Jump to content
Annons

Mata De Leon - beatrock från sthlm!

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mata De Leon släppte i fredags singeln Gunslinger / Doors And Walls.

Detta är resultatet av ett samarbete som tog sin början i denna tråd...

LÅTNAMN: Gunslinger

ARTIST/GRUPP: Mata De Leon

GENRE: beatrock?

LÅTLÄNGD: 4:24

KOMPOSITÖR: Mata De Leon

PRODUCENT: Jag (Elof Loelv), bandet och Gustafv Jedland

EV. MEDVERKANDE: jonatan algulin - trummor, oskar engström - sång/piano, jhl - bas, johan

eriksson - gitarr, mats malmberg - gitarr.

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 192kbps

STORLEK: ca 6mb

STATUS: Färdig och släppt

LÅTLÄNK:

Inspelning, mix och master skedde i min studio i Uppsala, om någon söker studioinspelning, så finns jag alltid till tjänst.

Vill gärna höra vad ni tycker om hela samarbetet, lyckades vi? 🙂

Redigerat av Elof
Annons
Postat

Shit vad kul, det låter ju grymt bra! Jag som lekman tycker att ni lyckades iallafall 😄

Och så var det riktigt schysst att dela med sig av det till oss andra som varit nyfikna på hur det gick, tack.

Postat (redigerat)

Till att börja med: Produktionen är klanderfri: Luft finnes! Bra balans mellan alla intrument och det hela ger ett proffsigt intryck. För mig är detta ett modernt sound med analog känsla, inget cubase 16/44 här inte. Toppbetyg.

Tyvärr tilltalar inte låten mig som sådan (inte ditt fel elof 😄). Visst är det helduktiga musiker, men det känns som man försöker lite för mycket. Jag tappar helt bort mig i allt som händer, känns som alla musiker spelar sin individuella grej och vill vara bäst på det. Blir lite väl mycket "musikhögskoleonani" för mig.

Nåja nu var det produktionen det gällde och där är jag mer än nöjd, och så var det med det!

Redigerat av Yllet
Postat

Det här var faktiskt grymt skönt! Visst, som ovanstående talare sa så låter det ju lite som att alla som spelar ska "stila" lite men det är ingenting som jag personligen har något emot. (tycker att det ändå håller ihop)

Produktionen låter bra den också!

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Fint, lite smalt dock. Skulle kanske ha gjort lite mer vågad, och mindre neutral mix. Typisk dagens musik med försiktiga sound som passar alla. Lite jethrotullaktig arrangemang tycker jag på sen del ställen, vilket tilltalar mig och kompenserar det annars lite snälla över låten.

Postat

Slickt och snyggt! Bra jobbat! 🙂

Gick inte riktigt igång på låten i sig dock.

Jag gillar jobbet med trummorna. Setet sitter ihop bra, förutom något pukfill där pukorna hoppar fram lite väl mycket.

Gillar pianoljudet, men det känns samtidigt lite för stort för ljudbilden. Ett lite smalare sound tror jag hade trängt igenom bättre och lämnat lite mer utrymme till både sång och gitarrer.

Basen går fram tydligt trots att jag upplever den som relativt svag. Däremot känns den lite tråkig. Tycker det hade passat låten med lite mer attityd i basen!

Elof (oregistrerad)
Postat
Slickt och snyggt! Bra jobbat! 🙂

Gick inte riktigt igång på låten i sig dock.

Jag gillar jobbet med trummorna. Setet sitter ihop bra, förutom något pukfill där pukorna hoppar fram lite väl mycket.

Gillar pianoljudet, men det känns samtidigt lite för stort för ljudbilden. Ett lite smalare sound tror jag hade trängt igenom bättre och lämnat lite mer utrymme till både sång och gitarrer.

Basen går fram tydligt trots att jag upplever den som relativt svag. Däremot känns den lite tråkig. Tycker det hade passat låten med lite mer attityd i basen!

tacktack!

