Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nu beställt (kan fortfarande avbeställa) en macbook: http://www.apple.com/se/macbook/macbook.html

Behöver datorn till en portabel studio, då med programet Cubase.

Ska även senare när jag har råd köp externt ljudkort och hårddisk och lite andra grejjer men nu är frågan är den här datorn en bra grund för en portabel studio och vad isf skulle jag kunnna behöva köpa till den för att ge den maximal effekt?

Annons
Postat (redigerat)

maxxa internminnet till 2 GB. Köp en Fw400 extern HD för audiofiler + en USB2 extern HD för ljud bibliotek ( billigare med USB2 än ytterligare en FW400 ).

Jag kör Logic pro på en Macbook core duo 2.0 ghz o det rockar riktigt bra. När jag hade 1 Gb internt så kunde datorn "gå i taket" cpu mässigt. Med 2 Gb har detta inte hänt än. Kört 20 tal audiospår plus 20 Midi utan problem. Diverse pluggar på det.

Har även kört DP 5 och Protools utan problem. Macbooken fungerar bra till Mbox 2 eller mbox mini.

/ Mikke

Edit: Jag har alltså en 100 Gb intern HD, 2Gb internt minne. Svart Macbook.

Du har gjort ett bra val och behöver inte vara orolig. / Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Postat

Men går det bra med en 1,83 ghz intel core duo lr är det bättre att lägga ned lite extra pengar på en med 2,0 ghz??

Postat

Spelar nog inte jättestor roll. Den nya Macbooken har en Intel Core 2 Duo i sig. Kan vara så att Mikke har den tidigare modellen.

Då är det viktigare att du har ett väl tilltaget RAM-minne. Minst 1GB men ta så mycket du har råd med.

Postat
Men går det bra med en 1,83 ghz intel core duo lr är det bättre att lägga ned lite extra pengar på en med 2,0 ghz??

Som sagt, lägg hellre dom slantarna på extra RAM-minne. Grattis till ett bra val!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.