Jump to content
Annons

Barréackord/kapodaster passar inte

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

:rolleyes:😛

Tvärtom.

Klart att jag måste öva, precis som alla andra måste göra. Att man kan sjunga efter hur instrumenten spelar skiljer ju tvärtom ut de som sjunger rätt från de som sjunger falskt. Min största brist är att jag inte kan förklara musikteoretiskt.

Redigerat av musik
Annons
Postat

Alltså... du sjunger alltså samma slingor och intervall "som instrumenten spelar"? Typ som verserna på Iron Man? Eller menar du att du måste ligga i samma oktav som instrumenten befinner sig?

Om du svarar JA på något av ovanstående hävdar jag fortfarande att du inte kan sjunga.

Om du inte kan hålla dig till sångmelodin eller hitta på egna sångmelodier utan tvingas iväg till samma oktav/intervall/melodi som instrumenten måste det bli extremt tjatigt att lyssna på.

Då är det ju snarare SCAT och inte sång du pysslar med. Om jag nu förstått dig rätt.

Jag har givetvis inte hört dig sjunga och kan mycket väl ha fel men efter vad du skrivit kan jag bara dra den slutsatsen.

musik (oregistrerad)
Postat

De flesta sjunger väl i det omfång (oktav om man så vill) som instrumentet som kompar rösten eller spelar röstmelodin i, spelar i!? Vad jag menade med tråden här var att om jag spelar ljusare (med barré/capodaster/översta oktaverna) så passar det inte min röst, men många gör ju det, så då har de alltså en ljusare röst.

Apropå detta med tråkighet. Det är urtråkigt att lyssna på sångare som inte följer instrumenten. Därför gillar jag mest artister där själva sångmelodin förstärks av ett instrument som spelar samma toner. Ex. Niklas Frisk sjunger ofta som han spelar.

:musik

Postat

Kan du inte bara ta och slänga upp ett ljudande exempel? Om nu din röst följer akordsinstrumentet så ska det väl inte spela roll om det är barré eller klämma, eller cello eller ukulele...

Postat
De flesta sjunger väl i det omfång (oktav om man så vill) som instrumentet som kompar rösten eller spelar röstmelodin i, spelar i!? Vad jag menade med tråden här var att om jag spelar ljusare (med barré/capodaster/översta oktaverna) så passar det inte min röst, men många gör ju det, så då har de alltså en ljusare röst.

Apropå detta med tråkighet. Det är urtråkigt att lyssna på sångare som inte följer instrumenten. Därför gillar jag mest artister där själva sångmelodin förstärks av ett instrument som spelar samma toner. Ex. Niklas Frisk sjunger ofta som han spelar.

En förutssättning för att vi ska kunna få dig att förstå det här med Capo, barre och oktaver är att du accepterar att du har fel. Sen kan du försöka ta till dig allt som alla har skrivit. Även med en röst som Barry White har man använding av en Capo och Barré ackord.

Ta tex pianot som exempel. Var du än lägger ett ackord tex C eller Em på klaviaturet så behöver du inte byta röstläge. Om din röst automatiskt börjar sjunga i falser bara för att du flyttar handen på pianot så behöver du träna sång ordentligt.

Vill du lära dig spela gitarr så kommer du behöva lära dig ta barré ackord och hur man använder sig av en Capo. Samt även hur toner fungerar.

Allt finns förklarat i tråden av mig och alla andra hjälpsamma. Läs igenom allt med nya ögon.

Lycka till

/ Doktorn

musik (oregistrerad)
Postat
En förutssättning för att vi ska kunna få dig att förstå det här med Capo, barre och oktaver är att du accepterar att du har fel. Sen kan du försöka ta till dig allt som alla har skrivit. Även med en röst som Barry White har man använding av en Capo och Barré ackord.

Ta tex pianot som exempel. Var du än lägger ett ackord tex C eller Em på klaviaturet så behöver du inte byta röstläge. Om din röst automatiskt börjar sjunga i falser bara för att du flyttar handen på pianot så behöver du träna sång ordentligt.

Vill du lära dig spela gitarr så kommer du behöva lära dig ta barré ackord och hur man använder sig av en Capo. Samt även hur toner fungerar.

Allt finns förklarat i tråden av mig och alla andra hjälpsamma. Läs igenom allt med nya ögon.

