Jump to content
Annons

STUDIOBYGGE då för satan

Recommended Posts

hanna (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej alla!

Nyaste tjejen på forumet...

Känns lite förmätet att snacka i termer av "studio"... Men läget är alltså följande: Bor på landet, har ett uthus i tegel byggt på 20-talet. Har fungerat som garage, hönshus mm hittills - nu vill jag kunna få till en sjysst replokal och även möjlighet att spela in med hyfsad kvalité - dock inte på den nivån som jag förstår att många av er här inne på forumet resonerar kring...

Yttermåtten på uthuset är 10 x 5,5 m och det är i första hand ena halvan som jag har tänkt starta med - ett garage om 18 kvm (blivande replokal/studio) samt ett utrymme som jag tänker skulle kunna fungera som kontrollrum om ca 7 kvm. Möjlighet finns att öppna upp i nock i studion, takhöjden blir då som högst ca 4 meter och så snedtak. (Bör jag göra samma i kontrollrummet eller ha lägre takhöjd?)

Väggarna är i nuläget slätputsade, golvet är gjutet direkt på marken. Vinklarna är givetvis räta då rummen inte är byggda i studiosyfte...

Undrar vad jag ska tänka på när det gäller materialval etc. Inbillar mig att någon form av snedställd locklistpanel på väggarna skulle kunna bryta tillräckligt. (Ja, inte vet jag hur oregelbundet det måste vara...) Eftersom ytterväggarna ändå måste isoleras så försvinner ju putsen i vilket fall som helst.

Undrar också om jag bör behålla golvet som det är och bara köra med mattor (efter att ha läst om flytande golv och metoden att "skära" i betong i syfte att klyva hela hussockeln så känner jag att jag nöjer mig med något mindre avancerat).

Väggen mellan studio och kontrollrum är av tegel (ca 30 cm tjock). Vad måste jag göra ytterligare? Tänkte sätta in en liten ruta emellan - vad använder jag för glas? Ska jag bygga en egen ram och vinkla rutor i den, eller... Dörr mellan studio och kontrollrum - det borde väl räcka med en "normal" ljudklassad dörr som man kan hitta på återbyggdepån? (I dagsläget finns ingen öppning mellan rummen, så det är bra att veta om jag ska tänka på nåt speciellt med karm etc.)

Ja, som ni ser så börjar jag från grunden och kan egentligen alldeles för lite om ljud för att kunna ta till mig en hel del av diskussionerna på forumet - ändå känns det som slöseri att inte försöka göra något av uthuset när jag nu så gärna vill kunna spela - och kanske också spela in - hemma.

Vore väldigt tacksam för lite enkla, begripliga råd - och kanske framförallt tips om vad jag bör undvika, så att jag inte ställer till det för mig. Väntar spänt på svar...

Redigerat av hanna
Annons
Postat

Hur mycket får det kosta?

Vad ska det användas till? Proffsinspelning, demos, att lattja med polarna/replokal? 🙁

I en replokal läger man väl inga större pengar. Äggkartonger och gammla mattor typ.

Vad ska spelas där; trummor, etc...

Frågor. Inga svar! 😄

hanna (oregistrerad)
Postat

Vad ska spelas där? Trummor, gitarr, bas, keyboard och sång - ev även blås. Både elektriskt och akustiskt. Både jazz och reggae. Vadsomhelst och allt möjligt.

Tänkt användningsområde: replokal med möjlighet att spela in demos, ungefär... Men - det känns rätt onödigt att lägga det på lattjo-nivån om jag ändå ska hugga tag i skiten... Alltså, dumt att begränsa sig redan från början och bygga fast sig i en dålig lösning. Pengar är för en gångs skull inte det stora problemet... 😄

Inser när jag läser på forumet att jag inte befinner mig på samma nivå som flertalet audiofiler, men skulle ändå vilja göra det bästa möjliga utifrån förutsättningarna (utan att behöva klyva huset på mitten eller att det ska ta flera år. Ja, du fattar.)

Postat

Jag är knappast någon audifil heller och har alltid hållit till godo med lågbudgetlösningar. En replokal för liveband kräver naturligtvis dämpning för att inte bli outhärdlig. Mattor, dämpplattor och gardiner. Och inget som skallrar. För lyssning av inspelat material så är min filosofi att lyssna i flera olika miljöer. Dra ner en kopia, lyssna i bilen eller var som helst. Tillbaka och fixa. För inspelning har jag nästan bara erfarenhet av syntar och där är lokalen inget problem. Och sång ska jag väl säga. Men återigen: värsta problemet där är läck från lurarna, inte reflexer. Lite rumsakustik behöver ju inte heller vara fel. Jaja, här finns folk som kan mer om detta än jag.

Roligt att pengarna inte är något problem! 😆

hanna (oregistrerad)
Postat

http://viewmorepics.myspace.com/index.cfm?...geID=1687017702

Enkel skiss över lokalen (halva uthuset).

