Jump to content
Annons

Varför är lite falskt MYCKET värre än mycket falsk


MikkeÖland

Recommended Posts

Kan nån förklara varför man lider mer och nästan går av på mitten när man hör nån som klingar väldigt lite falskt. Alltså falskt fast bara lite grann. Medans man kan ostört lyssna på en hel fel sångare som är helt off. Alltså hellre en hel semiton än bara några herz. Varför är det så? Eller är jag unik i detta? Kanske andra upplever detta tvärtom?

/ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag behöver nog fler exempel för att förstå vad du menar. Du lyssnar hellre på lundell än du lyssnar på.. vem då?

Finns ju en hel del. T.ex eldkvarn eller broder daniel. Jag måste stänga av radion när de spelas just pga att jag hör falskheten i sången så extremt fast den inte är så stor egentligen. Kan vara deras "glidningar" mellan tonerna som jag inte pallar kanske. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver nog fler exempel för att förstå vad du menar. Du lyssnar hellre på lundell än du lyssnar på.. vem då?

Finns ju en hel del. T.ex eldkvarn eller broder daniel. Jag måste stänga av radion när de spelas just pga att jag hör falskheten i sången så extremt fast den inte är så stor egentligen. Kan vara deras "glidningar" mellan tonerna som jag inte pallar kanske. / Mikke

Då kan du lyssna på min sång utan problem alltså. Eftersom jag sjunger mer än liite falskt! 😏

Jag är inte säker på att jag tycker likadant som dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nån förklara varför man lider mer och nästan går av på mitten när man hör nån som klingar väldigt lite falskt. Alltså falskt fast bara lite grann. Medans man kan ostört lyssna på en hel fel sångare som är helt off. Alltså hellre en hel semiton än bara några herz. Varför är det så? Eller är jag unik i detta? Kanske andra upplever detta tvärtom?

/ Mikke

Jag fattar vad du menar och kan bara hålla med, fast inte när det gäller Lundell. När han spelas på radion måste jag stänga av av helt andra orsaker än att det är falskt, som tex hans totalt utelämnade artikulation och brist på musikalitet.

Men visst, jag lider mer om Carola skulle göra bort som och sjunga lite falskt här och där än å lyssna igenom en låt med H.Hellström som sjunger tokfalskt precis hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då kan jag nog svara på din fråga:

Det är det inte.

Det är bara en smaksak, annars hade varken eldkvarn eller broder daniel blivit så framgångsrika. Själv har jag mycket mer problem med lundell än med broder daniel och eldkvarn.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Vem är Broder Daniel?

Svensk musik - vad är det för nåt?

😏

När det gäller detta med falskhet så tror jag att du har mer problem med dem som sjunger pyttelite falskt därför att du så gärna vill att det ska vara helt perfekt. Om då någon sjunger mer falskt än så, så refererar du inte lika starkt och omedelbart till de rätta tonerna. Man kan göra en jämförelse med tavlor som hänger på olika höjd. Tänk dig tre tavlor framför dig, där en av dem hänger 5 mm för långt ned jämfört med de andra två. Detta kan man uppleva som mycket värre, än om den i mitten hänger 50 cm längre ned än de övriga. För då kan man tänka sig att det ska vara så...

I det militära bodde vi i ett eget gårdshus på gården (några få utvalda), och där var det en halvt civil militär, en slags vaktmästare eller nåt..., som kontrollerade varje förmiddag att mattan på golvet låg rakt, tavlorna hängde rakt, tidningar/böcker på vårt skrivbord låg rakt osv. Därför var det så att när jag hade haft jouren och hade sovmorgon i detta hus alltid tog för vana att placera böckerna osymmetriskt, mattan väldigt ur fas och tavlorna extra skevt sinsemellan. Anledningen var att gubbens besök blev extremt kortvarigt då och jag fick sova ut i fred. Han liksom gav upp, eller störde sig inte lika mycket på det.

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är Broder Daniel?

Svensk musik - vad är det för nåt?

😆

När det gäller detta med falskhet så tror jag att du har mer problem med dem som sjunger pyttelite falskt därför att du så gärna vill att det ska vara helt perfekt. Om då någon sjunger mer falskt än så, så refererar du inte lika starkt och omedelbart till de rätta tonerna. Man kan göra en jämförelse med tavlor som hänger på olika höjd. Tänk dig tre tavlor framför dig, där en av dem hänger 5 mm för långt ned jämfört med de andra två. Detta kan man uppleva som mycket värre, än om den i mitten hänger 50 cm längre ned än de övriga. För då kan man tänka sig att det ska vara så...

............ litt till ........

🙂

:musik

Tror du har rätt där. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror problemet i att när man stör sig på att det inte är helt rent är att man hör att den som sjunger försöker sjunga rent men misslyckas. Sångare som till varje pris ska sätta alla toner i perfekt pitch (och har problem med det) missar nästan uteslutande allt det andra (uttryck, frasering osv). Då blir det inte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst, jag lider mer om Carola skulle göra bort som och sjunga lite falskt här och där än å lyssna igenom en låt med H.Hellström som sjunger tokfalskt precis hela tiden.

Det där stämmer faktiskt inte. Visst, killen sjunger falskt rätt ofta. Men knappast tokfalskt hela tiden! Det man stör sig mest på med hans sång är att han har så dålig teknik, och det känns som om han inte har nån luft när han sjunger.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Lundell är väl bra finns väl dom som är värre att lyssna på, en skolad helt spikren röst som inget säger är långt värre än alla Lundellar i hela världen tycker jag i alla fall. Jag stänger nog bara av för classisk och jazz och tråkig blues inte bra blues alltså. I blues gengren tex. finns det ju en uppsjö av dom som inte sjunger så där klockrent direkt. Jag tror det handlar om hur man lyssnar på musik typ om man är ute efter det som låten säger eller hur den framförs.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...