Jump to content
Annons

Barréackord/kapodaster passar inte

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag förundras alltid över att "alla" gitarrister på tv och live när de sjunger "alltid" har en barréklämma (kapodaster) eller tar barréackord samtidigt. Jag har provat och jag kan lova att det låter helt fel. Det vill säga, jag sjunger mörkare än så. Mitt normala tonregister ligger helt perfekt till en gitarrs tre översta band utan användande av barréackord eller kapodaster. Sjunger alla verkligen så mycket ljusare än mig?

Därför blir behovet av barréackord obefintligt, i alla fall under sångverserna.

Därför är mitt intresse för barytongitarrer stort. De med längre hals alltså, så man kan komma åt ännu lägre toner än normalt för variationens skull.

😄

:musik

Annons
Peter Hallin (oregistrerad)
Postat

Det kan ju vara tvärtom också. Att man har, som mig, mörkare röstläge än vanligt. Men jag använder kapodaster (capotaster?) och kommer så att säga från "andra hållet".

Mkt för att jag inte orkar och klarar att köra barréackord för länge. Och tycker det låter bättre med, och är lättare att komma ihåg öppna fattningar.

Postat

Nä, jag sjunger mörkare än du. Då du kör en låt i C-dur måste jag köra den i A. Men eftersom man vill plåga sig lite extra, plus att gitarren klingar bättre och blir mer lättspelad, kör jag capo på första bandet så det blir Bb istället, som ju utan capo är en otrevlig tonart att spela ringande ackord i. Men med detta lilla knep går det så bra. Sen kan man ju ibland köra capot ännu längre ner på halsen för att få lite mera mandolinartat sound.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hyvää!

Kapodaster is the shit!

Det står ju t.o.m. i Wikipedias info där, längst ned...

😄

Redigerat av musik
Postat

Alltså. Capo är ju ibland inte bara till för att joxa med tonhöjden. Det är ju ibland ett grymt lyft att bara slänga på en capo för soundets skull. Min stålsträngade låter klart snyggast när jag sätter en capo på andra bandet. O om man vill ha mandolineffekt som en föregående talare sa så sätter man capon högre upp. Oxå fräsigt!

Att spela in med samma gitarr och sätta capo på olika ställen kan bli grymt snygg stämföring i musiken. Det värsta jag vet är 2 trubadurer som vevar på varsin gitarr med samma grepp o på samma band. Snyggare när den ena lägger på en capo!!

Viva la capo!!

En gång när jag praoade i en musikaffär så kom det in en kund och frågade efter en capotasto. Då skrattade jag lite fördomsfullt och sa med ett snett leende att:

- en sådan får du nog se dig om efter någon annanstans för vi har då inget sånt, hahaha!

Affärsinnehavaren kom rusande o undrade vad fan jag höll på med och kastade fram en capo o bad om ursäkt å min vägnar. Jag skämdes som en hund och funderade över varför jag måste lära mig nya termer på ett så grymt vis..

L P & U

Svante

musik (oregistrerad)
Postat
O om man vill ha mandolineffekt som en föregående talare sa så sätter man capon högre upp. Oxå fräsigt!

en kund och frågade efter en capotasto.

Längre ned (på gitarren) menar du väl?

Kapodaster alltså.

😕

• 2 veckor senare...
Postat

Jag brukar ha min barré för att få goa bastoner :S

Istället för F - Barréklämma 1:a band och E liksom.

Instead of Bbm - Barréklämma 1:a band Am. Låter så mycket härligare på en stålstrangad o elgitarr.

Postat
Mitt normala tonregister ligger helt perfekt till en gitarrs tre översta band utan användande av barréackord eller kapodaster. Sjunger alla verkligen så mycket ljusare än mig?

Vilket band du spelar på har ju inget som helst samband med din rösts register. Det är ju helt beroende på hur låten du ska sjunga är skriven och vilken tonart du spelar i. Om du spelar i C-dur på första till tredje bandet eller mellan sjunde och elfte spelar ingen roll för hur din röst passar att framföra melodin i den tonarten.

