Vallhagen Postat 6 januari 2007 Postat 6 januari 2007 Hej. Jag har aldrig gjort så här, så jag kanske har allt som behövs, eller inte: Jag har en gammal rockvideo på VHS. Dessutom har jag en BETAmaster kvar, men jag har ju inte direkt nån sån spelare hemma. Jag hade äntligen tänkt att konvertera denna video till nåt digitalt format för att lägga upp den nånstans. Jag har just ärvt en sån DVD-brännarmaskin till TVn. Kan man spela in den till DVD genom att koppla VHS-maskinen via scart till DVDn, sen har man en DVD som man kan rippa i datorn? De var så jag hade tänkt göra, men fan vet om det funkar... Sen blir det fler frågor: Jag har aldrig rippat en DVD. Funkar NERO, eller gäller annan programvara? Hur ska "mål-filen" se ut? Vilket format "gäller"? Det handlar väl om rimlig upplösning o ljud o så, och jag har ingen koll alls. Forskar på här... hjälp uppskattas:) tjing Bengan
Linus Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 (redigerat) Koppla din VHS-video till DVD-recordern med SCART-kabel. Spela in på DVD-RW i högsta möjliga kvalitet. Om möjligheten finns väljer du okomprimerad PCM för kodning av ljudet. Normalt brukar DVD-recorders spela in ljudet i det komprimerade formatet Dolby Digital AC3. (Finns hårddisk kan du med fördel spela in dit, och bränna ut till DVD efteråt.) Stoppa skivan i datorn. Kopiera över mappen VIDEO_TS till hårddisken. Kopieringsskydd borde inte vara några problem heller, om din DVD-recorder är snäll mot dig. 😳 Kolla den här guiden till DVD2AVI. Öppna den första av vob-filerna som börjar med VTS. Resten av vob-filerna ska följa på automatiskt. Sedan rippar du ut ljudet från vob-filerna till wav-fil med samma program, och till sist sparas projektfilen. Med VFAPI gör du en avi-fil av DVD2AVI:s projektfil. Släng INTE vob-filerna. Avi-filen är bara några kB för VFAPI fungerar som en wrapper och laddar i sin tur videomaterialet från dina vob-filer. 😳 Dra upp avi-filen i valfritt videoredigeringsprogram. Jobbar du med DV-kvalitet, vilket jag rekommenderar, kommer filmen att ta mycket hårddiskyta. Räkna med 15-20 GB bara för det oklippta materialet. 😳 När du redigerat klart, kan Nero Vision slutligen göra en ny DVD av din färdigredigerade film. Är det en bra/"värdefull" konsert skulle jag nog överväga att lämna in Beta-kassetten till någon firma och låta dem konvertera den till ett DV-band eller kanske DVD-skiva. Det är stor skillnad mellan VHS och Beta vad gäller både ljud och bild. Jag och musik har diskuterat VHS->DVD i forumet tidigare. Sök gärna upp trådarna för mer/mindre info. 🙂 Redigerat 8 januari 2007 av Linus
Vallhagen Postat 9 januari 2007 Trådstartare Postat 9 januari 2007 Är det en bra/"värdefull" konsert skulle jag nog överväga att lämna in Beta-kassetten till någon firma och låta dem konvertera den till ett DV-band eller kanske DVD-skiva. Det är stor skillnad mellan VHS och Beta vad gäller både ljud och bild. Redan gjort faktiskt 😄 . Alldeles nyss... Jag skickade BETAmastern för ett par timmar sen till "firma" för konvertering till DV. Så blev det. (Tack Tobbe för PM och intresse, vad gjorde man utan forumet...). Visst är det jätteskillnad mellan beta och VHS... nu blir det på riktigt:) Och jo, det är värdefulla grejjer. Ingen konsert utan en "riktig" fullbudget (nåja) rockvideo. *** Ditt inlägg är toppen Linus! Perfekt genomkörare, fan jag lärde mig spela in TVprogram så sent som igår... Jag behåller det som referens. Och jag ska söka efter din och Musiks trådar. tjing Bengan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.