sebbeh Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 Hejsan. jag har nu haft ESI Juli@ ett tag och jag undrar ett par saker: 1, När jag spelar in och så och sedan spelar upp det så kommer de bara ljud i högra luren, vad är det för fel? 2, När jag har tryckt på monoknappen (den gul inringade på bilden) för då vill jag ju ha så jag hör mig själv. Men då hör jag bara mig själv i högra luren, Och när jag spelar in så går bara den högra staplen upp, (den röda inringade på bilden) Och sist men inte minns. Vad menas med Sample rate? den som sitter på 192000 just nu som ni ser. vad är det för skillnad? Tack på förhand 😄
algy Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 (redigerat) Hej jag undrar om inte MON betyder Monitor ? kan det vara så att du bara valt att lyssna - MONITORERA en kanal ? ska inte bägge MON var aktiverade ? eller ? jag är själv rätt förvirrad över den där bilden och vad man kan göra på sidan Redigerat 7 januari 2007 av algy
c2k6 Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 MON betyder Monitor, inte MONO, och i ditt fall har du alltså valt kanal 1/2 (vänster/höger)vilket är ditt ljudkorts vanliga stereoingångar. Antagligen har du kopplat din ljudkälla enbart till vänster eller höger ingång och det är därför det bara hörs på ena sidan. Du måste skicka in ljud på båda kanalerna. Samplerate-väljaren borde stå på Auto, och sedan väljer du t.ex. 44kHz i ditt inspelningsprogram.
algy Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 Hej dumfråga: Får man ett hörbart bättre ljud vid högre samplerate ? När behöver man en högre rate ?
sebbeh Postat 7 januari 2007 Trådstartare Postat 7 januari 2007 c2k6, hur får ja så de kommer in ljud från båda kanalerna då? för jag har en sladd som går från preampen och till midi in , fast de finns en sladd över också. ska ja trycka in den i preampen och in ljudkortet också då lr? agly, jag tycker det iaf!
c2k6 Postat 7 januari 2007 Postat 7 januari 2007 c2k6, hur får ja så de kommer in ljud från båda kanalerna då? för jag har en sladd som går från preampen och till midi in , fast de finns en sladd över också. ska ja trycka in den i preampen och in ljudkortet också då lr? Jag har lödat en split-kabel så att samma signal (från min mikrofon-preamp) går in på både Left och Right på ljudkortet.
sebbeh Postat 10 januari 2007 Trådstartare Postat 10 januari 2007 okej okej, om man ska löda själv. va ska man ha för kabel att löda på så att säga?
android Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Fast varför löda?? I och med att preampen är MONO så är det ju inte nån som helst idé att koppla in samma signal till bägge ingångarna på ljudkortet! Koppla in preampen på ena ingången på ljudkortet och spela in på mono-spår i ditt program, så ska du få ut ljud i bägge högtalarna sedan...
c2k6 Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 okej okej, om man ska löda själv. va ska man ha för kabel att löda på så att säga? Slakta en gammal gitarrkabel kanske? Det gjorde jag. Beror ju på vilka kontakter du har. På Juli@ går det väl att välja phono eller teleplugg?
Signert Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 okej okej, om man ska löda själv. va ska man ha för kabel att löda på så att säga? Slakta en gammal gitarrkabel kanske? Det gjorde jag. Beror ju på vilka kontakter du har. På Juli@ går det väl att välja phono eller teleplugg? Lyssna nu på Adroid innan kablarna börjar slaktas. 😱
c2k6 Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Fast varför löda??I och med att preampen är MONO så är det ju inte nån som helst idé att koppla in samma signal till bägge ingångarna på ljudkortet! Koppla in preampen på ena ingången på ljudkortet och spela in på mono-spår i ditt program, så ska du få ut ljud i bägge högtalarna sedan... Det kan ju var kul att ha medhörningen i båda öronen när man spelar in 🥰 ...
android Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Fast varför löda??I och med att preampen är MONO så är det ju inte nån som helst idé att koppla in samma signal till bägge ingångarna på ljudkortet! Koppla in preampen på ena ingången på ljudkortet och spela in på mono-spår i ditt program, så ska du få ut ljud i bägge högtalarna sedan... Det kan ju var kul att ha medhörningen i båda öronen när man spelar in 😳 ... Fast behövs verkligen det?? 😳 Då har du nog gjort nån konstig inställning i ditt inspelningsprogram... Jag har då aldrig haft det problemet, och jag tvivlar på att jag är ensam här om att inte ha en specialgjord kabel in till ljudkortet.
sebbeh Postat 22 januari 2007 Trådstartare Postat 22 januari 2007 nu har ja fixat sån kabel. men de funkar fortfarande inte =/ e det nån inställning eller nått ja ska göra!?
android Postat 22 januari 2007 Postat 22 januari 2007 Grattis! 🙂 För att vi ska kunna hjälpa dig mer så behöver vi nog lite mer info... Hur har du kopplat lyssningen? Hur gör du i ditt inspelningsprogram? etc?
bohm Postat 22 januari 2007 Postat 22 januari 2007 nu lånar jag din tråd lite.... Jag har oxå ett juli@ och det jag undrar är, har inte det kortet några inbyggda midi-instrument? när jag ska spela en midifil måste jag koppla över till det integrerade, gamla, ljudkortet på datorn för att få ljud. Eller så måste jag välja vst-instrument för varje spår för att få det att låta. Midikanal 1 (eller vad det nu kallas) brukar ju vara piano och kanal 10 trummor o.s.v.