Lycka till

/ Doktorn

Det enda fel jag möjligen har är att min röst flyttar sig mer eller mindre automatiskt när jag flyttar handen på pianot - jag behöver sångträna. Jag kan använda både capo och barré men tycker inte det låter vackert. Det är en åsikt och det är väl till ganska stor del en fråga om ljudideal. Exempelvis avskyr jag virveltrumma och föredrar timpanis istället. Jag gillar inte fiol alls, men däremot när man spelar cello och särskilt grovt. Jag gillar Gibson framför Fender. Dessutom spelar jag gärna mest på de 3-4 lägsta oktaverna på pianot.

😆

musik (oregistrerad)
Postat

När man tar ett vanligt e-moll på band två och sedan sätter en capodaster på band 1 och sätter fingrarna på samma sätt så är det ju inget e-moll längre, eller hur. Alltså måste man lära sig nya sätt att ta ackord på när man använder capodaster. Jag kanske bara behärskar 50 ackord ordentligt, men måste lära mig några hundra till om jag ska kunna köra med barré eller capo.

😆

Postat
När man tar ett vanligt e-moll på band två och sedan sätter en capodaster på band 1 och sätter fingrarna på samma sätt så är det ju inget e-moll längre, eller hur. Alltså måste man lära sig nya sätt att ta ackord på när man använder capodaster. Jag kanske bara behärskar 50 ackord ordentligt, men måste lära mig några hundra till om jag ska kunna köra med barré eller capo.

😆

Tänk capon som gitarrens sadel istället så löser det sig.

Postat

😕

Du tänker tyvärr fotfarande i fel banor. Du har inte förstått varför man använder Capo. En sång som klingar på ett visst sätt i en viss tonart som man vill anpassa efter sin röst kan man använda Capo till. Om du vill spela i Em ska du göra det men om lpten går i Am och du hellre vill att den ska gå i Em för att passa din röst sätter du capo på band 5 och spelar i Am. Då kommer gitarren att klinga i Em som passar din röst utan. Skulle du transponera låten istället till Emoll skulle den få en annan klang pågrund av hoppen mellan tonerna på strängarna.

Detta problemet uppkommer ju inte på piano. Därför behöver man inte Capo där, fast digitalpianon brukar ha en transpose knapp för lata. Pianot klingar lika även om man transponerar. Självklart menar jag inte att ett Am låter lika som ett Em på piano men stegen mellan tonerna är detsamma.

Hajjar du nu då?

/ Doktorn

musik (oregistrerad)
Postat

Jösses. Är det så enkelt? Så om jag tar och sätter den på 8 bandet, gör jag alltså ett e-moll genom att trycka ned A och D på band 10?

Precis som jag tar ett e-moll på band 2 utan capon annars.

Postat

Jösses. Är det så enkelt? Så om jag tar och sätter den på 8 bandet, gör jag alltså ett e-moll genom att trycka ned A och D på band 10?

Nej du har fortfarande inte förstått.

Då blir det ett Cm

Så här ligger tonerna

C C# D D# E F F# G G# A A# H C C# D D# E F F# G G# A A# H C C# D D# E F F# G G# A A# H C

Skriv ut den och lär dig den i huvudet.

musik (oregistrerad)
Postat
En sång som klingar på ett visst sätt i en viss tonart som man vill anpassa efter sin röst kan man använda Capo till. Om du vill spela i Em ska du göra det men om låten går i Am och du hellre vill att den ska gå i Em för att passa din röst sätter du capo på band 5 och spelar i Am. Då kommer gitarren att klinga i Em som passar din röst utan.

Hajjar du nu då?

/ Doktorn

Jag hajar. Låten går i Am... Men om den varit skriven i e-moll från början hade jag inte behövt spela Am för att få Em.

musik (oregistrerad)
Postat

Då blir det ett Cm

Så här ligger tonerna

C C# D D# E F F# G G# A A# H C C# D D# E F F# G G# A A# H C C# D D# E F F# G G# A A# H C

Det kan jag ju hur tonerna ligger.

Postat
En sång som klingar på ett visst sätt i en viss tonart som man vill anpassa efter sin röst kan man använda Capo till. Om du vill spela i Em ska du göra det men om låten går i Am och du hellre vill att den ska gå i Em för att passa din röst sätter du capo på band 5 och spelar i Am. Då kommer gitarren att klinga i Em som passar din röst utan.

