Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har precis börjat anvÀnda reason efter att anvÀnt flstudio 4 nÄgon vecka. har aldrig kunnat med fl bra och sÄ. aldrig anvÀnt nÄgon plugin eller sÄ.

men iallafall sÄ undrar jag efter nÄgra softa plugins. just nu anvÀnder jag ingen plugin alls, kan inte ens med programmet. vet inte om det finns nÄgra sorts plugins "inbyggt" osv.

och vad Àr vst/i och massa sÄnt? alltsÄ plugins men vad finns det för olika och vad funkar och vad funkar inte till reason. vad anvÀnder ni, och har ni nÄgot att rekommendera?

pÀÀjs!

Annons
Postat

Du kan enbart anvĂ€nda de sakerna som följer med programmet. Programmet har alltsĂ„ inte stöd för Plugins. LĂ€s getting started-guiden för att komma igĂ„ng 😆

Postat

jaha, okej. nja, orkar inte lÀsa pÄ engelska. lÀste nÄgot pÄ svenska, men det lÀrde jag mig inte sÄ mycket av.

Postat

nÄgot jag undrar, som jag Àven undrade över pÄ fl, kanske lÄter jÀvligt konstigt men som sagt har jag precis börjat och vill ha hjÀlp.

nÀr man har ett ljud, t.ex. en gitarr ljud. sÄ undrar jag hur man gör för att ljudet ska gÄ in i nÀsta. sÄ det som "fadas" in. sÄ det fÄr som en lÄt, inte bara som nÄgra ljud som lÄter och inte gÄr in i varann, bara lÄter mysko. jÀvligt svÄrt att förklara men hoppas att nÄgon förstÄr. mÄste ju vara nÄgot som finns inne i programmet eftersom det inte har stöd för plugins dÄ.

pÀÀjs!

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Testa att skaka musen lite.

PÀÀÀjs.

Postat
Testa att skaka musen lite.

ÖversĂ€ttning:

NĂ€, vi fattar inte... 😆

Eller? Hehe...

wörd!

Postat (redigerat)
nÄgot jag undrar, som jag Àven undrade över pÄ fl, kanske lÄter jÀvligt konstigt men som sagt har jag precis börjat och vill ha hjÀlp.

nÀr man har ett ljud, t.ex. en gitarr ljud. sÄ undrar jag hur man gör för att ljudet ska gÄ in i nÀsta. sÄ det som "fadas" in. sÄ det fÄr som en lÄt, inte bara som nÄgra ljud som lÄter och inte gÄr in i varann, bara lÄter mysko. jÀvligt svÄrt att förklara men hoppas att nÄgon förstÄr. mÄste ju vara nÄgot som finns inne i programmet eftersom det inte har stöd för plugins dÄ.

pÀÀjs!

Hmmm....som jag förstÄr det sÄ vill du antigen:

1. Att den förra tonen fortfarande ska lÄta och sakteligen bli svagare och svagare nÀr nÀsta ton spelas. I sÄdana fall gör du bara den första tonen lÀngre sÄ att tonerna överlappas.

eller

2. Att tonen ska "pitchas". Dvs att den glider upp eller ner i tonhöjd. UngefĂ€r som nĂ€r en gitarist byter band pĂ„ gitarren men inte slĂ€pper upp fingret och trycker ner det nĂ„gon annanstans utan helt enkelt glider med fingret dit han ska. Är det sĂ„ du menar?

I sĂ„dana fall vet jag inte hur du gör i Reason 😉 ( om du inte har ett sĂ„ kallat pitch-hjul pĂ„ ditt eventuella keyboard som alternativt har midi ) eftersom jag inte anvĂ€nder det sjĂ€lv men det brukar vara rĂ€tt simpelt. NĂ„gon annan kanske kan fylla i information om det.

Redigerat av Pluffo
Postat

Om killen kan formulera en vettig frÄga sÄ ska jag svara.

Men ha det sÄ bra.

• 2 veckor senare...
Postat

Som sagt, anstrÀng dig gÀrna och formulera en vettig frÄga.

Vad undrar du över?

Postat

tjo brosh! ehm... 😆

grundlÀggande för reason Àr (som ngn redan svarat) att det bara finns ett fast antal instrument och effekter.. du kan inte lÀgga till eller ta bort nÄgra ur programmet, bara vÀlja vilka du vill anvÀnda respektive inte anvÀnda.. :rolleyes:

vst/i Àr helt enkelt virtuella (digitala eller vad du nu vill kalla dem) instrument och effekter som kan anvÀndas i program som till exempel Cubase.

