phillekille (oregistrerad) Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 (redigerat) Tjena på er jag har gjort en låt nu som jag inte ännu har laddat upp på min hemsida.... Nja, jag e la en lite nybörjare... jag använder mig uttav programmet FruityLoops 6 _______________________________________________________________ LÅTNAMN: Trance Is my Life (troligen blir det namnet, kanske inte) ARTIST/GRUPP: Power-booster... GENRE: Trance? LÅTLÄNGD: 3:08 min PRODUCENT: Philip...Power-booster FORMAT: MP3 STORLEK: 5.74MB STATUS: Snart klar, kanske en del fix kvar? LÅTLÄNK: Your browser does not support the HTML5 audio tag Vad tycker ni... Vad kan jag förbättra och hur? för mycket bas, för lite bas, m.m. ... Redigerat 7 januari 2007 av phillekille
Kenta K Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 (redigerat) Tjena! Ja, jag kan ju alltids ge dig några ord. Jag fattar inte riktigt hur du har tänkt när du jobbat med låten... 1. Basen går inte riktigt som den skall i förhållande till låten. 2. Breaken du försöker med kommer ju hit och var? När dom värkligen inte skall komma. 3. Det finns ingen struktur i låten. 4. Du använder massa ljud som inte hör ihop. 5. Ljuden stämmer inte alls med varandra i mixen. (Volym tex) 6. Det finns en sida på nätet som berättar precis hur en Trance låts uppbygnad ser ut. Kolla up det. Ja, du har ju en ide, men ärligt killen. Detta var kasst. En sista fråga: Är du under 16 år? och sist men inte minst! Keep it up! En dag lär du dig. Och lär sig gör man vid o testa, prova, testa, prova osv. Du skriver att du är nybörjare, och det hörs. Så fortsätt göra låtar, och läs runt på tex detta forum, som har en egen FL avdelning, och lär dig hur andra gör. Om något år kommer du med en riktig Trance dänga. Som GARANTERAT inte låter som så här... Redigerat 7 januari 2007 av Kenta K
ynot Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 Behöver nog lite mixning o tihthet. O den där cymbalen i breaken ...kill... Men jobba mer så kan det bli avsevärt bättre det finns en hook där någonstans bygg runt den. O varför inte någon pitchad skum röst somgrädde på moset. Fortsätt jobba de kan nog funka.. Y
phillekille (oregistrerad) Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 hmm, jag har ju typ presis börjat med detta så, det e inte underligt att det inte e så bra.. jag tror att man lär sig tids nog när man har arbetat med musik ett tag. Jag e 15... 1. Basen går inte riktigt som den skall i förhållande till låten. Jag skall försöka ändra basen med bakgrundsmelodin bättre 2. Breaken du försöker med kommer ju hit och var? När dom värkligen inte skall komma. Hmm, ja jag tyckte själv att det inte riktigt helt stämde typ.. 3. Det finns ingen struktur i låten. det fattar jag inte riktigt, menar du typ som en mall eller nått? 4. Du använder massa ljud som inte hör ihop. Dem skulle jag ändra så dom skulle passa, det tänkte jag innan jag skrev detta forum inlägg.. 5. Ljuden stämmer inte alls med varandra i mixen. (Volym tex) Hade jag också tänkt att ändra innan ^^ 6. Det finns en sida på nätet som berättar precis hur en Trance låts uppbygnad ser ut. Kolla up det. Vad heter den sidan? "Nyfiken" 🙂 själv har jag inte lyssnat så länge på trance, kanske sedan april så... (och INTE började jag med det för att basshunter blev populär, men jag gillar hans gamla trance låtar han gjorde innan han gjorde så mycket Dance)
phillekille (oregistrerad) Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 Okej, men hur skall jag göra för att basen skall passa med lead melodin?
Jejje Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 Det hörs att du inte hållt på med att göra musik så länge, däremot tycker jag ändå att du har en bra grund att pilla med. Använd den här låten till att lära dig det program du jobbar med. Det är ju bara att skruva och pilla på tills du tycker att du kommit dit du vill.
oloan808 (oregistrerad) Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 Försök få det till något som låter mer enhetligt, ibland känns det som om olika delarna inte hör ihop utan skulle kunna vara olika låtar. Du har ett tema som är bra, kommer in en snygg melodislinga ca 1,24 som kommer tillbaka 2,30 den tycker jag du ska ha kvar och bygga från den. Lycka till med musikskapandet!
phillekille (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 jag lyckas inte att göra en bakgrundsmelodi som passar... 🙂
phillekille (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 jag gjorde ett klipp, där man kan höra bakgrundsmelodin samt melodin m.m. bra Your browser does not support the HTML5 audio tag Jag tycker själv att en del av bakgrundsmelodin passar till låten nu...