Hajjar du nu då?

/ Doktorn

Jag hajar. Låten går i Am... Men om den varit skriven i e-moll från början hade jag inte behövt spela Am för att få Em.

Precis.

Fast ett öppet Am och ett öppet Em klingar ju på olika sätt på grund av greppet. Så kanske kommer även någon gång du i framtiden att välja att spela Em med ett Am grepp i Capo 5. Du kanske tex inte vill att Emollet ska vara det mörkaste ackordet i just den sången. Eller vill använda dig av en fallande basgång till Emollet. Blir svårt att spela. Men om du sätter Capo på femte band så kan du tex spela Am Am/G Am/F# Am/F Am/E.

Och det är fortfarande Emoll so är ackordet. Det går inte att spela detta med samma klingande ljud i ett öppet Emoll.

Med öppet menas utan Barré eller klämma.

Postat (redigerat)

Då blir det ett Cm

Så här ligger tonerna

Men isåfall är det ju bara att räkna. Då förstår jag inte hur du trodde att ett Emolls grepp på Capo8 skulle vara ett Emoll.

Emoll öppet

Med Capo 1 Fm

Med Capo 2 F#m

Med Capo 3 Gm

osv

osv

Redigerat av DrHans
musik (oregistrerad)
Postat

Tack. Det är bara att öva och experimentera. Om inte annat så kan jag ju fortsätta spela barré när det är mellanspel eller solon. Precis som jag använder pianots/orgelns övre oktaver under sådana partier.

musik (oregistrerad)
Postat

Då blir det ett Cm

Så här ligger tonerna

Men isåfall är det ju bara att räkna. Då förstår jag inte hur du trodde att ett Emolls grepp på Capo8 skulle vara ett Emoll.

Emoll öppet

Med Capo 1 Fm

Med Capo 2 F#m

Med Capo 3 Gm

osv

osv

Jag gick på kommentaren av Wernborg. Men nu när jag räknat så ser jag ju att det inte stämmer.

Postat

Då blir det ett Cm

Så här ligger tonerna

Emoll öppet

Med Capo 1 Fm

Med Capo 2 F#m

Med Capo 3 Gm

osv

osv

Jag gick på kommentaren av Wernborg. Men nu när jag räknat så ser jag ju att det inte stämmer.

Du missförstod honom bara.

Hoppas du förstått lite mer nu.

Postat

Ett tips är att ta en stämapparat. sätt dig med guran, sätt på en capo, veva lita ackord. kolla bastonen i ackordet med stämapparten. Visar den A, så har du förhopningsvis tagit ett A-dur eller A-moll.

flytta till nästa steg, ta samma ackordutseende, kolla vad stämmaren visar. sen är det abra lära sig.

Till att börja med behöver du inte lära dig alla positioner på ackorden. Börja med utan capo och capo p 5bandet. sen kan du vidare utveckla med capo på 3de eller något annat.

Lite hjälp:

Utan capo | Med capo på 5 (utseende på ackorden)

A | E

C | G

D | A

E | Bb

F | C

G | D

Hoppas detta hjälper...

Om inte, så kan du även kolla Chordie.com, där man kan transponera låtar som man vill.

musik (oregistrerad)
Postat
Ett tips är att ta en stämapparat. sätt dig med guran, sätt på en capo, veva lita ackord. kolla bastonen i ackordet med stämapparten. Visar den A, så har du förhopningsvis tagit ett A-dur eller A-moll.

flytta till nästa steg, ta samma ackordutseende, kolla vad stämmaren visar. sen är det abra lära sig.

Till att börja med behöver du inte lära dig alla positioner på ackorden. Börja med utan capo och capo p 5bandet. sen kan du vidare utveckla med capo på 3de eller något annat.

Lite hjälp:

Utan capo | Med capo på 5 (utseende på ackorden)

A | E

C | G

D | A

E | Bb

F | C

G | D

Hoppas detta hjälper...

Om inte, så kan du även kolla Chordie.com, där man kan transponera låtar som man vill.

Jo, jag vet det ...bastonen

Tack för tipsen.

