter och synpunkter på hur vi ville ha det. Detta har ju såklart medfört att man upptäcker saker i efterhand som man kanske ville ha annorlunda, till exempel att man kanske borde ha gått i genom trumljuden noggrannare och sådär. Själv är jag ju inte trummis och vet egentligen inte vad jag tycker låter bra och dåligt på samma nivå som du beskriver, även om jag hör skillnaden mellan olika sorters ljud och mixning. Hursomhelst, om jag hade haft tillgång till en studio av den kalibern hade jag såklart gjort allting själv (eller iallafall försökt), men så är ju inte fallet 🙂. När det gäller gitarrerna förstår jag vad du menar. När vi skulle lira in demblev det lite panik, eftersom de förstärkarna vi tidigare tänkt använda inte precis hade det vi hade tänkt att de skulle ha (en lånade vi och en pajade), så vi lirade in allt med pod:ar, något som såklart inte blir lika schysst som en mickad, bra förstärkare. Mixerkillen förbättrade ändå ljudet till något som låter helt okej så det får väl duga antar jag 🙂
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Mmm. Flere saker jag skulle ha mixat annorlunda här. Men troligen skulle resultatet blivit fel då. Fina fisken med långt och krångligt intro, påminner om 70-tals Purple och Sabbath som det är nu. I själva verket lite sånt över hela låten, förutom att gitarrsoundena är 00-tal. Lite om mixen dock. Dunkelt, mycket bas, mycket diskant, smileymix liksom. Blir värre mot slutet, intron är ganska ok. Mellanregister fattas på alla instrument. Solona sjunker in i gröten. Sången skulle behöva lite mera ... klarhet. Slutet funkar liksom inte i min smak.
bohman Postat 8 januari 2007 Trådstartare Postat 8 januari 2007 (redigerat) påminner om 70-tals Purple och Sabbath som det är nu. Band som Purple, Sabbath och Zeppelin är några av våra största influenser, så stilen vi är ute efter är väl lite mer komplicerad rock som gjordes under 70 och även 80talet. Tack för åsikterna och förklaringarna! Då får man lite idéer vad man ska lägga ner tid och tankar på vid nästa inspelning. Redigerat 8 januari 2007 av bohman
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.