Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Funderar på att börja plugga på SAE i Solna nästa år! Tänkte gå AED (Audio Engineering) kursen på heltid som är 18 månader.

Tänkte höra om det är nån här som har gått utbildningen eller som pluggar där nu om vad ni tycker om skolan och kurserna i allmänhet!

Skulle gärna vilja ta ett snack över nätet på MSN eller ICQ om det här så jag får en upptaffning om det hela!

Min MSN: toomas1@hotmail.com

mvh

toomas / toka

Annons
Postat

Du kan gå den gratis på flera skolor i landet!!

Ljudtekniker anslutna till Sif och som är anställda på Sveriges Television har för det mesta en månadslön på 16 000 - 22 000 kronor i månaden. De som är anställda vid Sveriges Radio har något lägre lön. Uppgifterna är från 1999.

Jah Bengt (oregistrerad)
Postat

alltså det bästa är väl att gå i piteå på ljudingenjörsgrejen - gratis och verkar inte va så svårt å komma in, bara man kan snacka. på SAE ere väl bara langa upp cashen (va ere, 70.000 eller nåt sånt) så e man me.

Postat

Vill man bli ljudtekniker så ska man gå i Piteå. Tror det är enda "riktiga" utbildningen i sverige faktiskt.

Jah Bengt (oregistrerad)
Postat

den ända riktiga högskoleutbildninge. det som är bra är att alla anställda på SVT/sveries radio ska ha högskoleutbildning, och piteå är den ända som uppfyller kraven för ljudtekniker, så har man gått där så vet man ju vart man får jobb...

ratos (oregistrerad)
Postat
den ända riktiga högskoleutbildninge. det som är bra är att alla anställda på SVT/sveries radio ska ha högskoleutbildning, och piteå är den ända som uppfyller kraven för ljudtekniker, så har man gått där så vet man ju vart man får jobb...

man vet ju det .. ? 🙂

Jah Bengt (oregistrerad)
Postat

kanske inte då

Postat (redigerat)

Jag har varit på SAE's öppna hus dom haft och kollat runt i deras lokaler samt suttit med deras seminarier om kurserna/ utbildningarna som finns... och jag fick lite blandade känslor.. det bästa är väl att du åker dit nästa gång dom kör öppet hus..brukar väl vara 2ggr per år?( kolla deras hemsida ), och prata med lärarna /lyssna på deras seminarier / och kika runt i deras lokaler själv.. 70 pengar är ju rätt mycket

Redigerat av demoniqus
Postat

Ljudtekniker är tillsammans med musiker ett sånt där underligt yrke där högskoleutbildning inte alls är självklar. Ett flertal tekniker har halkat in i yrket genom att jobba som roddare på live konserter och dylikt. Sedan har de stegvis fått mer och mer ansvar över ljudet. Vad gäller utbildningen i Piteå så är det en bra utbildning som kan ge jobb i ljudteknikerbranschen. Men det är långt ifrån den enda, SAE finns och även ett flertal folkhögskolor som även de kan ge den kunskap man behöver för att söka jobb. Vid första jobbet kan utbildningen vara viktig, sedan kommer det att väga över mer och mer på vad du jobbat med. Att man måste ha högskoleutbildning för SR och SVT stämmer inte, även om det säkert är ett plus i kanten. Jag jobbar exempelvis som frilansande ljudtekniker på Sveriges Radio med två års folkhögskole studier som bakgrund. SR har tidigare haft egna utbildningar men dessa har med åren tyvärr försvunnit. Mitt tips för den som vill utbilda sig till ljudtekniker är att även titta runt bland folkhögskoleutbildningar då några av dessa håller väldigt hög kvalitet. Själv gick jag 2 år i Haparanda och är helnöjd.

/Majken

Postat (redigerat)
Själv gick jag 2 år i Haparanda och är helnöjd.

/Majken

Det måste ha varit för att du hade en sån snäll/duktig/snygg/fet lärare. Vi har iofs fullt just nu då det kommer att vara 20 st på linjen i år.

Annars kan man ju gå en bra distansutbildning...

Det viktigaste med en utbildning är hur mycket tid man får för att sitta och jobba själv, egentligen. All teori kan man ju läsa sig till med hjälp av ett bibliotek, vilket är synnerligen billigt. Att få arbeta praktiskt med proffesionell utrustning är det enda sättet att lära sig på och hur mycket tid man får på SAE är jag osäker på, senast jag hörde så var det inte öppet dygnet runt, vilket det är på flera andra skolor, te x Piteå och Haparanda. för övrigt så är jag allergisk mot människor som säger:

"Baskaggen måste få lite skjuts vid 75Hz för att få en bra botten..."

Det finns några såna som figurerar på en del utbildningar. Det kan ju vara sant, men det kan ju vara ordnat redan vid inspelningen.

Redigerat av DonRickardo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.