Jump to content
Annons

Godzilla hiphop beat

Recommended Posts

tattarn (oregistrerad)
Postat (redigerat)

LÅTNAMN: Godzilla beat

ARTIST/GRUPP: David Sandberg

GENRE: Hip hop

LÅTLÄNGD: 1:52

KOMPOSITÖR: ?

PRODUCENT: David Sandberg

EV. MEDVERKANDE: ?

INSPELNINGSÅR: 2007 / ?

FORMAT: mp3

STORLEK: 2.6 megabyte

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:

Tjena!

Här kommer en låt, eller snarare ett första test med samplingar jag gjort. Orkestersamplingarna kommer från godzillatrailern, den gamla japanska versionen.

Notera att jag inte hållit på så länge, skaffade min första synth för en vecka sen 😄

Skulle va kul att få lite feedback. Uppskattar kritik, så länge den är konstruktiv.

Redigerat av tattarn
Annons
Postat (redigerat)

Produktionen är ju inte förstaklass, men du kan helt klart göra den bättre än vad den är nu. Tex. så missbrukar du reverbet, så allt blir burkigt med dom där starka, korta reverben. Försök mixa allt till lagom nivåer också! Stråkarna i bakgrunden får gärna komma fram mer, och lysa lite mer i diskanten. ljust, svagt reverb skulle nog inte skada.

Lycka till! 😄

edit: Du kanske inte ens lagt på nåt reverb, det kanske kom med samplingarna, vad vet jag.

Redigerat av Danabacken
Postat (redigerat)

Ett bra ide om än dock lite opolerad i produktionen.

Tycker oxå att sampligen bör lyftas fram mer samt att trummorna bör ses

över , dom känns en aning hektiska och att det är en robot som spelar dom.

Inget riktigt sväng i trummorna utan med lite mer superkvantiserat stelt.

Men med lite arbete kan det bli ett bra beat.

En variant är att du dubbar stråksamplingen med egna stråkar , på så sätt får du mer kontroll över ljudbilden.

Redigerat av Piccazzo
tattarn (oregistrerad)
Postat

Tack för feedback!

Danabacken: Nope har inte använt nån reverb på samplingarna, ska kolla om det går att finslipa samplingarna lite.

Angelflame: Ja, det vore fett 😎

Piccazzo: Bra idé med dubbningen där, det måste jag prova.

Postat

Som föredetta hiphopproducent vill ja säga att stråksamplingarna behöver du nog bara eq:a upp lite mellan diskant och sedan låta det vara lite i bakgrunden om det nu ska läggas vocals på. Ett rätt bra beat alltsom allt, lite svårt för klapp-damp-attackerna som kom efter ett tag. Det sa mig ingenting. Dessutom vet jag inte riktigt vad för hiphop du har tänkt dig att göra, låter redan lite lo-fi vinylskitigt men om du vill ha mer rent råder jag dig att sära på instrumenten lite. hihat och percussion, kick och snare och eqa dom för att skilja lite granna på. Dock när vi kommer till tycke och smak så gillar jag denna lo-fi produktion.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.