Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har funderingar på att köpa ett Presonus Firepod i Usa istället för här i Sverige då jag har kompisar som kan ta hem det men jag undrar om det är någon fara med el och sånt eftersom det är 110 volt i Usa och här är det 220 volt.

Är det någon som vet om det är någon fara eller har gjort det?

Jag tänkte att det kanske inte är någon fara eftersom du går via firewire med det kortet.

Tack på förhand!

Annons
Postat

Tror inte det går att köra enbart FW-ström till det kortet. Även om det skulle räcka så får du bättre S/N-förhållande med riktig ström.

Postat

Jag har ett annat firewire kort, så jag kan inte tala för detta. Men till mitt

kort följde det med elsladd som butikspersonalen sa att jag bör använda

för att kortet ska hinna med som det ska. Så jag använder extern el när

jag spelar in. Om jag bara lyssnar så bryr jag mig inte alltid om att koppla

in el utan låter den drivas av firewire.

Jag skulle nog köpa i sverige så att jag får rätt omvandlare. Det kanske går

att köpa en svensk laddare som reservdel, fast då tjänar man nog inget.

Postat

Jag har ingen egen erfarenhet av produkten men kollade som snabbast in på Presonus hemsida och fann bla följande bild: http://www.presonus.com/images/firePod_bk_big.jpg

Utifrån denna så ser det ut som att den drivs av en transformator/adapter och med detta kan du säkert köpa en som passar till vårt elssytem här i Sverige. Du läser enkelt på orginaladaptern vad utspänningen i Volt samt strömstyrkan i Ampere skall vara för enheten och kan förmodligen hitta en som passar på Claes Ohlson alterativt orginalet som reservdel via någon musikaffär.

Vinsten blir lite lägre beroende på vad en adapter kostar men jag har själv köpt och köper utan tvekan elektroniksaker i USA och ser till att utrustningen antingen klarar svensk el alternativt köper en adapter för vårt svenska elnät. Jag har desutom köpt en transformator som omvandlar 230 Volt (50Hz) till 110 Volt (60Hz) med ingång för amerikanska (platt) kontakt för de fall då jag av någon anledning vill eller måste ha amerikansk 110V ström.

Din största huvudvärk blir förmodligen att du inte har någon garanti på leksaken ifall den av någon anledning inte fungerar eller går sönder.

Mats

Postat

Tack för svaren.

Då var det som jag trodde men det blir nog att köpa ett i Sverige ändå, trots priset.

Det är ju det, det är ju inte roligt om det går sönder. De verkar inte krångla men har man otur som jag. Min kompis pirepod har gått sönder två gånger medan jag känner andra som är jättenöjda.

Det är ingen som vet vart man kan få tag på ett billigt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.