roboseal Postat 7 januari 2007 Dela Postat 7 januari 2007 Hej, 1:a posten för mig đ , har Ă€gnat mĂ„nga timmar hĂ€r dock för att lĂ€ra mig om alla frĂ€cka prylar man vill ha hemma och nu Ă€r det dags att slĂ„ tag i saken. Kort intro till min frĂ„ga: Jag har tidigare gjort en del musik dĂ„ jag inhandlade en Yamaha CS1X för mĂ„nga herrans Ă„r sedan och kopplade dĂ„ in den via midi pĂ„ gameporten i ett "vanligt" ljudkort, men vill nu köpa lite bĂ€ttre prylar och har mer eller mindra fastnat för följande: EMU 0404 USB Behringer C1 Jag har sökt lite och det verkar inte komma med nĂ„gon kabel/sladd att koppla in mikrofonen till ljudkortet och jag undrar dĂ„ vad för kabel jag ska köpa. Den fĂ„r gĂ€rna vara billig. Mikrofonen bör vĂ€l Ă€ven duga för att bĂ„de sjunga lite i och spela in akustisk guitarr med, pĂ„ en ren superamatörnivĂ„ menar jag? Jag ska bestĂ€lla frĂ„n Thormann, de verkar ju vara rĂ€tt bra enligt vad jag lĂ€st. Tack pĂ„ förhand /Roboseal Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Frekvens Postat 7 januari 2007 Dela Postat 7 januari 2007 Hej och VĂ€lkommen till forumet! Till micken behöver du en XLR-sladd. Dom kostar runt hundringen. Om du ska sjunga i micken sĂ„ kan det vara bra med ett puffskydd ocksĂ„. Om det Ă€r nĂ„got mer du undrar över sĂ„ vet du var du ska stĂ€lla frĂ„gorna đ / frekvens Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
roboseal Postat 7 januari 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 7 januari 2007 Tackar! DĂ„ passar en sĂ„dan hĂ€r The Sssnake SM6BK utmĂ€rkt att koppla in direkt i en ingĂ„ng i ljudkortet? Jag Ă€r inget vidare pĂ„ att sjunga (och kommer inte sjunga sĂ„ jĂ€ttemycket) sĂ„ jag borde klara mig utan puffskydd tror jag. Jag sĂ„g ocksĂ„ att det fanns en t.bone SC300 mikrofon som var runt 20 euro billigare, men det kanske Ă€r dumt att snĂ„la, det handlar ju inte om sĂ„ hemskt mycket, C1 Ă€r kanske vĂ€rd de hundringarna Ă€ven för en kraxmaskin som jag đ ? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Frekvens Postat 7 januari 2007 Dela Postat 7 januari 2007 Japp en sÄdan sladd fungerar fint. AngÄende mick har jag ingen erfarenhet av nÄgon av mickarna. Men nÀr jag tidigt slog ihop mig med en kollega för nÄgot Är sedan, Àgde han en Behringer B1, och visst, den fungerade utmÀrkt. Du kan alltid spana in Claes micktest-sida som sÀkert nÄgon kommer tipsa om, om du velar fram och tillbaka mellan mickar. Jag Àr inte sÀkert om Behringer modellerna finns med dÀr, men nÄgra under tusenlappen skall finnas med. MXL 990 frÄn fjÀrde omgÄngen var t.ex min första mick, och den var jag nöjd med. Vad hade du tÀnkt med att anvÀnda för program? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
roboseal Postat 7 januari 2007 TrÄdstartare Dela Postat 7 januari 2007 Jag kommer köra Cubase LE (tror man fÄr med det nÀr man köper ljudkortet?) och sÄ kommer jag köra Proppellerheads Reason Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 januari 2007 Dela Postat 7 januari 2007 gött att du kommer köra reason.. det Ă€r fruktansvĂ€rt bra o stabilt program sm har det mesta, förutom audio.. men med rewire kan man "enkelt" koppla mot cubase o ha audio dĂ€r.. đ t-bone mickarna har jag lyssnat lite pĂ„.. en polare har en av dom kommer inte ihĂ„g, men han köpte den frĂ„n thomann för en billig slant!! och jag tyckte den fungerade vĂ€ldigt bra.. han har spelat in mkt traditionella folkmusikinstrument med den o det lĂ„ter bra som fan faktiskt!! sĂ„ satsa pĂ„ den om du nte vill lĂ€gga för mkt pengar men fĂ„ ett relativt bra resultat.. det Ă€r ju ite direkt Polar Studio-kvalitet men det hörs inte direkt heller att det Ă€r hemmapulat.. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
roboseal Postat 7 januari 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 7 januari 2007 (redigerat) Ja reason Ă€r nice, jag har bara skrapat pĂ„ ytan Ă€nnu, men jag kom ihĂ„g att jag alltid började med att koppla ihop en "default" startuppsĂ€ttning med reverb och chorus mot aux-rattarna sĂ„ man enkelt kunde styra dom pĂ„ separata kanaler, det ska bli spĂ€nnande att se hur mycket jag kommer ihĂ„g dĂ„ jag inte anvĂ€nt det pĂ„ 4-5Ă„r đ . DĂ„ kanske jag istĂ€llet satsar pĂ„ den billiga tbone micken för 30 Euro, den lĂ€r duga för mig. Jag ska göra en sista check pĂ„ lite saker i natt sĂ„ blir det att trycka pĂ„ "bekrĂ€fta bestĂ€llning" pĂ„ morgonkvisten dĂ„ jag slutar jobba đł Blev lite sugen ocksĂ„ pĂ„ Refx Nexus VST synthen, jag har laddat hem demot men inte hunnit prova Ă€nnu, men den mĂ„ste man vĂ€ll koppla till en sequencer vĂ€l..typ reason eller cubase för att ha nytta av antar jag? Edit: DĂ„ var det bestĂ€llt đ EMU 0404 USB + t.bone SC300 + div kablar + synthstĂ€ll Redigerat 7 januari 2007 av roboseal Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Frekvens Postat 8 januari 2007 Dela Postat 8 januari 2007 Vst-synthar anvÀnder man i sequencers som stöder vst-pluggar, och i ditt fall Cubase. - Reason har inte stöd för vst-pluggar. Installationen sker automatiskt, dvs att vst-filen (eller .dll som den kallas) lÀgger sig i mappen vstplugins, i Steinberg-katalogen. För att "starta" vst-synthen trycker du F11, eller Devices/Vst instruments i menyn, och vÀljer valfri vst-synth frÄn en lista. Sen Àr det bara starta ett midispÄr, och vÀlja din midikeyboard som input och den startade vst-synthen som out. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.