😱

Postat

Det märks att det är en del nya forumister i tråden... Absolut inget illa, tvärt om det är kul...

Men vad jag menar är att många inte läst "musik's" inlägg tidigare...😄

Det gör den här tråden ännu roligare... 🙂

Vad gäller capo så är jag som flera andra tidigare helt inne på att det inte är en "Transpose" utan en Klang fråga...

2 dubbade ak-gitarrer med öppna ackord, en i E och en med Capo på andra bandet i D låter så grymt bra på mycket... 😉

musik (oregistrerad)
Postat
1) att många inte läst "musik's" inlägg tidigare...😄

2) Det gör den här tråden ännu roligare... 😉

3) Vad gäller capo så är jag som flera andra tidigare helt inne på att det inte är en "Transpose" utan en Klang fråga...

1) Vad har jag nu gjort?!

2) Lättroad? Kul. 😉

3) Precis det jag alltid sagt, en klangfråga.

🙂

Postat

Att transponera akord som man ju gör när man aväder capo är ju inte samma sak som att hitta en bra klang för låten. Är själv ingen bra gitarrist och jag använder ofta capo för att det ska bli lättare att spela men det är inte alltid det som är bäst för låten rent klangligt. I många lägen tror jag att det är bättre att stämma gitarren anorlunda eller att reducera och spela färre toner i akorden för att undvika ett allt för högt läge. dvs. ett lågt ess eller d kan uteslutas.

Ibland är det dock rent klangligt att eftersträva ett capo på femte band och då kan det tom vara överlägset barreakord.

Postat
Ibland är det dock rent klangligt att eftersträva ett capo på femte band och då kan det tom vara överlägset barreakord.

Beror väl på hur duktig man är på att ta barré ackord!

Postat (redigerat)
Att transponera akord som man ju gör när man aväder capo är ju inte samma sak som att hitta en bra klang för låten. Är själv ingen bra gitarrist och jag använder ofta capo för att det ska bli lättare att spela men det är inte alltid det som är bäst för låten rent klangligt. I många lägen tror jag att det är bättre att stämma gitarren anorlunda eller att reducera och spela färre toner i akorden för att undvika ett allt för högt läge. dvs. ett lågt ess eller d kan uteslutas.

??!! 😮🙂

Det verkar inte som du förstått/läst vad flera andra redan har sagt i tråden... 😉

Sen är det inte det lättaste att förstå vad du skriver och menar heller... 😛

Edit: Stafvel

Redigerat av Lilleman
Postat

Jag har tydligen missat dina inlägg Lilleman men jag instämmer capo är en fråga om klang inte en fråga om att inte kunna spela den tonarten (som i mitt fall). Kan dessutom förstå att det påverkar både hur man sjunger och skriver låtar när man transponerar.

Men där handlar det nog mer om en tonarts inre väsen. Ta E-moll tex. någonting som går i den tonarten tappar helt karaktär om man transponerar till Giss-moll både med och utan capo.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Ja det här var roligt men så här är det capo använder man för att nå en klang man eftersträvar eller om man har svårt med vissa nämda ackord eller att spela eller sjunga i en tonart (ofta då för hög tonart). Bra eller kasst om man inte kan ta dom jag det är väl ett personligt tyckande i så fall ingen vetenskaplig sanning. Och visst sjutton kan man lockas att följa med när det ändras klangfärg men som många säger här det är det man bör träna på att låta bli då om man inte medvetet vill göra det förståss. Capo är en välsingnelse för den otränande gitarristen en sån i arsenalen gör att man kan lira mycket låtar som skulle vara omöjliga annars. Många gånger behöver man inte barreackord för man har andra instrument som lirar dom lägsta tonerna så då kan det vara mycket bättre att lira treklanger, fyrklanger, kvint eller kvartackord eller vad man nu kan hitta på. Det kan bli en jävla gröt om alla instrument lirar alla toner. Men det är klart har man en rocklåt gura, bas, trummor och sång ja då kan det vara skitbra med fulla barreackord på guran.

Göran

Postat

Sen är ju capo suveränt när man vill spela i Eb,Db,C# och liknade tonarter, men ha kvar klangen hos öppna strängar och visackord.

Och givetvis so mnågon redan har sagt, två gitarrer som spelar samma ackord i olika lägen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.