Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Läste om att man ska använda halvöppna (semi-open) hörlurar när man spelar in sång, för att sångaren/sångerskan ska höra sig själv. Vilka erfarenheter har ni?

Annons
Postat

Brukar använda ett par slutna och flytta ena luren lite åt sidan. Det har väl enbart att göra med vad man känner sig mest tillfreds med tycker jag. Helt öppna lurar läcker ju gärna en del om man är rädd för sånt..

Min erfarenhet är att alla tycker helt olika. Spelat in en hel del olika sångare/sångerskor och nästan alla gör på olika vis. En del vill ha massa reverb, en del vill ha det kruttorrt, en del vill höra sig själv superstarkt i lurarna andra inte.

Postat

Slutna använder jag. Det blir som sagt för mycket läck annars. Man får ha mycket medhörning och göra en bra medhörningssångmix. Det beror säkert på hur man jobbar, men eftersom jag oftast gör frunden ganska klar innan sång så brukar jag sålla bort alla finesser och plopp och så innan jag kraxar fram sången. Ett så rent ljud som möjligt, huvudinstrument och så lägger jag sången långt fram i mixen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.