Jump to content
Annons

Pluggar till Reason?

skillz

Recommended Posts

har precis börjat använda reason efter att använt flstudio 4 någon vecka. har aldrig kunnat med fl bra och så. aldrig använt någon plugin eller så.

men iallafall så undrar jag efter några softa plugins. just nu använder jag ingen plugin alls, kan inte ens med programmet. vet inte om det finns några sorts plugins "inbyggt" osv.

och vad är vst/i och massa sånt? alltså plugins men vad finns det för olika och vad funkar och vad funkar inte till reason. vad använder ni, och har ni något att rekommendera?

pääjs!

Dela på andra sajter

Annons

något jag undrar, som jag även undrade över på fl, kanske låter jävligt konstigt men som sagt har jag precis börjat och vill ha hjälp.

när man har ett ljud, t.ex. en gitarr ljud. så undrar jag hur man gör för att ljudet ska gå in i nästa. så det som "fadas" in. så det får som en låt, inte bara som några ljud som låter och inte går in i varann, bara låter mysko. jävligt svårt att förklara men hoppas att någon förstår. måste ju vara något som finns inne i programmet eftersom det inte har stöd för plugins då.

pääjs!

Dela på andra sajter

något jag undrar, som jag även undrade över på fl, kanske låter jävligt konstigt men som sagt har jag precis börjat och vill ha hjälp.

när man har ett ljud, t.ex. en gitarr ljud. så undrar jag hur man gör för att ljudet ska gå in i nästa. så det som "fadas" in. så det får som en låt, inte bara som några ljud som låter och inte går in i varann, bara låter mysko. jävligt svårt att förklara men hoppas att någon förstår. måste ju vara något som finns inne i programmet eftersom det inte har stöd för plugins då.

pääjs!

Hmmm....som jag förstår det så vill du antigen:

1. Att den förra tonen fortfarande ska låta och sakteligen bli svagare och svagare när nästa ton spelas. I sådana fall gör du bara den första tonen längre så att tonerna överlappas.

eller

2. Att tonen ska "pitchas". Dvs att den glider upp eller ner i tonhöjd. Ungefär som när en gitarist byter band på gitarren men inte släpper upp fingret och trycker ner det någon annanstans utan helt enkelt glider med fingret dit han ska. Är det så du menar?

I sådana fall vet jag inte hur du gör i Reason 😉 ( om du inte har ett så kallat pitch-hjul på ditt eventuella keyboard som alternativt har midi ) eftersom jag inte använder det själv men det brukar vara rätt simpelt. Någon annan kanske kan fylla i information om det.

Redigerat av Pluffo
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

tjo brosh! ehm... 😆

grundläggande för reason är (som ngn redan svarat) att det bara finns ett fast antal instrument och effekter.. du kan inte lägga till eller ta bort några ur programmet, bara välja vilka du vill använda respektive inte använda.. :rolleyes:

vst/i är helt enkelt virtuella (digitala eller vad du nu vill kalla dem) instrument och effekter som kan användas i program som till exempel Cubase.

Sist men inte minst; alltså jag tror nog inte att det handlar om vare sig pitch eller att överlappa ljud... det du snackar om är väl helt enkelt de där 4 små reglagen som finns längst ner i högra hörnet på samplern under "rubriken" envelope.. märkta a,s,d,r... det du är intresserad av torde vara a och r... om du ökar a-reglaget (förutsatt att den är körd i botten) så kommer du märka att ljudet "tonar in" dvs "fade" om du också höjer r-reglaget på samma sätt kommer du märka att ljudet tonar ut, ljudet håller ut längre och istället för att sluta abrupt "glider" det in i nästa ton... börja experimentera...

och du... det lönar sig att läsa manualen, speciellt för en noob som du, även om den är på engelska 😉

och nattvaktarn... hörrödudu.. vad är du för en moraltant egentligen 😛 låt killen växa upp, som oss andra, om du behandlar honom med respekt kanske han blir lite mognare... 😏

sry för det skillz..

lycka till! /smulan

Dela på andra sajter

och nattvaktarn... hörrödudu.. vad är du för en moraltant egentligen  😏 låt killen växa upp, som oss andra, om du behandlar honom med respekt kanske han blir lite mognare...  :rolleyes:

sry för det skillz..

lycka till! /smulan

Mycket moget och vuxet att kalla folk för noob och klanka ner på dem/andra.

Att sen vissa svar kan ha varit mer eller mindre hjälpsamma är en annan sak, speciellt då frågan faktiskt är väldigt krångligt formulerad.