Nexustwins Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Uhum, jag hör att du har tagit insp från min gamla låta som jag skickade. Inte blev den bättre men om man tänker på hur dina första låtar lät så är detta en förbättring. Låten har ett kasst arangemang, men melodin är en oslipad diamant 🥰. Eller mja, åtminstonde en glasbit 🙂 . Keppe upp the "good" work, youll migt bee good some day. =)
phillekille (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Uhum, jag hör att du har tagit insp från min gamla låta som jag skickade. Nja, jag har kollat en del på "klipp" också på tex. youtube mfl. hur dom hade gjort sin musik.. Insp, har jag lite fått ja, men denna låten e ju inte klar änn, så det blir la lite ändrigar tror jag innan den e klar... Melodin gillar jag själv en hel del i den... men man får la träna si fram en bättre melodi till nästkommande låtar...
Berra Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 (redigerat) kör på phillekille, studera kvalitativa tranceproduktioner i detalj så kan du ju säkert fixa förbättrade grejer bara du har intresse för det, något du definitivt verkar ha. Det här är en bra grund att fortsätta ifrån. Redigerat 8 januari 2007 av Berra
Stinkfist (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Du borde lägga baseni bakttakt istället, gör att det blir lite mer drag i skiten !! håller själv på med trance i FL studio 6. Du måste lägga e ganska fet bas i i baktakt och varför inte en bassdriver ?? Fråga om du undrar nåt.
Tilly Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 Det är bara att stå på dig grabben! Fortsätt med att lyssna och få inspiration från folk. Fortsätt titta och lyssna på filmer på youtube.com för att hitta lösningar. Vi alla lät så här i början och du behöver inte "förklara" dig 🙂 Fortsätt med ditt arbete så ska du se att allt låter mycket bättre ju längre på vägen du kommer ! Och ta inte åt dig all kritik heller i början, utan sitt och lek och testa dig fram. Det går bäst när det är roligt - Och inte när man försöker sträva efter något till 110 %.. Iallafall inte i början 🥰 Lycka till!
phillekille (oregistrerad) Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 (redigerat) Jo nu har jag gjort den bättre iaf, med mer passande synther osv. Basen kanske blev lite mycket? samt jag döpte den till Trance-Reaction LÄNK Your browser does not support the HTML5 audio tag Nyare versionen av den med rätt basplacering... Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 31 januari 2007 av phillekille
Kenta K Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 Ja, nu börjar jag höra förbättringar killen! Ljudmässigt är det mycke bättre. Fortfarande lite otight på vissa ställen, men klart mycke bättre. Försök få breaken att komme precis på takten den skall. Inte liiiite innan. Lägg basen mellan kicken. altså: KICK, bas, KICK, bas, KICK bas. . . Inte: KICKBAS KICKBAS KICKBAS.... Lovar det kommer att låta bättre, 😳 Annars gör du stegen framåt. Lite tjatig eftersom din main melodi går HEEEEELA tiden. bygg upp låten som en klassisk trance låt. Testa det: Intro: Börja med kick och hihats. LÅt basen komma in. Sen bygger du på mera och mera i rytmen, och kanske även ljud. Break: LÅt det tystna, kom med en pad/string, låt leaden börja spela. Bygg på mera och mera på "liftoff" som kommer. Typ en snare som går som "ta ta ta ta ta ta ta ta ta ta ta ta tatatatatatatata tttttttttt" PANG! Sen går du igång med alla ljud du har. Hehe
phillekille (oregistrerad) Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 jag märke ett fel med basen hehe, jag la den presis som i bakgrundsmelodin så då blev det inte så lätt att höra. Annars så var den helt Okej, tyckte jag med
D Vibe Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Tjae, det här var ju inte mkt sämre än den där låten The Launch som Dj Jean släppte 1999, och som spelades rätt mycket på MTV vill jag minnas. Keep it up! /Daniel
D Vibe Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 (redigerat) Lyssna och få självförtroende: http://www.youtube.com/watch?v=vczS1Szwec4 Den här låten såldes det 1.000.000 kopior av, enligt Dj Jeans egna myspace-sida. http://www.myspace.com/djjeanmusic Redigerat 28 januari 2007 av D Vibe
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.