Jump to content
Annons

Günther... Jag fattar inte riktigt


Egghuvud

Recommended Posts

Såg att nån sa nåt om Raymond och Maria i en annan tråd, och det fick mig att fundera på om detta projekt är "på skoj" eller inte.

Själv tycker jag faktiskt låten är bra, gillar den sortens oskolad sång. Ganska klumpig produktion (låter väldigt hemmagjort), men ändå tycker jag seriöst att det är bra. Vad tror ni andra?

De bär palestinasjalar, så jag tror de är gravt allvarliga. 😄

Grejjen är ju att jag har en svag misstanke att hela grejjen är nån sorts projekt där rubbet är förplanerat. Vet inte varför, men anar verkligen ugglor i mossan. Alltihop luktar typ reklambyrå-slicka-smarta-fast-även-ganska-intellektuella-stockholmare-som-även-om-dom-kommer-från-lidingö-har-dom -rätt-åsikter-ändå-och-gör-produktioner-åt-ztv-grej av nån skum anledning jag inte fått riktig kläm på än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Grejjen är ju att jag har en svag misstanke att hela grejjen är nån sorts projekt där rubbet är förplanerat. Vet inte varför, men anar verkligen ugglor i mossan. Alltihop luktar typ reklambyrå-slicka-smarta-fast-även-ganska-intellektuella-stockholmare-som-även-om-dom-kommer-från-lidingö-har-dom -rätt-åsikter-ändå-och-gör-produktioner-åt-ztv-grej av nån skum anledning jag inte fått riktig kläm på än.

Håller med. Jag tror att det kan vara en falang av det så kallade PopVänster-fenomenet inom svensk kultur; alla tycker rätt saker, hatar Bush, diggar reclaim the street, ogillar polisen, är hånfulla mot Big Brother-deltagare....

Samtidigt som dom själva har egna artistbolag, äger två bilar var och hänger på SpyBar och vill vara med på bild.

Kungen inom PopVänstern är väl Moodysson och såna arga som skriver spalter i kvällstidningarna....

Oj..kom lite från ämnet va? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejjen är ju att jag har en svag misstanke att hela grejjen är nån sorts projekt där rubbet är förplanerat. Vet inte varför, men anar verkligen ugglor i mossan. Alltihop luktar typ reklambyrå-slicka-smarta-fast-även-ganska-intellektuella-stockholmare-som-även-om-dom-kommer-från-lidingö-har-dom -rätt-åsikter-ändå-och-gör-produktioner-åt-ztv-grej av nån skum anledning jag inte fått riktig kläm på än.

Håller med. Jag tror att det kan vara en falang av det så kallade PopVänster-fenomenet inom svensk kultur; alla tycker rätt saker, hatar Bush, diggar reclaim the street, ogillar polisen, är hånfulla mot Big Brother-deltagare....

Samtidigt som dom själva har egna artistbolag, äger två bilar var och hänger på SpyBar och vill vara med på bild.

Kungen inom PopVänstern är väl Moodysson och såna arga som skriver spalter i kvällstidningarna....

Oj..kom lite från ämnet va? 😳

Vi är långt ifrån ämnet, men detta är för intressant för att skippa.

Raymond och Maria verkar vara nån sorts intrikat parodi på just dessa du beskrev. Eller inte. Fan vet! Ingen som känner lymlarna och vill skvallra lite om vad det är för folk egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Koplett med handklapp och för hög tamburin. lalalal på slutet och ett underligt gitarrskrapt i stället för nedtoning som borgar för gott liveframförande. Snyggt grönstajlad hemsida med bild på lidande unga flickor. Alla i bandet kallas vid förnamn. Fattas bara en cover på nån låt av skäggmanslaget. Hmmmm du har nog rätt vacum. man skulle kunna bli paranoid för mindre.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Alla i bandet kallas vid förnamn.

😄 Det är det enda dom har gemensamt med Brasiliens landslag i fotboll.