Sist men inte minst; alltsÄ jag tror nog inte att det handlar om vare sig pitch eller att överlappa ljud... det du snackar om Àr vÀl helt enkelt de dÀr 4 smÄ reglagen som finns lÀngst ner i högra hörnet pÄ samplern under "rubriken" envelope.. mÀrkta a,s,d,r... det du Àr intresserad av torde vara a och r... om du ökar a-reglaget (förutsatt att den Àr körd i botten) sÄ kommer du mÀrka att ljudet "tonar in" dvs "fade" om du ocksÄ höjer r-reglaget pÄ samma sÀtt kommer du mÀrka att ljudet tonar ut, ljudet hÄller ut lÀngre och istÀllet för att sluta abrupt "glider" det in i nÀsta ton... börja experimentera...

och du... det lönar sig att lĂ€sa manualen, speciellt för en noob som du, Ă€ven om den Ă€r pĂ„ engelska 😉

och nattvaktarn... hörrödudu.. vad Ă€r du för en moraltant egentligen 😛 lĂ„t killen vĂ€xa upp, som oss andra, om du behandlar honom med respekt kanske han blir lite mognare... 😏

sry för det skillz..

lycka till! /smulan

Postat (redigerat)
och nattvaktarn... hörrödudu.. vad Ă€r du för en moraltant egentligen  😏 lĂ„t killen vĂ€xa upp, som oss andra, om du behandlar honom med respekt kanske han blir lite mognare...  :rolleyes:

sry för det skillz..

lycka till! /smulan

Mycket moget och vuxet att kalla folk för noob och klanka ner pÄ dem/andra.

Att sen vissa svar kan ha varit mer eller mindre hjÀlpsamma Àr en annan sak, speciellt dÄ frÄgan faktiskt Àr vÀldigt krÄngligt formulerad.

EDIT: Litet förtydligande

Redigerat av Neko
Postat
...

och nattvaktarn... hörrödudu.. vad Àr du för en moraltant egentligen

...

Jag Àr en tjock, elak och bitter tant.

Men jag fattade faktiskt inte vad Skillz menade, och jag misstÀnker att han knappt gör det sjÀlv heller. AlltsÄ bad jag om en bÀttre frÄga.

Om man inte ens orkar öppna manualen och lÀsa, varför ska jag dÄ bry mig?

Postat

Jo jag erkĂ€nner att man inte ska klanka ner pĂ„ andra och kalla folk för nybörjare (oavsett om de Ă€r det eller ej)... jag erkĂ€nner ocksĂ„ att jag Ă€r mycket medveten om att ironi och humor Ă€r vĂ€ldigt krĂ„ngligt pĂ„ nĂ€tet... men jag gjorde ett tappert försök att visa att jag skĂ€mtade.. men som vanligt, det gick inte fram 😄 dock mĂ„ste du, neko, kunna hĂ„lla med mig om att nattavaktaren har varit lite dryg, helt i onödan... jag mĂ„ste ju Ă€ndĂ„ fĂ„ ha en Ă„sikt om det? Och uttrycka den... dessutom: Vad min mognad betrĂ€ffar... gör inte du samma sak mot mig nu nĂ€r du ponerar att jag Ă€r omogen? För Ă€ven om det inte stĂ„r ordagrant...

och nattvaktaren...precis som du sÀger varför ska du bry dig om en kille som inte ens orkar öppna manualen? det vet jag inte, men du har orkat skriva tre dryga saker om hur dÄlig han Àr pÄ att formulera sig... Àven om det kan vara irriterande sÄ Àr det vÀl knappast nÄgon av oss som ska förklara för personen i frÄga hur dÄlig han Àr pÄ det. och det var det som jag gjorde fel nÀr jag sa till dig hur du borde vara eller inte vara. jag ber om ursÀkt för det.

dessutom vill jag be om ursÀkt till skillz för att det över huvud taget blev sÄ hÀr fÄnigt.

Jag tror inte att jag förstÄr bÀttre Àn nÄn annan hÀr... men jag gjorde i alla fall ett Àrligt försök, eller hur?

Men jag ber om ursÀkt. Jag skall lÄta bli den typen av "skÀmt" i fortsÀttningen. Jag borde vÀl veta bÀttre vid det hÀr laget.