I nuläget finns ingen förbindelse mellan studio och kontrollrum. Utrymmet direkt innanför ingången ska separeras i entré och wc. Övrig planlösning stämmer. Fönster: små gluggar (gjutjärnsinfattade enkelglas).

Nu alltså: vad tänka på? Isolering & dämpning vs ventilation, fönster, dörrar, takhöjd, material...

Alla tips mottages tacksamt. Och för att förtydliga tidigare info: såklart vore det roligt om det gick att använda som studio, jag försöker bara vara lite ödmjuk...

hanna (oregistrerad)
Postat

Jo, jo, jag fattar. Men sökmöjligheterna på forumet är ärligt talat inte de allra bästa. Och om man - som jag - har dåliga förkunskaper och något väldigt konkret att utgå ifrån så gör väl helt enkelt lättjan att man försöker få enkla, snabba svar utifrån de egna förutsättningarna, snarare än att läsa igenom varenda tråd och sålla bort 85 % av innehållet antingen för att det inte är relevant eller för att det inte är begripligt.

Men visst, jag är säker på att allt jag behöver veta redan är täckt i forumets diskussioner. Så särskilt unikt kan det inte vara att försöka bygga studio i ett hönshus?

Tack ändå...

H.

Postat
Jo, jo, jag fattar. Men sökmöjligheterna på forumet är ärligt talat inte de allra bästa. Och om man - som jag - har dåliga förkunskaper och något väldigt konkret att utgå ifrån så gör väl helt enkelt lättjan att man försöker få enkla, snabba svar utifrån de egna förutsättningarna, snarare än att läsa igenom varenda tråd och sålla bort 85 % av innehållet antingen för att det inte är relevant eller för att det inte är begripligt.

Men visst, jag är säker på att allt jag behöver veta redan är täckt i forumets diskussioner. Så särskilt unikt kan det inte vara att försöka bygga studio i ett hönshus?

Tack ändå...

H.

Uhmm känner igen mig... Jag känner vånda inför att börja gräva i alla trådar kring akustik och hur man löser problemen på olika nivåer.

Kanske har man tur och hittar de rätta trådarna och allt går fort och fint. Men skulle helst vilja se att ett område som detta - och en del andra - kunde göras tillgängligt i någon annan form än endast diskussionstrådar. Kanske en bra upplagd wiki-del eller liknande på forumet? Där skulle även exempel kunna läggas upp.

hanna (oregistrerad)
Postat

Inget dumt förslag. Inte så att jag struntar i att söka och leta på forumet, men när mitt intresse främst handlar om att spela och jag inte ser det som ett självändamål att fördjupa mig i ljudkunskap, så blir det lite övermäktigt att ta in all information från samtliga gamla diskussionstrådar. Jag vill ha studion för att kunna lira, inte tvärtom... Ibland undrar man vilkan passion som är främst för vissa av forumets besökare! (Inte på något vis avsett som ett ifrågasättande av dem, utan mer en självkritisk reflektion kring huruvida jag hör hemma på denna sida eller ej...)

Suck. Men något ska det väl bli iallafall - jag ska forska vidare här på sidan och göra det bästa möjliga.

H.

Postat
http://viewmorepics.myspace.com/index.cfm?...geID=1687017702

Enkel skiss över lokalen (halva uthuset).

I nuläget finns ingen förbindelse mellan studio och kontrollrum. Utrymmet direkt innanför ingången ska separeras i entré och wc. Övrig planlösning stämmer. Fönster: små gluggar (gjutjärnsinfattade enkelglas).

Nu alltså: vad tänka på? Isolering & dämpning vs ventilation, fönster, dörrar, takhöjd, material...

Alla tips mottages tacksamt. Och för att förtydliga tidigare info: såklart vore det roligt om det gick att använda som studio, jag försöker bara vara lite ödmjuk...

Hej!

Avundas dig som har plats i uthus att snickra ihop lekstuga för musik på!

När det gäller ventilation tror jag på antingen självdrag eller frånluft, och som alltid när det gäller luft så är hastigheten på luften avgörande för hur mycket pip o väsen det blir. Eventuellt kan man kanske tänka sig en frånluftfläkt i hallen och sedan ganska grova förbindelser mellan kontrollrum och den plats folket repar på😳 Dämpade kanaler görs ganska enkelt av rör med isolering i, gärna i kringelkrokar om du kan.

Tänk på att undvika övertryck och små luftkanaler iallafall.

Säger han som sitter i källaren ;-)

Lycka till!

Postat

Oj vad avundsjuk jag blir på alla som har lokaler att bygga studio i.. Grattis, eller nåt.

Har inte stenkoll på detta själv men behöver rummet ljudisoleras? Alltså finns det mycket ljud utanför huset som du vill stänga ute eller finns det grannar som kan bli störda när du spelar?