• 6 månader senare...
Postat

Som tidigare talar beskrev så spelar det ingen roll var du har capo. Bara du spelar i samma tonart som orginal låten dvs.

Går en låt med ackorden C D G utan capo. Så kan du inte sätta på en capo på femte bandet och börja veva på med samma ackord"utseenden". När du sätter på en capo och spelar likadana(till utseendet) ackord, byter du tonart.

Men om du däremot ska spela låten ( C D G) med capo på femte bandet, är det bara byta ackord"utseende" till G A D, så kan du spela och sjunga låten i samma dur.

Själv använder jag dels capo för att få variation i inspelningar med flera gitarrer. Men även när jag vill spela låtar i andra tonarter än orginal. T.ex. James Blunts låtar är svåra för mig att sjunga. Han använder ofta capo på 3de bandet. Jag däremot flyttar runt capon lite på halsen för att hitta en tonart som passar mig för tillfället.

Hoppas du förstår vad jag menar...

Postat (redigerat)

Med risk för att låta rödvinsstöddig men kan man inte spela barréackord kan man inte spela gitarr. Det är ju liksom ett måste för att kunna ta alla dur- och moll-ackord.

Redigerat av Phobos
Postat
Det värsta jag vet är 2 trubadurer som vevar på varsin gitarr med samma grepp o på samma band.

det värsta jag vet är mix megapol

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Mitt normala tonregister ligger helt perfekt till en gitarrs tre översta band utan användande av barréackord eller kapodaster. Sjunger alla verkligen så mycket ljusare än mig?

Vilket band du spelar på har ju inget som helst samband med din rösts register. Det är ju helt beroende på hur låten du ska sjunga är skriven och vilken tonart du spelar i. Om du spelar i C-dur på första till tredje bandet eller mellan sjunde och elfte spelar ingen roll för hur din röst passar att framföra melodin i den tonarten.

Konstigt. Jag vet inte mycket om tonarter, men vi kan jämföra med den vanliga skalan på ett piano; c-d-e-f-g-a-h-c. Om jag spelar melodin på 1:a, 2:a, 3:e, 4:e, 5:e, 6:e eller 7:e oktaven har en väldig betydelse för hur jag ska sjunga till låten på piano. Normalt spelar jag på 3:e oktaven för att det ska passa min röst. Samma är det väl med gitarr? Jag förstår liksom att man kan spela c-dur någon annanstans, men då låter det ju ljusare och då ändras min röst per automatik. Låter inte bra.

Jag vill alltså sjunga på samma sätt som instrumentet låter, med samma klangfärg eller hur jag nu ska förklara saken...

😛

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat
Med risk för att låta rödvinsstöddig men kan man inte spela barréackord kan man inte spela gitarr. Det är ju liksom ett måste för att kunna ta alla dur- och moll-ackord.

Kan hålla med där. Själv har jag "lärt mig" barréackord relativt nyligen och en del sådana förekommer i mina låtar, men inte många... Däremot är det ju bra att kunna om man ska kompa en annan sångare eller sångerska t.ex.

Postat

Konstigt. Jag vet inte mycket om tonarter, men vi kan jämföra med den vanliga skalan på ett piano; c-d-e-f-g-a-h-c. Om jag spelar melodin på 1:a, 2:a, 3:e, 4:e, 5:e, 6:e eller 7:e oktaven har en väldig betydelse för hur jag ska sjunga till låten på piano. Normalt spelar jag på 3:e oktaven för att det ska passa min röst. Samma är det väl med gitarr? Jag förstår liksom att man kan spela c-dur någon annanstans, men då låter det ju ljusare och då ändras min röst per automatik. Låter inte bra.

Jag vill alltså sjunga på samma sätt som instrumentet låter, med samma klangfärg eller hur jag nu ska förklara saken...

😛

Men om en låt går i A-dur sätter du alltså Capon på band tre och då klingar gitarren i C-dur som passar din röst.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Men om en låt går i A-dur sätter du alltså Capon på band tre och då klingar gitarren i C-dur som passar din röst.

