Jump to content
Annons

Gitarr till Cubase?

Recommended Posts

freddan1991 (oregistrerad)
Postat

Jag har precis fått Cubase SX och ska försöka få igång gitarren... men det funkar inte!

Jag kör in gitarren genom min Behringer XV-amp och direkt in i lineingången på ljudkortet. jag får ljud genom högtalarna men Cubase reagerar inte.

Jag är som sagt nybörjare, så skull någon kunna ge mig en utförlig beskrivning på hur man "aktiverar" lineingången i Cubase?

Tack på förhand!

Annons
Postat

prova att klicka på "högtalaren" på spåret du ska spela in på då brukar det höras, annars så testa att spela in så ser du ju om det blir något.

Postat (redigerat)
Jag har precis fått Cubase SX och ska försöka få igång gitarren... men det funkar inte!

Jag kör in gitarren genom min Behringer XV-amp och direkt in i lineingången på ljudkortet. jag får ljud genom högtalarna men Cubase reagerar inte.

Jag är som sagt nybörjare, så skull någon kunna ge mig en utförlig beskrivning på hur man "aktiverar" lineingången i Cubase?

Tack på förhand!

Själv kör jag SE3 så det kanske kan skilja sig något, men principen är nog densamma:

I ett menyval som heter VST Inputs (eller nåt sånt) skapar du en ingång (mono eller stereo) och knyter den till ingång(-ar) på ljudkortet. Du kan ju t ex kalla ingången för "Line in" eller liknande.

När du gjort det får du upp ingången under "Input" i kanalens Inspector (tror jag den heter, jag har inte den datorn här just nu). Välj den ingången så ska det gå att spela in.

Hörs det ändå inte? Följ sixties' råd!

Redigerat av Assar
freddan1991 (oregistrerad)
Postat

Jo, alltså det hörs genom högtalarna men den där lilla mätaren i Cubase reagerar inte när jag spelar. Men det hörs ur högtalarna. Jag testade både ditt och sixties råd (tror ja) men det funkar fortfarande inte.

Borde det funka om jag kör genom min multieffekt eller måste jag köpa nån annan hårdvara?

Postat

Vad har du för ljudkort? Om det är någon form av enklare variant (tex integrerat i moderkortet) som du ändrar inställningar för i Windows volymenhet kan du behöva kolla Kontrollpanelen>Ljud och Ljudenheter>Fliken Ljudenheter>Volym (under rutan 'Inspelning av ljud'). Kolla så att inspelningskällan är satt till linjeingången och inte mikrofoningången.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.