Om det inte är så behöver du ju inte ljudisolera alls vilket förenklar en del. Däremot behandla akustiken i rummet men det är mycket enklare.

Om du har möjlighet att "öppna" innertaket upp till nock så är det ju kalas. Tror du kan komma rätt långt bara med isolering och träpanel på väggarna. Flytande golv är mest för att grannarna inte ska bli störda. Dubbla typ ytterdörrar borde räcka mellan studio och kontrollrum. Sen när rummet är byggt kan du väl testa med lite mer akustikbehandling beroende på hur det låter.

Lycka till! 😳

Postat

Heja, heja, bygg på!

Det kommer snart mer hjälp här inne. Skissen var jättebra att ha och en lada eller hönshus kan bli skitbra (tror jag... är inte direkt lantlig...). Skall du vara jättenogrann vad det gäller fukt och liknande eller pratar vi replokal som är mer i garagestuk (med tillhörande självluftning.) Har du känsliga grannar eller är det OK om det dånar lite? Skall du bygga själv eller hyra in glada och dyra gossar?

Du kommer att få ännu mer frågor, men det är för att folk skall kunna få en uppfattning om vad som är möjligt.

Postat (redigerat)

Haloo!

En miss som vi gjorde när vi byggde var att vi blev tvungna att gå igenom kontrollrummet för att komma in till studion. Ganska irriterande efter ett tag då man inte har lust att ta av sig skorna vare gång man drar grejerna in och ut, och inte har städning högst upp på hobby listan.

En annan sak som jag tycker många lägger ner lite väl mycket energi på är att få det helt tyst mellan rummen. Så länge man inte ska ha det som jobb att sitta och pilla i studion, är jag ganska säker på att man kan leva med att lite ljud smiter ut. Ja menar huvudanledningen till att man inte sitter inne i studio och sköter spakarna är ju att man vill höra hur det låter igenom monitorerna, och tillräkligt bra ljudisolerat för det är det är det inte så svårt att lyckas med =)

Annars är det väl mest att du ska planera mycket, tänka på hur du vill ha kablar dragna, vart folk ska ta vägen när dom inte spelat, och kolla med försäkringsbolaget hur det fungerar med stöldförsäkring om huset är skrivet som uthus, och förmodligen 1000 andra saker som jag inte kommer på just nu.

Hoppas allt går fint, lycka till!

Redigerat av _johnny_
Postat
En miss som vi gjorde när vi byggde var att vi blev tvungna att gå igenom kontrollrummet för att komma in till studion.

Fast är det inte ännu mer störande ifall folk kommer och går om dom måste gå genom studiorummet när man spelar in?

hanna (oregistrerad)
Postat

Det verkar ha gjort mycket att byta titel från "replokal med inspelningsmöjlighet" till "studiobygge" + svärord... 😕

Vad bra med alla tips! Och många smarta frågor också. Den om försäkringsbolaget, tex...

Lite kort såhär innan läggdags:

Ljudisolering: finns i princip ingen anledning att ljudisolera (inga grannar som kan bli störda och inte mycket bakgrundsljud... en väg i närheten, förvisso, men på landet = ingen tung trafik.) Basically handlar det om invändig akustik och inte om ljudisolering.

Fönster: Antar att jag behöver göra något åt enkelglasproblemet (en liten gjutjärnsglugg + ett minimalt takfönster). Hur, på bästa sätt?

Invändig väggbeklädnad: Är det isolering och panel som gäller, eller finns det något annat smartare?

Golv: Jag trodde att golvfrågan delvis handlade om stomljud mellan studio och kontrollrum, men kommer man undan med betonggolv så är det ju bra. Finns dock ett litet aber när det gäller fukten, eftersom golvet är gjutet direkt på marken. Normalt skulle man väl lägga typ platonmatta och därefter någon typ av golvmaterial - förslag, isåfall?

Inte helt dumt tänkt med möjlighet att komma in direkt i studion utan att behöva gå via entré och kontrollrum. Nu sitter där ju en enorm jävla garageport som måste muras igen, men kanske man ska försöka få till en mindre separat ingång? I detta fall kan jag ju välja att göra både och.

Ja, precis såna här saker var det jag ville diskutera INNAN jag gjorde nåt dumt. Känns jättebra att ha fått igång tråden...

Det kommer nog att byggas en del själv, så mycket jag orkar och hinner. Finns budget för att ta hjälp med en del tradiga moment (gräva avlopp & kulvert till värmepannan, t ex.) Tycker dock av ren princip att det är vettigt att köra på så mycket begagnat som möjligt när det gäller byggmaterial - då lägger jag hellre pengarna på själva utrustningen sen!

Ser fram emot fler svar och kloka reflektioner, tills dess - tack & gonatt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.