Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok, har haft cubase 4 i någon vecka och har hitills inte använt det under någon produktion, men så i dag tänkte jag att jag skulle åka och spela in lite trummor på 8 kanaler...

I min lilla studio som jag har kör jag med en project mixI/0 (m-audio) som jag har använt under en längre tid nu både med cubase sx3 och logic pro 7.2, har aldrig haft några problem förut men i dag och med cubase 4 så hände det något som jag med min kuskap inte kan lösa. När jag går in i vst connections och väljer 8 ch in så blir det två kanaler som är inaktiva när jag tittar i device setup under mackie control, i detta fall var det kanal 2,3. Så jag gick tillbaka till vst connections och tittade om jag gjort något knasigt men icke, men jag gjorde om proceduren och gick åter till device setup och tittade under mackie controll, och det var fortfarande problem men nu var det kanal 1,2.

Ok tänkte jag, jag kollar och ser hur det är i praktiken så jag gjorde 2 audio spår och kopplade en mick och då upptäckte jag att om jag satt micken på kanal 3 och ville ha den till spår 1 så funkade inte det när jag valde ingång 3 som input på kanal 1, på ren irritation så valde jag bara några andra inputs och utav slump hittade jag signal på input 4. (dubbelkolla att micken inte satt i 4:an)

Utav frustration så stängde jag ner allt och startade om allt, skapade ett nytt project, såg till att jag hade kanalerna kopplade i vst connections, gick in i device setup, men nu hade jag bara en kanal som var inaktiv men det var inte någon av dom som var tidigare utan nu var det kanal 8, och när jag sedan skulle göra en test inspelning så var problemet med att signalen hittades på en annan kanal än den jag stoppat micken i kvar.

Jag vet att det låter som om tråden borde vara i bland ljudkort, men problemet fanns inte med logic eller gamla sx3, så det känns som om det är programmet som inte kan komunicera med project mix. Bör säga att jag har den senaste drivrutinen för project mix, har även senaste uppraderingen av cubase 4. Datorn som jag använder är en macbook pro.

Är det jag som har tappat greppet? Om inte, snälla få mig back on track.

😄

Annons
Postat

Den enda tanken som slår mig är att testa att trycka på Reset-knappen i drivrutinerna. Den kan göra underverk när det är trassel med in- och utgångar eftersom den då släpper drivrutinerna och läser in inställningarna för dem igen.

/Majken

Postat
Den enda tanken som slår mig är att testa att trycka på Reset-knappen i drivrutinerna. Den kan göra underverk när det är trassel med in- och utgångar eftersom den då släpper drivrutinerna och läser in inställningarna för dem igen.

/Majken

vart/hur? förklara lite närmare.

Postat

Nej i ljudkortsinställningarna i Cubase. Vill minnas att knappen heter Reset Connections eller något liknande.

Postat

Plockade fram mitt Logic 7.2 idag för att se om jag kunde utesluta fel på ljudkortet, vilket jag kunde. Det funka så bra så jag vart alldeles rörd av glädje...

Project mix är ett guldverktyg.

Boven är alltså cubase 4 och med tanke på att jag har dubbelkollat alla inställningar med svenska supporten, så känns det som att steinberg har i framtiden lite och bevisa för mig innan jag överväger att köpa några fler produkter från dom.

Postat (redigerat)

Nu kanske jag bara svamlar men måste inte ProjectMix drivisar uppdateras för funka med den nya versionen av Cubase?

Edit:

Nu hade jag säkert fel... kollade på M-audios webbplats;

DAW software version must support Mackie Control, Logic Control or HUI protocol.
Redigerat av Hellpig
Postat
Nu kanske jag bara svamlar men måste inte ProjectMix drivisar uppdateras för funka med den nya versionen av Cubase?

Dom är uppdaterade. både project mix och cubase.

Postat

jag har lite samma skit i cubase.. det e bug som dom inte fixat... cubase ställer om sig och sparar inte inställningar ibland.. just nu har jag inget midiclick i påbörjat projekt

störande

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.