EDIT: Litet förtydligande

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

och nattvaktarn... hörrödudu.. vad är du för en moraltant egentligen

...

Jag är en tjock, elak och bitter tant.

Men jag fattade faktiskt inte vad Skillz menade, och jag misstänker att han knappt gör det själv heller. Alltså bad jag om en bättre fråga.

Om man inte ens orkar öppna manualen och läsa, varför ska jag då bry mig?

Dela på andra sajter

Jo jag erkänner att man inte ska klanka ner på andra och kalla folk för nybörjare (oavsett om de är det eller ej)... jag erkänner också att jag är mycket medveten om att ironi och humor är väldigt krångligt på nätet... men jag gjorde ett tappert försök att visa att jag skämtade.. men som vanligt, det gick inte fram 😄 dock måste du, neko, kunna hålla med mig om att nattavaktaren har varit lite dryg, helt i onödan... jag måste ju ändå få ha en åsikt om det? Och uttrycka den... dessutom: Vad min mognad beträffar... gör inte du samma sak mot mig nu när du ponerar att jag är omogen? För även om det inte står ordagrant...

och nattvaktaren...precis som du säger varför ska du bry dig om en kille som inte ens orkar öppna manualen? det vet jag inte, men du har orkat skriva tre dryga saker om hur dålig han är på att formulera sig... även om det kan vara irriterande så är det väl knappast någon av oss som ska förklara för personen i fråga hur dålig han är på det. och det var det som jag gjorde fel när jag sa till dig hur du borde vara eller inte vara. jag ber om ursäkt för det.

dessutom vill jag be om ursäkt till skillz för att det över huvud taget blev så här fånigt.

Jag tror inte att jag förstår bättre än nån annan här... men jag gjorde i alla fall ett ärligt försök, eller hur?

Men jag ber om ursäkt. Jag skall låta bli den typen av "skämt" i fortsättningen. Jag borde väl veta bättre vid det här laget.

/Smulan

Dela på andra sajter

och nattvaktaren...precis som du säger varför ska du bry dig om en kille som inte ens orkar öppna manualen? det vet jag inte, men du har orkat skriva tre dryga saker om hur dålig han är på att formulera sig... även om det kan vara irriterande så är det väl knappast någon av oss som ska förklara för personen i fråga hur dålig han är på det.

Vadå "dryg"?

Återigen, om Skillz verkligen vill ha hjälp så får han väl anstränga sig lite?

Knappast för mycket begärt.

Jag fattar för övrigt fortfarande inte vad han vill ha hjälp med.

Och jo; om någon är kass på att formulera sig och därför inte får den hjälp han önskar så är det klart att han måste få veta det.

Som andra påpekat håller forumet på att bli nån slags "rör inte min kompis"-värld och det är mer än lovligt tröttsamt.

Dela på andra sajter

självklart måste man inte vara dum mot någon för att den personen inte kan uttrycka sig på ett för andra lättbegripligt sätt... eller? det finns snälla sätt att fråga om det.. och man måste inte "tala över huvudet" på den personen det handlar om...

jag är inte "kompis" med nån på det här forumet... men jag tycker en viss grad av hövlighet är på plats i alla sammanhang där man har med andra människor att göra.. men det är väl bara jag, uppenbarligen.

än en ggn... eftersom jag är ganska säker på att jag förstod... trots min normalbegåvning, troligtvis pga av att jag faktiskt försökte.. och ansträngde mig lite... kan jag inte begripa varför det var så svårt för alla andra... men det är egentligen helt irrelevant.

egentligen är denna diskussion helt irrelevant. jag har gjort fel. och det var fel av mig från första början att lägga mig i dina förehavanden. punkt slut. jag ber om ursäkt.

Dela på andra sajter

och hörrödu hammargrella, nu ska vi väl ändå inte syssla med något som heter humor eller något som kan liknas vid "beskyddande" eller något annat som kan liknas vid någon annan obskyr verksamhet som inte på några som helst villkor får förekomma här på studios forum...

hehe 😆

[OBS! Hela detta inlägg är en ironi som om möjligt skall vara rolig, och om det skulle vara så att någon känner sig sårad eller kränkt av detta inlägg, då vill jag redan nu be om ursäkt för det. Detta inlägg har alltså inte skrivits med något som helst ont uppsåt.]

Dela på andra sajter

Jag håller med nattvaktaren.

För mig är det totalt omöjligt att fatta vad skillz undrar över, hur mycket jag än försöker förstå. Dessutom så brukar man väl iaf läsa igenom Getting started-guiden om man pungar ut med 4000 pix för ett program.