Signert Postat 22 januari 2007 Postat 22 januari 2007 nu lånar jag din tråd lite.... Jag har oxå ett juli@ och det jag undrar är, har inte det kortet några inbyggda midi-instrument? när jag ska spela en midifil måste jag koppla över till det integrerade, gamla, ljudkortet på datorn för att få ljud. Eller så måste jag välja vst-instrument för varje spår för att få det att låta. Midikanal 1 (eller vad det nu kallas) brukar ju vara piano och kanal 10 trummor o.s.v. Nej, det har ingen inbyggd GM-bank.
sebbeh Postat 22 januari 2007 Trådstartare Postat 22 januari 2007 Okej, jag har kopplat allt rätt osv. får ljud ut ur båda högtalarna. men om ja vill höra mig själv när jag spelar in så hör jag bara i ena. och när ja ska spela in så blir det bara i högra/vänstra ingången nån utav dom. men aldrig båda. så får man ställa in programet på att recca bara från vänstra kanalen osv. vad kan det vara? och jag har sladdarna i båda gångnara!
android Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 Om du ska spela in nåt som är mickat med EN mikrofon så är det ju bara i mono. Alltså måste du använda ett monospår i ditt inspelningsprogram... Använder du ett stereospår blir det ju följdaktligen tyst på ena kanalen.
c2k6 Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 Har man sin medhörning genom inspelningsprogrammet bör man ju kunna ordna så att man hör en monoinsignal i båda högtalarna. Om man däremot (som jag) kör direktmonitorering så har tyvärr inte ljudkortet en monoknapp (Jag har i alla fall inte hittat den) och då måte man väl ha en splittsladd så att monosignalen går in både på vänster och höger ingång... Men detta funkar alltså inte heller för dig... Du får lägga upp ett kopplingsschema 😛
seazon Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Jag har samma problem Har fått det och funka o så, nu är det så att ljudet på inspelningen blir jävligt lågt och bara in på höger, varför ? Har letat i forumen, men har inte hittat vettig lösning. Hjälp till nu, har läst manualen så skippa all dryghet och hjälp mig lösa detta. Använder Adobe Audition för inspelning dessutom. 😄
Fertan Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Har också ett Juli@, kopplat via mixerbord osv dock, men har aldrig haft något liknande problem vad jag vet. MON står iaf för Monitor och inte Mono. Sen var det någon annan som sa något om att det bara skulle bli ljud på ena sidan om man lirar in på en mik och kör på ett stereospår, det händer ju bara om man kör in miken direkt i ljudkortet. Men om miken är inkopplad direkt i ljudkortet så beror det garanterat på det, har man däremot mixerbord emellan, med stereo out, så panorerar man ju på det. En sak som dock ingen annan verkar ha frågat: Du hör bara på höger lur hela tiden? Har du provat så att det inte är lurarna eller kontakten till dem som är paj? Vore ju ett generalfel annars som man bara missar för att man tar det så för givet att det inte är något så dumt...
c2k6 Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 ...Sen var det någon annan som sa något om att det bara skulle bli ljud på ena sidan om man lirar in på en mik och kör på ett stereospår, det händer ju bara om man kör in miken direkt i ljudkortet. Men om miken är inkopplad direkt i ljudkortet så beror det garanterat på det, har man däremot mixerbord emellan, med stereo out, så panorerar man ju på det.... Många (inkl undertecknad) verkar ju köra med bara en mickpreamp rakt in i ljudkortet (dvs ingen mixer). Då måste man ju löda en splittkabel, eller hur?
sebbeh Postat 29 januari 2007 Trådstartare Postat 29 januari 2007 okey. har målat upp här hur allt ser ut. hoppas ni förstår 😄 såhär ser de ut. dom grjejerna upp till höger är högtalare 😄
BozoB Postat 30 januari 2007 Postat 30 januari 2007 (redigerat) okey. har målat upp här hur allt ser ut. hoppas ni förstår 😱 såhär ser de ut. dom grjejerna upp till höger är högtalare 😱 Kolla att din splitkabel fungerar som den skall. Verkar vara den som inte funkar. Det är en balanserad kabel som splittar upp signalen till två balanserade? Redigerat 30 januari 2007 av BozoBlade
sebbeh Postat 3 februari 2007 Trådstartare Postat 3 februari 2007 den funkar som den skall. den e splitter ny.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.