/Smulan

Postat
och nattvaktaren...precis som du sÀger varför ska du bry dig om en kille som inte ens orkar öppna manualen? det vet jag inte, men du har orkat skriva tre dryga saker om hur dÄlig han Àr pÄ att formulera sig... Àven om det kan vara irriterande sÄ Àr det vÀl knappast nÄgon av oss som ska förklara för personen i frÄga hur dÄlig han Àr pÄ det.

VadÄ "dryg"?

Återigen, om Skillz verkligen vill ha hjĂ€lp sĂ„ fĂ„r han vĂ€l anstrĂ€nga sig lite?

Knappast för mycket begÀrt.

Jag fattar för övrigt fortfarande inte vad han vill ha hjÀlp med.

Och jo; om nÄgon Àr kass pÄ att formulera sig och dÀrför inte fÄr den hjÀlp han önskar sÄ Àr det klart att han mÄste fÄ veta det.

Som andra pÄpekat hÄller forumet pÄ att bli nÄn slags "rör inte min kompis"-vÀrld och det Àr mer Àn lovligt tröttsamt.

Postat

sjÀlvklart mÄste man inte vara dum mot nÄgon för att den personen inte kan uttrycka sig pÄ ett för andra lÀttbegripligt sÀtt... eller? det finns snÀlla sÀtt att frÄga om det.. och man mÄste inte "tala över huvudet" pÄ den personen det handlar om...

jag Àr inte "kompis" med nÄn pÄ det hÀr forumet... men jag tycker en viss grad av hövlighet Àr pÄ plats i alla sammanhang dÀr man har med andra mÀnniskor att göra.. men det Àr vÀl bara jag, uppenbarligen.

Àn en ggn... eftersom jag Àr ganska sÀker pÄ att jag förstod... trots min normalbegÄvning, troligtvis pga av att jag faktiskt försökte.. och anstrÀngde mig lite... kan jag inte begripa varför det var sÄ svÄrt för alla andra... men det Àr egentligen helt irrelevant.

egentligen Àr denna diskussion helt irrelevant. jag har gjort fel. och det var fel av mig frÄn första början att lÀgga mig i dina förehavanden. punkt slut. jag ber om ursÀkt.

Postat

och hörrödu hammargrella, nu ska vi vÀl ÀndÄ inte syssla med nÄgot som heter humor eller nÄgot som kan liknas vid "beskyddande" eller nÄgot annat som kan liknas vid nÄgon annan obskyr verksamhet som inte pÄ nÄgra som helst villkor fÄr förekomma hÀr pÄ studios forum...

hehe 😆

[OBS! Hela detta inlÀgg Àr en ironi som om möjligt skall vara rolig, och om det skulle vara sÄ att nÄgon kÀnner sig sÄrad eller krÀnkt av detta inlÀgg, dÄ vill jag redan nu be om ursÀkt för det. Detta inlÀgg har alltsÄ inte skrivits med nÄgot som helst ont uppsÄt.]

Postat

Jag hÄller med nattvaktaren.

För mig Àr det totalt omöjligt att fatta vad skillz undrar över, hur mycket jag Àn försöker förstÄ. Dessutom sÄ brukar man vÀl iaf lÀsa igenom Getting started-guiden om man pungar ut med 4000 pix för ett program.

Postat

Okej Smulan, jag har efter ditt fina inlÀgg om alla mÀnniskors okrÀnkbarhet tÀnkt om och bestÀmt mig för att svara pÄ inlÀgget, i passande stil:

d e sÄ jÀvla mysko Ä fÄ d som en lÄt typ. men de bÀsta e Ä fada me volym knappen. du tar t ex en gitarr ljud och laddar in i nn-xt som sampel modul.

eller sÄ kan du ta release knappen. och dÄ spelar du typ utan plugins. sen drar du upp release sÄ de fÄr som en lÄt.

pÀÀÀjs!

Postat

d e zĂ„ jĂ€vlA mYzko typ Ă„ typ fÅ d zom typ en lĂ„t Typ.. men DOm bÄzta E Å fada me VolYm Knappen..... du tAR t ex En gitaJj ljud Ă„ LaDdar typ in i nn-xt zOm zampEL moDuL.

ellEr ZÅ KAn du tA rEleaZE KNappen.. *ler* Ă„ dA ZpelAr typ du tyP utan pluginz!!! typ zen typ djar dU upP jeleaze zĂ„ dom fĂ„r zom en lĂ„t.

pÀÀÀjz!!