Dela på andra sajter

Okej Smulan, jag har efter ditt fina inlägg om alla människors okränkbarhet tänkt om och bestämt mig för att svara på inlägget, i passande stil:

d e så jävla mysko å få d som en låt typ. men de bästa e å fada me volym knappen. du tar t ex en gitarr ljud och laddar in i nn-xt som sampel modul.

eller så kan du ta release knappen. och då spelar du typ utan plugins. sen drar du upp release så de får som en låt.

päääjs!

Dela på andra sajter

d e zå jävlA mYzko typ å typ fÅ d zom typ en låt Typ.. men DOm bÄzta E Å fada me VolYm Knappen..... du tAR t ex En gitaJj ljud å LaDdar typ in i nn-xt zOm zampEL moDuL.

ellEr ZÅ KAn du tA rEleaZE KNappen.. *ler* å dA ZpelAr typ du tyP utan pluginz!!! typ zen typ djar dU upP jeleaze zå dom får zom en låt.

päääjz!!

Lunariseraren!

Dela på andra sajter

tjo brosh! ehm... 😆

grundläggande för reason är (som ngn redan svarat) att det bara finns ett fast antal instrument och effekter.. du kan inte lägga till eller ta bort några ur programmet, bara välja vilka du vill använda respektive inte använda.. :rolleyes:

vst/i är helt enkelt virtuella (digitala eller vad du nu vill kalla dem) instrument och effekter som kan användas i program som till exempel Cubase.

Sist men inte minst; alltså jag tror nog inte att det handlar om vare sig pitch eller att överlappa ljud... det du snackar om är väl helt enkelt de där 4 små reglagen som finns längst ner i högra hörnet på samplern under "rubriken" envelope.. märkta a,s,d,r... det du är intresserad av torde vara a och r... om du ökar a-reglaget (förutsatt att den är körd i botten) så kommer du märka att ljudet "tonar in" dvs "fade" om du också höjer r-reglaget på samma sätt kommer du märka att ljudet tonar ut, ljudet håller ut längre och istället för att sluta abrupt "glider" det in i nästa ton... börja experimentera...

och du... det lönar sig att läsa manualen, speciellt för en noob som du, även om den är på engelska 🙂

och nattvaktarn... hörrödudu.. vad är du för en moraltant egentligen 🙂 låt killen växa upp, som oss andra, om du behandlar honom med respekt kanske han blir lite mognare... 😱

sry för det skillz..

lycka till! /smulan

tack tack..du råkar inte veta hur man gör samma sak i fl studio 4? har nämligen lämnat reason nu.

och det där att du "klankar ned på mig" det skiter jag i. tar inte sådant illa. jag vet ju att jag är nybörjare. bara glad om någon vill hjälpa som t.ex du, och inte bara klaga för att jag är nybörjare. tack.

Dela på andra sajter

haha... ok cm0s jag håller med... det är faktiskt sant... man brukar ju ändå läsa manualen.. men jag tänker inte spekulera i varför man inte orkar det... och än en ggn... jag fattade nog, om jag fattat det hela rätt såå... 😛

och okej då nattvaktaren... då förstår jag precis hur du menar... och du, det var väl inte så svårt.. du verkar ha fattat grejen trots allt 🙂

och skillz, det var ju bra att i alla fall du fattade något. 🙂 det verkar ju inte vara helt hopplöst här på forumet i alla fall 😄 - men nää, jag använder bara reason, så fl kan jag inte.. 🙁 lycka till ändå... kanske spekka manualen 😄

ha det allihop! 🙂

Redigerat av Smulan
Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...
vizay (oregistrerad)

för att tonen inte bara ska dö så fort du släpper tangenten så är det ju bara att öka release-inställningen (var väl inte så jäkla svårt att förstå 😄)

ni som e så jäkla duktiga på reason, har ni inte ens lärt er grunderna bakom adsr?! 😄🙂

Dela på andra sajter

ni som e så jäkla duktiga på reason, har ni inte ens lärt er grunderna bakom adsr?!

Ap-Dryg Slyngel Resonerar?

Men nu har ju trådskaparen, efter det ljumma gensvar han fick på sin genomtänkta fråga, bytt plattform.

Hur är det i Fruity Loops, är det samma sak eller är det bara att lära om?

🙂

Dela på andra sajter

vizay (oregistrerad)
Ap-Dryg Slyngel Resonerar?

hahaha yepp! 🙂

men ni la ju upp bollen så fint så de va ju bara å kruta in den i öppet mål 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.