Vi pratade mycket både innan och under produktionen om hur låten skulle upplevas, den kunde producerats på otaligt många sätt men det här var tankarna:

Angående pianot så är det mer meningen att pianot inte ska vara någon utfyllnad, utan snarare huvudgrejjen i låten, så det är tanken, även med sången, att det ska kännas mer som ett instrument bland dem andra.

Basen laborerade jag mycket med (antagligen ville jag ha den lite fräsigare som du), sedan fick jag ändra tillbaka. Basisten ville verkligen ha "sitt" ljud och det gick jag med på, det låter elbas+bra basist och det var det det var. Resten av låten svävar ut lite mer så jag förstår din reaktion.

Trummorna skulle även låta "riktigt" och tajt, precis som han spelar.

Det är trevligt när du säger att basen går fram ändå, det är precis det jag tycker är trevligt, att kunna få fram nåt utan att ha hög volym på det, höja volymen på ett spår kan vem som helst göra, men det blir både bättre och roligare att skapa utrymme i ljudbilden på olika sätt. 😎

Jaja, nog babblat, mata de leon kommer med en ny hemsida där båda låtarna kan laddas ner snart...

Bobbski (oregistrerad)
Postat

Tjena Elof!

Jag tyckte att det var snyggt!

Förstår att en del tyckte att det var lite flaxigt spelat, fast jag håller inte alls med. Tycker att de höll det på en smakfull nivå, och jag gillar låten i sig också. Jävligt duktiga musiker allihop.

Produktionen tyckte jag var snygg men hade gärna sett lite mer stereobredd, och jag hade gärna också sett lite mer skit på basen, mer ampeg-sound skulle jag velat haft. Nu låter den rätt trist, platt och lajnad rakt av, fast jag läste att det var så bassisten ville ha det, så vi skyller på honom! 🙂

Några pukor hoppar ut lite ibland.

Pianot känns lite diffust men det är snyggt, hade säkert funkat med lite mer topp på det också.

Och så tycker jag att du allt kunnat limma ihop allt lite mer i mastringen också, volymen är kraftig som den är, så jag tror att du skulle kunnat offra lite volym för en lite mer hoplimmad ljudbild.

Men nu lät det mycket negativare än jag menar, jag tycker det är snyggt som det är 🙂

//En gammal helgon-räv

Postat

Ja det här lät ju riktigt trevligt. Inte riktigt vad jag brukar lyssna på men väldigt välspelat och grym produktion. Påminner, i mina öron, lite om Phoenix både produktions och soundmässigt.

Jag tycker nog att pianot känns lite för avlägset och "rummigt" ibland speciellt om tanken vara att det skulle dominera i låten.

Mycket bra, du är ju grymt duktig. Hoppas det här ger dig fler jobb.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Tycker gitarrsoundet funkar mycket bra, det gillar jag verkligen. Hade gärna haft lite mer av dem.

Trummorna... nja. Lite mjuka/långt bak/diffusa.

Sångaren är det svaga kortet. Men övning ger färdighet.

Postat

Hej Elof! Grymt bra jobbat! Gillar produktionen jättemycket! Vi vet ju alla att du är grymt bra på det du gör men nu ska jag ändå skriva vad jag tycker 😕

Trummorna skulle ha åkt fram lite mer i mixen (eller egentligen biljansen)

hihaten skulle jag främst vilja få upp lite

(trummorna låter annars precis som det ska!)

men sen har jag inget att tillägga. Det är bara lyssna och lära sig!

jag hade nog ändå (om vi ska bli personliga) viljat ha mixen lite smutsigare 😎

Sen är det väl lite personligen då men jag tycker sångaren borde artikulera lite mer och försöka få fram sina ord lite bättre

Postat

Detta låter riktigt bra. Helt klart något som passar min playlist.

Produktionen låter ju jätte bra.

Bra jobbat!!

Vänliga Hälsningar

Joel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.