Lunariseraren!

Postat
tjo brosh! ehm... 😆

grundlÀggande för reason Àr (som ngn redan svarat) att det bara finns ett fast antal instrument och effekter.. du kan inte lÀgga till eller ta bort nÄgra ur programmet, bara vÀlja vilka du vill anvÀnda respektive inte anvÀnda.. :rolleyes:

vst/i Àr helt enkelt virtuella (digitala eller vad du nu vill kalla dem) instrument och effekter som kan anvÀndas i program som till exempel Cubase.

Sist men inte minst; alltsÄ jag tror nog inte att det handlar om vare sig pitch eller att överlappa ljud... det du snackar om Àr vÀl helt enkelt de dÀr 4 smÄ reglagen som finns lÀngst ner i högra hörnet pÄ samplern under "rubriken" envelope.. mÀrkta a,s,d,r... det du Àr intresserad av torde vara a och r... om du ökar a-reglaget (förutsatt att den Àr körd i botten) sÄ kommer du mÀrka att ljudet "tonar in" dvs "fade" om du ocksÄ höjer r-reglaget pÄ samma sÀtt kommer du mÀrka att ljudet tonar ut, ljudet hÄller ut lÀngre och istÀllet för att sluta abrupt "glider" det in i nÀsta ton... börja experimentera...

och du... det lönar sig att lĂ€sa manualen, speciellt för en noob som du, Ă€ven om den Ă€r pĂ„ engelska 🙂

och nattvaktarn... hörrödudu.. vad Ă€r du för en moraltant egentligen 🙂 lĂ„t killen vĂ€xa upp, som oss andra, om du behandlar honom med respekt kanske han blir lite mognare... đŸ˜±

sry för det skillz..

lycka till! /smulan

tack tack..du rÄkar inte veta hur man gör samma sak i fl studio 4? har nÀmligen lÀmnat reason nu.

och det dÀr att du "klankar ned pÄ mig" det skiter jag i. tar inte sÄdant illa. jag vet ju att jag Àr nybörjare. bara glad om nÄgon vill hjÀlpa som t.ex du, och inte bara klaga för att jag Àr nybörjare. tack.

Postat (redigerat)

haha... ok cm0s jag hĂ„ller med... det Ă€r faktiskt sant... man brukar ju Ă€ndĂ„ lĂ€sa manualen.. men jag tĂ€nker inte spekulera i varför man inte orkar det... och Ă€n en ggn... jag fattade nog, om jag fattat det hela rĂ€tt sĂ„Ă„... 😛

och okej dĂ„ nattvaktaren... dĂ„ förstĂ„r jag precis hur du menar... och du, det var vĂ€l inte sĂ„ svĂ„rt.. du verkar ha fattat grejen trots allt 🙂

och skillz, det var ju bra att i alla fall du fattade nĂ„got. 🙂 det verkar ju inte vara helt hopplöst hĂ€r pĂ„ forumet i alla fall 😄 - men nÀÀ, jag anvĂ€nder bara reason, sĂ„ fl kan jag inte.. 🙁 lycka till Ă€ndĂ„... kanske spekka manualen 😄

ha det allihop! 🙂

Redigerat av Smulan
  • 3 veckor senare...
vizay (oregistrerad)
Postat

för att tonen inte bara ska dö sĂ„ fort du slĂ€pper tangenten sĂ„ Ă€r det ju bara att öka release-instĂ€llningen (var vĂ€l inte sĂ„ jĂ€kla svĂ„rt att förstĂ„ 😄)

ni som e sĂ„ jĂ€kla duktiga pĂ„ reason, har ni inte ens lĂ€rt er grunderna bakom adsr?! 😄🙂

Postat
ni som e sÄ jÀkla duktiga pÄ reason, har ni inte ens lÀrt er grunderna bakom adsr?!

Ap-Dryg Slyngel Resonerar?

Men nu har ju trÄdskaparen, efter det ljumma gensvar han fick pÄ sin genomtÀnkta frÄga, bytt plattform.

Hur Àr det i Fruity Loops, Àr det samma sak eller Àr det bara att lÀra om?

🙂

vizay (oregistrerad)
Postat
Ap-Dryg Slyngel Resonerar?

hahaha yepp! 🙂

men ni la ju upp bollen sĂ„ fint sĂ„ de va ju bara Ă„ kruta in den i öppet mĂ„l 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.