Den ena tjejens tänder påminner lite om Ronaldinhos, faktiskt.

😄

Sen tycker jag det är rätt märkligt att tro att Raymond och Maria är "vänster".

Dom är ju precis lika opolitiskt poppiga som Günter, dom bara vänder sig till en annan målgrupp. Måste man inte ha vänsteråsikter för att till höra "popvänstern", som den där muf-tomten skrev om i sin bok? Eller räcker det med att ha randiga tröjor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tycker jag det är rätt märkligt att tro att Raymond och Maria är "vänster".

Dom är ju precis lika opolitiskt poppiga som Günter, dom bara vänder sig till en annan målgrupp. Måste man inte ha vänsteråsikter för att till höra "popvänstern", som den där muf-tomten skrev om i sin bok? Eller räcker det med att ha randiga tröjor?

Det räcker med att ha randiga tröjor!

PS: jag har också läst den där boken, åtminstone första tredjedelen sen blev jag mer irriterad på författarslyngeln än på popvänstern och la ner....

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha!!!

Ja, och efter vad jag har läst nånstans så har Raymond & Maria tagit namnet efter en swingersklubb, så Günther är nog inte så långt borta där heller...

(Tycker för övrigt att låten skulle kunna ha blivit riktigt bra om dom hade haft en annan text och bättre sångerskor. Melodin är ju riktigt "catchy" och jag tycker faktiskt att arret funkar rätt bra också.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan Ekströmer (oregistrerad)

jag hatar günther 😄 och näe jag tror inte han är bombey heller.. Bombey ska vara dansk..

cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju så mycket olika musik. Jämför man med bild så står kanske günther och co. för porrtidningar medans andra konstnärer målar tavlor. Musik är brett, finns så många olika aspekter man kan gilla i ett stycke. Vissa nöjer sig med att tralla med till radion, och för många av dom är günthers senaste singel värd mer än hela min skivsamling.

och eftersom folk köper det och blir glada, varför skulle man skämmas för att sälja det osv?

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Musik är brett, finns så många olika aspekter man kan gilla i ett stycke. Vissa nöjer sig med att tralla med till radion, och för många av dom är günthers senaste singel värd mer än hela min skivsamling.

och eftersom folk köper det och blir glada, varför skulle man skämmas för att sälja det osv?

Tack.

Det vettigaste jag har hört på länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara inflika att jag inte klagat på varken Günter eller hans musik. Pengar är ju aldrig fel - nån som minns Frank Zappa intervjun då han smiskade sig själv i rumpan med ett stekjärn för att intervjuaren hade ifrågasatt hans val av transportmedel till nån konsert? (Cadillac oh no... )

Jag är mest nyfiken på vilken målgrupp han riktar sig till?

Och om han vill bli känd som det han framstår som?

Det är iofs smart att dölja sig bakom ett alias. Man gör en platta eller två där man sjunger snoppeli-snopp eller något liknande med skinkorna, kammar hem ett par mille i euro, sedan kan man bli seriös sedan och inte behöva kompromissa med sina konstnärliga ideal. man får bara vara försiktig så att inte folk kommer ihåg en som den där Günter sedan. Skulle du köpa t ex en heavymetal platta av dr Bombay?

För övrig kan jag ju hålla med om att han suger (så där nu var det sagt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Det är mindre pengar än ni tror inblandade i ett sådant projekt. Det är ingen som blir rik på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mindre pengar än ni tror inblandade i ett sådant projekt. Det är ingen som blir rik på det.

Så väldigt lite pengar kan det ju inte vara om man ser till hur mycket de verkar ha investerat i marknadsföring, just i Günthers fall... 😄 vad jag förstått (läst i nån artikel) är Günther den artist Warner (?) satsar hårdast på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Swingers.... e de bra de?  😳

Är inte de de där som brukade kallas för swingpjattar?

Svar nej! Swingers är såna som byter partners med varann. Så det är snarare swingpattar det handlar om...

Precis. Men e de bra de? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...