Jump to content
Annons

Glasögonormar


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Blev inspirerad av Descreateds länktips i min tråd under Allmänt om Rockkläder, där han länkade till en site med Goth-kläder m.m. Där fanns även tuffa medeltida skor, som man exempelvis kan använda som innetofflor?! Därför kom jag att tänka på detta med närsynthet. Folk lär ha varit närsynta även under Medeltiden. Men hur gjorde man med dem som inte hade tillgång till glasögon? Eller fanns glasögon då överhuvudtaget??

Personligen ser jag inte en enda bokstav (!) på bokstavstavlan utan linser eller glasögon. Mao. är jag helt handikappad utan dessa synhjälpmedel. Men hur gjorde man med de människor som var i samma sits under Medeltiden?

Slog ihjäl och åt upp?

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror man levde gott på alla närsynta under medeltiden och kalasade på dom under stränga vintrar eller till vardagsfest 🙂

Ja man undrar hur de gjorde innan glasögonen fanns. De kanske tränades till att bli väldigt duktiga i självförsvar och klarade sig på så sätt.

Är det bara en myt att många asiater är närsynta?? 😮

Alltså mer vanligt med närsynthet än i övriga världen?

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Blev inspirerad av Descreateds länktips i min tråd under Allmänt om Rockkläder, där han länkade till en site med Goth-kläder m.m. Där fanns även tuffa medeltida skor, som man exempelvis kan använda som innetofflor?! Därför kom jag att tänka på detta med närsynthet. Folk lär ha varit närsynta även under Medeltiden. Men hur gjorde man med dem som inte hade tillgång till glasögon? Eller fanns glasögon då överhuvudtaget??

Personligen ser jag inte en enda bokstav (!) på bokstavstavlan utan linser eller glasögon. Mao. är jag helt handikappad utan dessa synhjälpmedel. Men hur gjorde man med de människor som var i samma sits under Medeltiden?

Slog ihjäl och åt upp?

😳

:musik

Du fyller verkligen forumet med intressanta och högaktuella frågor :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Blev inspirerad av Descreateds länktips i min tråd under Allmänt om Rockkläder, där han länkade till en site med Goth-kläder m.m. Där fanns även tuffa medeltida skor, som man exempelvis kan använda som innetofflor?! Därför kom jag att tänka på detta med närsynthet. Folk lär ha varit närsynta även under Medeltiden. Men hur gjorde man med dem som inte hade tillgång till glasögon? Eller fanns glasögon då överhuvudtaget??

Personligen ser jag inte en enda bokstav (!) på bokstavstavlan utan linser eller glasögon. Mao. är jag helt handikappad utan dessa synhjälpmedel. Men hur gjorde man med de människor som var i samma sits under Medeltiden?

Slog ihjäl och åt upp?

😳

:musik

Du fyller verkligen forumet med intressanta och högaktuella frågor :rolleyes:

Någon ska göra det också! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Blev inspirerad av Descreateds länktips i min tråd under Allmänt om Rockkläder, där han länkade till en site med Goth-kläder m.m. Där fanns även tuffa medeltida skor, som man exempelvis kan använda som innetofflor?! Därför kom jag att tänka på detta med närsynthet. Folk lär ha varit närsynta även under Medeltiden. Men hur gjorde man med dem som inte hade tillgång till glasögon? Eller fanns glasögon då överhuvudtaget??

Personligen ser jag inte en enda bokstav (!) på bokstavstavlan utan linser eller glasögon. Mao. är jag helt handikappad utan dessa synhjälpmedel. Men hur gjorde man med de människor som var i samma sits under Medeltiden?

Slog ihjäl och åt upp?

😳

:musik

Du fyller verkligen forumet med intressanta och högaktuella frågor :rolleyes:

Någon ska göra det också! 😉

Tycker du? 😏

Om jag vore moderator skulle papperskorgen gå varm! :rolleyes:

EDIT: Fast just den här tråden skulle jag nog sparat. Kanske. Får nån avlägsen förnimmelse av intresse ändå när jag läser frågan.

Ja du, musik.. de kan inte haft det lätt inte, de där närsynta. Jag hade sannerligen haft det svårt. Är mycket tacksam över kontaktlinser!

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

på medeltiden tog dom ju alla närsynta och kastade ut från höga klippor... dom såg ju ändå inte afaran förrän det var defenetivt för sent... sen tog man resterna av dom och gjorde rep och snören av... har jag hört... av kompisens..polares..morsa.. som tydligen levde då..

Link to comment
Dela på andra sajter

Var man gravt närsynt på medeltiden så väntade väl i bästa fall ett liv som narr eller musikant. Båda yrkesgrupperna benämndes "lekare" och en sådan kunde enligt Äldre Västgötalagen slås ihjäl utan straff. Blev han bara sårad väntade folknöjet att se om han kunde få tag på en insmord, rakad ko. Det sista gällde dock bara de som spelade giga, fiol eller trumma. Tur för somliga på forumet att de inte levde på medeltiden. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tack - det om Lagen som sa att man fick ha ihjäl dem har jag hört talas om. Nu närmade vi oss pudelns kärna.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon hitta en länk över lagen så vore det fint.

Jag minns inte riktigt men smålänningar var väl gratis att ta kål på utan straff, eller var det en liten öresböter påt?

Ja det kan inte ha varit lätt för somliga. Tur att vi lever i dagens samhälle 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...