Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo,

En hypotetisk fråga kanske...men iallafullafan har jag köpt mina första monitorer, Fostex PM-1. Har alltid jobbat via vanliga hifi högtalare med sub innan, och måste säga att det verkligen känns annorlunda att lyssna i "riktiga" monitorer...

Monitorer ska ju återge en rak transparent frekvenskurva utan krusiduller, men det färdiga soundet blir klart bättre och fetare i min stereoanläggning...(med lite hängmatte eq)

Jag kan ju förstå att man måste lyssna in sig på monitorerna så man lär sig ljudbilden, men hur går man till väga om man nu som jag har mina monitorer konstant kopplade till datorn och ska kommentera andras mixar på demoforumet?? -Ljudet ramlar ju lixom rakt ut, med hela registret rätt i nian..

Eller är det bara jag som upplever detta som ett problem? lyssnar ni på färdig "köpemusik" i era monitorer??

Tjohopp!

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Postat
Ljudet ramlar ju lixom rakt ut, med hela registret rätt i nian..

Eller är det bara jag som upplever detta som ett problem? lyssnar ni på färdig "köpemusik" i era monitorer??

Tjohopp!

Ja, 😆 haha, det är en vanesak helt enkelt.

Själv har min hemmalyssning gått från typisk hemmastereo till så rakt som möjligt med sub och två mindre stativare.

En liten brasklapp dock:

små närfältare utan stöd från sub ger inte hela registret, o följdaktligen missas en hel del vid lyssning både för nöje o nytta.

Och hur raka o vilket omfång dina Fostex har vet jag inget om. De kanske inte alls duger som vare sig hemmalyssning eller mixmonitorer.

Ett bra system oavsett vad det kallas, funkar utmärkt till bägge!

Postat (redigerat)

Mina monitorer i kombination med iTunes har helt tagit över rollen som stereo hemma hos mig. Även bra ljudanläggningar strävar ju efter ett rakt och ärligt återgivet ljud.

Redigerat av Phobos
Postat

MrPhil: Ska nog skaffa sub till monitorerna...musiken måste kännas oxå...

KillwithSkill: Jo, men frågan är ju bara hur lång tid det tar att lära sig o uppskatta soundet från tex. Coldplay´s "yellow" på hög volym genom ett par monitorer? gitarrerna skär ju genom ben och märg...

Phobos : Jag vill inte ha ett rakt och ärligt återgivet ljud. Jag vill ha ett bra ljud när jag lyssnar på "köpemusik" 😉 -Fast när jag mixar är det ju förstås en annan sak...

Fast jag växer väl upp och lär mig att uppskatta mina monitorer... :rolleyes:

Tjohopp!

Postat

Att lyssna genom monitorer kan ju helt klart vara en omställning och största skillnaden för mig var att allting blev så mycket tydligare jämfört med min stereoanläggning. Jag lyssnar ganska mycket genom mina monitorer men helst inte någon längre stund, alternativt på låg nivå. För mig känns det som att den tydliga ljudbilden kan bli påträngande efter ett tag och jag blir trött i öronen. Det hela blir ju inte bättre av att jag mest lyssnar på hårt komprimerad musik.

Postat (redigerat)

Jag lyssnar gärna på musik i mina monitorer, eftersom de ger en oöverträffad detaljrikedom och är neutrala, så att de får musiken att låta som den ska, i stället för att färga på typiskt stereoanläggnings-hängmatte-manér... :rolleyes:

Enda anledningen till att jag inte har sådana monitorer till stereon/surroundanläggningen också, är att de är i dyraste laget för det... 😉

Blir man trött i öronen av att lyssna genom monitorerna, så är det inte några bra arbetsredskap. De ska vara neutrala, detaljerade och inte överdrivna i något register (något som många billiga "monitorer" är...).

Redigerat av Claes
Postat

dessutom lär man sig sina monitorer mycket snabbare om de även används till övrig musiklyssning :rolleyes:.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
MrPhil: Ska nog skaffa sub till monitorerna...musiken måste kännas oxå...

KillwithSkill: Jo, men frågan är ju bara hur lång tid det tar att lära sig o uppskatta soundet från tex. Coldplay´s "yellow" på hög volym genom ett par monitorer? gitarrerna skär ju genom ben och märg...

Phobos : Jag vill inte ha ett rakt och ärligt återgivet ljud. Jag vill ha ett bra ljud när jag lyssnar på "köpemusik" 😉 -Fast när jag mixar är det ju förstås en annan sak...

Fast jag växer väl upp och lär mig att uppskatta mina monitorer... :rolleyes:

Tjohopp!

Du har fattat! 🙂

Lyssna för nöje, o lyssna för nytta KAN kräva olika lyssning.

Jag tror dock att med en lyssning som är hyfsat rak ända ner i lågbasen, o utan onödiga pucklar i mellanregister o diskant så kommer du tycka det rockar även för nöjeslyssning.

Däremot kommer du upptäcka vilka plattor o inspelningar som låter bra o vilka som låter kass, o hur olika en del inspelningar öht låter. Till skillnad från den typiska hemstereon, där själva stereon låter, o musikens skillnader i karraktär ofta förminskas.

Postat

"Riktiga" monitorer eller "riktiga" hi-fi högtalare gör samma sak---återger ljudet utan färgning/hängmatte-effekt, helt enkelt rakt och ärligt, så det spelar i princip ingen roll vad dom kallas för bara de gör jobbet så som bara en korrekt lyssning kan.

Det finns massor av fabrikat/modeller som tillverkarna hävdar gör just detta fast det bevisligen är ren lögn tyvärr!

Jag har nu testkört en rigg i några månader i mitt vardagsrum på 60 kvm kopplat till TV/DVD/stereo bestående av ett par utmärkta B&W DM 602 S2 högtalare med ett par XTZ subbar under, som jag skall använda i mitt nya kontrollrum när det så småningom blir klart.

Dessa låter alldeles precis så rakt som jag kan önska mig, har jämfört med mycket annat och har ganska lång lyssningserfarenhet av alla möjliga studiomoniter och hifi burkar alltsedan mitten av 80-talet och vet vilka plattor osv som är bra mixade/mastrade och som jag använt som referens i flera år, de enda högtalare som klår mitt system en aning är INO pi 60/pr 60 men de kostar också runt 25.000:- och låter i sin tur som betydligt dyrare högtalare (fast jag tycker detta argument är lite fånigt på sitt sätt så är det ändå ett sätt att beskriva en "billig" högtalares förträfflighet jämfört med de allra dyraste som faktiskt inte alltid är bäst...eller...).

Allt är till syvende och sist en smaksak, en del människor tycker om sina färgade monitorer för att de kan göra bra mixar i dem, andra-som jag, vill ha ett verktyg som avslöjar allt för att kunna jobba på ett betryggande sätt och veta vad man gör!

En sak om TV/bioljud:

Filmer osv har generellt mer drag i basen och ett annat mixtänk än "ren" musik varför det smaskar på rätt ordentligt i basen/lo-mid jämfört med bra plattor, man bör därför beakta detta så att man inte tror att detta "powerljud" är idealet man skall sträva efter, skiljer flera dB faktiskt-även på vissa musik-dvd´s som man skulle anta vore "rent" mastrade/producerade...detta är min mening och personliga smak som bottnar i att man skall njuta av musik utan att bli trött i öronen, även vid högre nivå, samtidigt en protest mot loudness-nojjan som alltför många fastnat i trots att gamla rävar och finsmakare varnat för den i flera år nu!

(detta för att förklara att min uppsättning är trimmad efter välljud på LP/CD).

:rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.