Så fort jag använder capodaster eller gör barréackord så låter gitarren för ljust i förhållande till min röst. Det är det som är hela grejen. Det är kanske också därför som jag oftare utgår från basen numera när jag skriver melodiinstrument (fingerspel) som ska spela till min röst. Sedan lägger jag på ackord från gitarr och klaviatur. Så fort man tar barré eller använder capodster så blir ju ljudet ljusare än utan, eller hur?

Många sångare, inklusive mig själv, kan sjunga i olika oktaver och min röst passar bäst då jag sjunger i en oktav utan barré eller capodaster.

🙁

Redigerat av musik
Postat

Så fort jag använder capodaster eller gör barréackord så låter gitarren för ljust i förhållande till min röst. Det är det som är hela grejen. Det är kanske också därför som jag oftare utgår från basen numera när jag skriver melodiinstrument (fingerspel) som ska spela till min röst. Sedan lägger jag på ackord från gitarr och klaviatur. Så fort man tar barré eller använder capodster så blir ju ljudet ljusare än utan, eller hur?

Många sångare, inklusive mig själv, kan sjunga i olika oktaver och min röst passar bäst då jag sjunger i en oktav utan barré eller capodaster.

🙁

Fast ett A på en gitarr med capo på tredje bandet blir ett C.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Aaa... fast det låter ljust.

F.ö. verkar e-moll vara min tonart, säger folk som kan tonarter.

Kan man stämma trummorna i Addictive Drums i olika tonarter?

Redigerat av musik
Postat

I Addictive drums så kan man ändra pitch upp och ner separat på alla instrument + annat skoj.

Perfekt för att få det att låta som man vill 🙁

Ska du stämma trummorna efter din röst?

musik (oregistrerad)
Postat

Aaa... i e-moll.

Och så ska jag sätta fast en capodaster i sargen på virveltrumman, för den gillar jag inte ändå!

🙁

Postat

Det är väl både onödigt och dumt att ändra på röstläge och melodi bara för att man byter grepp men fortfarande spelar i SAMMA tonart?

Det kan ju vara väldigt effektfullt om du sjunger lågt men gitarren spelar högt! 😉

Postat

😊

Fast ett A på en gitarr med capo på tredje bandet blir ett C.

Grejen är ju att om du spelar ett öppet C så låter det precis lika ljust som ett A med capo på 3de.

Samma med öppet G och E ackord på 3de.

drloop (oregistrerad)
Postat

När jag inte vet vad jag spelar sjunger jag bäst.

Postat

Capon är syverän om man spelar med två akustiska. Den ena sätter man capon på tredje bandet och den "klingar altgura". Den andra utan capo.

Lääääääääääääääcket ska ni veta

.

Hur det skulle klinga med en tredje gura typ barriton vågar man väl inte tänka på.

Vänligen

Gubben i Kalmar

Postat

:rolleyes:

försök att inte sjunga i samma register som kompet eller unison instrumental slinga, då kan det lätt bli så att texten grumlas och blir otydlig, eftersom att sångtext och instrumentalt ligger i samma frekvenser... fundera på det ett tag...

musik (oregistrerad)
Postat

:rolleyes:

försök att inte sjunga i samma register som kompet eller unison instrumental slinga, då kan det lätt bli så att texten grumlas och blir otydlig, eftersom att sångtext och instrumentalt ligger i samma frekvenser... fundera på det ett tag...

Ja, nu har jag gjort det. Om man separerar i sidled och i volymstyrka så är det ingen fara. Men visst, när jag hör instrument som jag ska sjunga till så ändras min röst automatiskt till det register instrumentet spelar i. Det bara är så.

Postat

Jag tror den hårda sanningen är att du inte kan sjunga.

Om din röst ofrivilligt följer med olika instruments oktavläge är det knappast instrumenten (eller capot eller barreackordet) som inte passar din röst.. Det är snarare din sångförmåga som inte räcker till.

Öva, öva, öva, öva istället för att diskvalificera instrument, tonarter och capo.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.